Náklady a ztráty vyplývající z pracovních úrazů a nemocí z povolání za rok 2011

Zdroj: 

Odhady nákladů a ztrát vyvolaných v roce 2011 pracovními úrazy a v tomtéž roce nově hlášenými nemocemi z povolání vycházejí z upřesněné metodiky obsažené ve zprávě "Analýza nákladů na pracovní úrazy a nemoci z povolání v ČR" z Projektu HS57/00 [1] a úprav provedených v této metodice v letech 2003 a 2006.

Část 8. Vývoj nákladů a ztrát vyplývající z PÚ a NzP

Část 8. Vývoj nákladů a ztrát vyplývající z PÚ a NzP

5. Vývoj nákladů a ztrát vyplývající z pracovních úrazů a nemocí z povolání v letech 2002 – 2011

Odhady nákladů a ztrát vyvolaných v letech 2002 - 2011 pracovními úrazy a nemocemi z povolání vycházejí z upřesněné metodiky obsažené ve zprávě k etapě 03 (Analýza nákladů na pracovní úrazy a nemoci z povolání v ČR) k Projektu HS57/00 [1], která byla vypracována ve VÚBP v roce 2001.

5.1 Náklady a ztráty vzniklé z pracovních úrazů nebo nemocí z povolání v letech 2002 – 2011celé společnosti (souhrnné ztráty a náklady)

Vývoj souhrnných nákladů a ztrát, vzniklýchz pracovních úrazů nebo nemocí z povolání celé společnosti v létech 2002 – 2011 je zobrazen v grafu č. 1, který též zobrazuje podíl nákladů pojištěných a nepojištěných na souhrnných nákladech. Hodnoty těchto ztát v jednotlivých letech jsou uvedeny v tabulce č. 3. Skladba souhrnných nákladů a ztrát je uvedena v kapitole 3.

Náklady na PÚ 2011

Z grafu č. 1  a tabulky č. 3 je zřejmé, že souhrnné náklady a ztráty v roce 2003 stagnovaly přibližně na 24,5 mld. Kč. V dalších letech nastal pozvolný růst na 26,6 mld. Kčv roce 2004, 27,1 mld. Kčv roce 2005 a 29,4 mld. Kčv roce 2006. Vzrůst souhrnných nákladů byl způsoben neustálým růstem nepojištěných nákladů a současně byl tlumen poklesem pojištěných nákladů v letech 2002 až 2005. V roce 2007 souhrnné náklady opět poklesly až na 26,4 mld. Kč a v roce 2008 tato hodnota stagnovala. V letech 2009 a 2010 tato hodnota klesala až na 18,2 mld. Kč. V roce 2011 pak došlo opět k nárůstu na 19,2 mld. Kč.

5.1.1 Pojištěné náklady a ztráty (hrazené z prostředků zaměstnavatelů)

Skladba pojištěných nákladů a ztrát je uvedená v kapitole 3. Tyto náklady do roku 2000 prudce stoupaly až na 12,5 mld. Kč, poté zvolna klesaly až na 8,1 mld. Kč, v roce 2005 a v roce 2006 opět stouply na 9,2 mld. Kč. V roce 2007 klesly na 8,6 mld. Kč,.v roce 2008 opět klesly na 7,6 mld. Kč, v roce 2009 klesly na hodnotu 6,3 mld. Kč a v roce 2010 dále klesaly až na 5,2 mld. Kč. V roce 2011 stouply na 5,8 mld Kč (graf č. 1 a tabulka č. 3).

V pojištěných nákladech představovaly v letech 2007, 2008, 2010 a 2011 největší položku náklady na úhradu zdravotní péče. V roce 2010 a 2011 byly ve výši přes 2,0 mld. Kč. V roce 2009 byly nejvyšší položkou náklady na invalidní a částečné invalidní důchody, které představovaly částku téměř 2,0 mld. Kč.

5.1.2 Nepojištěné náklady a ztráty

Skladba nepojištěných nákladů a ztrát je uvedená v kapitole 3. Tyto náklady v letech 2002 až 2006 neustále stoupaly až na téměř 20,2 mld. Kča přestože se dalo předpokládat, že budou stoupat i nadále (v nepojištěných nákladech a ztrátách totiž dominují ztráty na hrubém domácím produktu, které představují cca 97 % nepojištěných nákladů a ztrát a průběžně se zvyšují v závislosti na růstu HDP),tak v roce 2007 opět poklesly na necelých 17,7 mld. Kči když HDP dále vzrostl (v roce 2007 již 3 530,2 mld. Kč). Bylo to ovlivněno snížením počtu pracovních úrazů oproti roku 2006 z 82 296 na 77 223 v roce 2007, takže snížení ztráty HDP ze zameškané doby poškozených a spolupracovníků spolu se snížením ostatních přímých nákladů převýšilo vzrůst ztráty HDP způsobené ztrátou pracovníků pro invaliditu a smrt zraněných. V roce 2008 opět stouply na 18,8 mld. Kč, ale počet pracovních úrazů s pracovní neschopností klesl na 71 281 případů. V roce 2009 došlo k poklesu na 16,5 mld. Kč v důsledku poklesu počtu pracovních úrazů s pracovní neschopností na 50 173 případů a v roce 2010 došlo k dalšímu poklesu na hodnotu 13,0 mld. Kč. V roce 2011 došlo k mírnému nárůstu na 13,4 mld. Kč.

5.1.3 Náklady a ztráty kryté ze státního rozpočtu

Skladba nákladů a ztrát krytých ze státního rozpočtu je uvedená v kapitole 3. Tyto náklady v letech 2002 až 2006 klesaly (graf č. 2 a tabulka č. 4) z hodnoty 197,6 mil. Kč až na 45 mil. Kč v roce 2006. V letech 2007 a 2008 se opět mírně zvýšily až na 47,6 mil. Kč a v roce 2009 poklesly na 32,4 mil. Kč. V roce 2010 opět mírně stouply  (33,4 mld. Kč) a v roce 2011 stouply strměji (41,9 mld. Kč). Největší částku z nákladů a ztrát hrazených ze státního rozpočtu představují náhrady škod vyplacené nad rámec zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání ve veřejné správě a obraně, které představují převážnou většinu (83,8 % v roce 2011) nákladů krytých ze státního rozpočtu (v roce 1998 téměř 83 mil. Kč, v roce 2010 26,5 mil. Kč a v roce 2011 pak 35,2 mil. Kč).

Autor článku: 

Komentáře

Konečně skutečné ztráty - úvaha

04.12.2012 - 22:32 Radoslav Vlasák
Velice kvituji, že - snad úplně poprvé - byly velmi kvalifikovaně odhadnuty a vyčísleny skutečné škody plynoucí z pracovních úrazů a nemocí z povolání. A "kacířská" myšlenka: byl by skutečně takový problém tyto skutečné škody vyčíslit poměrně přesně, když např. veškeré náklady ze zdravotní a sociální oblasti se přece dají přiřadit k rodným číslům poškozených zaměstnanců? Jenom by povinnost tyto náklady sledovat, hlásit a následně sumarizovat musela být někomu uložena - možná dobrý tip pro poslaneckou iniciativu! A konečně by bylo nade vší pochybnost jasné, že tzv. úrazové pojištění v dnešní podobě (a ani podle neúčinného zákona č. 266/2006 Sb.) tyto skutečné škody nemůže pokrýt - jasné je to již podle čísel obsažených v tomto článku. A možná by pak o toto pojištění ztratil zájem náš pojišťovací trh (tomu přece musí jít "až v první řadě" o zisk!), nemusela by tedy být preferována komerce a s ní související možný střet zájmů, a konečně by se začalo seriózně uvažovat o neziskové veřejnoprávní instituci, která by úrazové pojištění spravovala. Nejspíš by to přineslo zvýšené náklady na úrazové pojištění zaměstnavatelům - ale (při správně nastaveném systému malus/bonus) jen těm, kteří povinnosti v oblasti BOZP neplní a na těch odpovědných (ale vlastně i na všech daňových poplatnících) svým způsobem parazitují. Čili by to určitě přispělo ke zvýšení úrovně péče o BOZP u zaměstnavatelských subjektů - a o to by mělo nám všem jít především.

Odložení účinnosti

05.12.2012 - 09:19 Tomáš Neugebauer
Účinnost zákona č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, byla opět o dva roky posunuta.

A ještě dodatek

06.12.2012 - 15:46 Radoslav Vlasák
V neposlední řadě by smysluplný systém úrazového pojištění zaměstnanců (viz můj předchozí příspěvek) přinesl i možnost investice tolik potřebných finančních prostředků do oblasti prevence, výchovy a vzdělávání, výzkumu a vývoje, komplexní poúrazové rehabilitace apod. (a tzv. "přebytky" z úrazového pojištění by nemizely ve státním rozpočtu, jako se to děje už od roku 1993). Tyto oblasti jsou doposud - zejména z hlediska investic - prakticky opomíjeny, zase ke škodě nás všech. A to, že doposud nejsou nijak zvýhodněni zaměstnavatelé, kteří se oblasti BOZP věnují nad rámec svých zákonných povinností (Bezpečný podnik, Zdravé pracoviště, Zlatý Permon apod.), je další kaňkou, kterou by už bylo nanejvýš potřeba "vyzmizíkovat".

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail