Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Tento dokument obsahuje zkušební metody pro porovnání výkonnosti různých souprav v rámci procesu výběru osobních ochranných prostředků.
Norma uvádí obecný přístup a specifikuje základní ergonomické zásady a pojmy. Tyto zásady a pojmy jsou aplikovatelné na konstrukci a hodnocení úkolů, zaměstnání, výrobky, nástroje, zařízení, systémy, organizaci, služby, vybavení a prostředí.
Učitelé hrají nezastupitelnou roli ve vzdělávání a výchově mladé generace. Jejich práce je spojena s řadou výzev, které mohou ovlivnit nejen jejich profesionální, ale také osobní život. Ochrana zdraví a bezpečnosti učitelů by měla být prioritou pro školy, státní instituce i rodiče.
V rámci projektu byly monitorovány vlivy působící na pohybový aparát sledovaných osob při výkonu pracovních činností spojených s manipulací břemen, a to pomocí měřících a analytických nástrojů pro sledování a analýzu pohybu, pohybové zátěže a ergonomických parametrů.
Jaká platí pravidla bezpečnostních přestávek u vnitrostátní přepravy u vozidel do 3,5 t na území ČR? A počítá se do pracovní doby i cesta do zaměstnání?
Stáhněte si náš nový plakát Desatero bezpečnosti práce mladého pracovníka navržený jako praktický nástroj pro přípravu studentů posledních ročníků odborných škol na bezpečné začlenění do pracovního prostředí.
Jsem zaměstnán již 19 let v jedné firmě. Pracuji na CNC obráběcím stroji. Nyní nám zaměstnavatel odebral od strojů židli, aby zrychlil výrobu. Mám artrózu kolen 2. stupně. Nyní musím stát 7,5 hodiny, kolena mi otékají.
Níže uvedená videa jsou výstupem výzkumného úkolu Prevence muskuloskeletálních poruch v důsledku manipulace s břemeny – správná manipulace s břemeny u specifické vybrané skupiny zaměstnanců, jehož cílem bylo vytvořit odbornou základnu pro zpracování analýzy vlivu negativních faktorů při manipulaci
Jak mají být skladovány chemikálie ve škole? Máme skříň na chemikálie s odvětráváním, mohou tam být různé látky dohromady pouze oddělené policemi?
Správné uspořádání pracovního místa a dodržování zásad správného sedu může zabránit mnoha zdravotním potížím. Dlouhodobé sezení může mít řadu negativních důsledků na pohybový aparát, jedná se např. o změny v držení těla. Projevy nesprávného či dlouhodobého sedu jsou bolesti zad a krční páteře.
Cílem výzkumného úkolu je analyzovat, zmapovat aktuální stav, komparaci s relevantní zahraniční praxí, zpracovat návrhy vhodných změn, úprav, co se týče pracovněprávních aspektů, BOZP, související legislativy a předpisů, dále pak doporučení pro orgány inspekce práce.
Jednoduchá elektronická evidence úrazů a nebezpečných událostí.
U mnoha pracovních činností je práce vstoje nezbytná, někde slouží jako kompenzace dlouhodobého sedu. Dlouhodobá práce vstoje zatěžuje především bederní páteř, dále klouby a cévy dolních končetin, proto je třeba dbát na správný stoj, měnit polohy, zařazovat úlevové polohy a kompenzační cviky.
Pravidelné zařazování úlevových poloh pomáhá snížit následky statického či nerovnoměrného zatížení pohybového aparátu při dlouhodobém sedu. Úlevové polohy je vhodné doplnit také kompenzačním pohybovým režimem.
Cílem projektu navrhnout soubor doporučení pro šikanované zaměstnance se zaměřením na identifikaci zákonných institutů, které může šikanovaný zaměstnanec úspěšně využít na svoji ochranu. Jedná se zejména o ustanovení zákoníku práce, zákona o inspekci práce a tzv. antidiskriminačního zákona.
Při dlouhodobé práci vstoje nebo vsedě je vhodné během pracovní doby zařazovat protahovací a uvolňovací cviky, které mají pozitivní vliv na staticky zatěžované svaly. Tyto cviky je vhodné doplnit i posilováním oslabených svalů, které jsou nezbytné pro správné držení těla.
Cílem výzkumné aktivity je průběžné vyhodnocení dopadů pandemie covid-19 a 4. průmyslové revoluce na trhu práce, dále pak chování osob, jež jsou ohroženy ztrátou zaměstnání a požadavky zaměstnavatelů na nové kvalifikační předpoklady zaměstnanců.
Při dlouhodobé práci vstoje nebo vsedě je vhodné během pracovní doby zařazovat protahovací a uvolňovací cviky, které mají pozitivní vliv na staticky zatěžované svaly. Tyto cviky je vhodné doplnit i posilováním oslabených svalů, které jsou nezbytné pro správné držení těla.
Série 12 plakátů představuje sestavu cviků pro zvýšení fyzické kondice strážníků obecních a městských policií, která je uzpůsobena tak, aby vyrovnávala svalové dysbalance, nastavovala správné pohybové vzorce a pomáhala kompenzovat každodenní zátěž.
Série plakátu se věnuje různým ergonomickým aspektům a faktorům, které mají vliv na zdraví a pohodu zaměstnanců. Správná ergonomie práce zvyšuje výkonnost a snižuje náklady zaměstnavatele.
Série plakátu se věnuje dopadu a následkům stresu a psychosociálních rizik na duševnímu zdraví zaměstnanců (psychosociální rizika, pracovní stres, řízení stresu, syndrom vyhoření, muskuloskeletální poruchy, podpora duševního zdraví na pracovišti).
Cílem výzkumné aktivity je vyhodnocení dopadů navýšení rodičovského příspěvku a změny jeho nárokovosti od 1. 1. 2020 na chování domácností (dopady na nabídku práce a zaměstnanost – extensive a intensive margin).
Plakáty na konkrétních příkladech pracovních a smrtelných pracovních úrazů představují dopady těchto událostí na zaměstnavatele a motivují tak k zavedení preventivních opatření (úrazy - propadnutí střechou, rozdrcení ruky strojem, pád ze žebříku, zasažení manipulovaným břemenem, těžká devastace
Do roku 2030 se predikuje, že starší pracovníci (55-65+ let) budou tvořit 55 % evropské pracovní síly. Jak si zachovat zdraví co nejdéle? Tomu se věnovali přednášející na odborném semináři pro odborové a zaměstnavatelské svazy, který se konal 30. září 2024 na Ministerstvu práce a sociálních věcí.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950