Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Potřebuji poradit s kvalifikací osoby odpovědné za nakládání s vysoce toxickými a ostatními nebezpečnými chemickými látkami. Musí mít pouze vysokoškolské vzdělání chemického směru, nebo stačí SŠ chemická s praxí?
Náklady na muskuloskeletální poruchy související s prací jsou pro zaměstnance a podniky v celé EU vysoké. Klíčem ke snížení výskytu muskuloskeletálních poruch jsou sami pracovníci. Nový informační list přináší praktické rady, jak je aktivně zapojit do prevence muskuloskeletálních poruch.
Dne 1. 7. 2022 po roce platnosti nabyl účinnosti zákon č. 250/2021 Sb. a spolu s ním vstoupila v účinnost příslušná prováděcí nařízení vlády. Tento článek se snaží upozornit na některé důležité statě a změny oproti dřívějším předpisům, které se týkaly elektrického zařízení a činností na něm.
Zaměstnavatel chce zaměstnancům umožnit využití plynového grilu na terase pracoviště v rámci firemních setkání i po pracovní době. Gril je majetkem zaměstnavatele. Jaká budou nutná opatření ze strany zaměstnavatele, aby byla zajištěna bezpečnost?
Vytvořili jsme praktickou kompilaci zdrojů o dopadu horka a veder na zdraví, bezpečnost a pohodu pracovníků ze zemí mimo EU, kde jsou extrémní teploty běžnější.
Dalším prováděcím nařízením vlády k zákonu č. 250/2021 Sb. je nařízení vlády č. 191/2022 Sb., o vyhrazených technických plynových zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti. Článek je základním přehledem, co přinesla nová právní úprava.
Výběr článků, které popisují, jak komplexní a integrovaná opatření založená na spolupráci pomáhají podporovat dobré muskuloskeletální zdraví u žáků i zaměstnanců.
Mám pronajatou místnost v obytném domě - kancelář, kde budou pracovat 3 zaměstnanci. Co všechno z hlediska BOZP musím vést za dokumentaci?
Existuje problém s pojišťovnou, která se spojila se zaměstnavatelem, který dal zaměstnanci výpověď podle § 52 písm. e) zákoníku práce (z důvodu pozbytí zdravotní způsobilosti pro obecné onemocnění) místo výpovědi podle § 52 písm.
Dalším prováděcím nařízením vlády k zákonu č. 250/2021 Sb. je nařízení vlády č. 193/2022 Sb., o vyhrazených technických zdvihacích zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti. Jasně stanoví povinnosti pro provozovatele i požadavky na odbornou způsobilost pro činnosti v této oblasti.
Při výkonu kontrolní činnosti se inspektoři setkávají se dvěma základními skupinami závad vztahujících se k elektrickým technickým zařízením. První skupinu tvoří závady v dokladové části el. zařízení, druhou skupinu tvoří závady zjištěné prohlídkou nebo revizí kontrolovaných el. zařízení.
V objektu veřejné správy jsme vydali požadavek, aby každý vedoucí zaměstnanec pracoviště (odboru, oddělení, referátu) určil osobu, která 1x ročně provede kontrolu regálů, žebříků a schůdků ve své spisovně, případně archivu.
Zákoník práce jako jednu ze základních zásad pracovněprávních vztahů zakotvuje zásadu bezpečných podmínek pro výkon práce. Tato základní zásada představuje základní hodnotu, na níž stojí pracovní vztahy, a umožňuje správný výklad jednotlivých zákonných ustanovení, a to právě v duchu této zásady.
Dalším prováděcím nařízením vlády k zákonu č. 250/2021 Sb. je nařízení vlády č. 192/2022 Sb., o vyhrazených technických tlakových zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti, které vyšlo ve Sbírce zákonů s účinností od 1. července 2022.
Mám dotaz na současnou situaci ohledně revizí v souvislosti se zrušením vyhlášky č. 50/1978 Sb. Dotaz směřuje k vyřazení některých elektrických zařízení z kategorie vyhrazených zařízení, a tedy i možnosti jejich kontroly pracovníkem s § 5.
Problematika VTZ je upravena novými právními předpisy. Na Konferenci VTZ 2022 pořádané společností Verlag Dashöfer, redakcí BOZPprofi 30. srpna 2022 byla diskutována řada dotazů.
Prosím o radu, jak postupovat v zákonném školení BOZP při opakovaném nástupu, když mezi jednotlivými pracovními poměry uběhlo cca 5 - 6 týdnů. Platí nadále původní školení BOZP, když se nezměnila pracovní náplň zaměstnance?
Mám dotaz k novým předpisům ohledně vyhrazených technických zařízení. Co musí splnit naše firma, aby její zaměstnanci údržby mohli vyměnit elektrickou zásuvku? Upozorňuji, že naše firma se nezabývá opravami elektrických zřízení pro jiné firmy.
Z interního auditu v jedné společnosti máme nález „Neprovádění údržby strojů a zařízení z pohledu požadavku na frekvenci a rozsah dané výrobcem v návodech k obsluze a údržbě“.
Z evropských průzkumů vyplývá, že přibližně 3 z 5 pracovníků v Evropské unii uvádějí, že mají muskuloskeletální potíže. V rámci kampaně EU-OSHA trvající již přes 2 roky se konal 21. 9. 2022 seminář Zdravé pracoviště si posvítí na muskuloskeletální zátěž.
Mám dotaz ohledně prací na elektrickém zařízení. Může obsluha výrobního zařízení v případě, že dojde k vyřazení jističe, motorové ochrany nebo frekvenčního chrániče, otevřít rozvaděč a zmiňované bezpečnostní prvky „nahodit“?
Základní informace ohledně nových právních předpisů týkajících se VTZ jsme již publikovali. V tomto článku zdůrazníme to důležité, které ve své přednášce (viz přílohu) uvedl Ing. Jiří Tilhon, Ph.D., LL.M. z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce.
Potřeboval bych se poradit ohledně OOPP. Jaký je potřeba respirátor nebo maska pro práci s kyselinami a louhy?
Je na ručně vedené vysokozdvižné elektrické vozíky třeba zaškolení odborně způsobilou osobou, nebo stále platí, že si zaměstnavatelé mohou zaškolení provádět sami?
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950