Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný institut práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Na pracovištích bývá poměrně často opomíjena kvalita interpersonálních vztahů.
Poslední prohlídka u ředitele a zároveň řidiče referentského vozidla, kterému je 53 let, proběhla 1. 8. 2021 s datem ukončení platnosti lékařského posudku 31. 7. 2025. Kdy má jít na další periodickou prohlídku?
Základním cílem při přípravě strážníků pro výkon služby je jejich schopnost volit správnou taktiku svého postupu při kontaktu s osobou dopouštějící se protiprávního jednání a používat takové prostředky, které jsou adekvátní konkrétní situaci.
Tato publikace popisuje uživatelům konkrétní situace zaměstnanců v různých druzích sociálních služeb v evropských i mimoevropských zemích. Představuje širokou škálu výzev, kterým pracovníci při své každodenní nelehké práci čelí.
Cílem této publikace je navrhnout jednoduchý systém sebeobrany pro strážníky. Jeho základy by bylo možné si osvojit v relativně krátkém čase. Dále shrnuje základy bezpečné manipulace se zbraní. Skládá se ze dvou kapitol. První z nich se zaměřuje na donucovací prostředky.
Publikace seznamuje čtenáře s komplexními informacemi ohledně postupů účinné ochrany a zároveň obrany proti šikaně a diskriminaci na pracovišti.
Jednou z nejpropracovanějších a účinných intervenčních programů v prevenci bolestí zad je Škola zad (ŠZ) - Back School. Stručně řečeno, ŠZ poskytuje uživateli programu základní teoretické a praktické dovednosti pro snížení bolesti zad a jejich prevenci.
Publikace seznamuje vedle specifických ergonomických témat také obecně s postavením člověka v pracovním procesu, s problematikou fyzické a psychické zátěže a s fyzickými a psychickými předpoklady člověka spojenými s prací a jejím charakterem.
Pro účely lepší informovanosti široké veřejnosti zpracoval Státní úřad inspekce práce informační materiály související s problematikou pracovních vztahů a pracovních podmínek ve vybraných jazycích.
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob a za umožnění výkonu nelegální práce vyměřeny pokuty v souhrnné výši necelých 164 miliónů korun.
Mám plnoletého, zdravotně postiženého syna, v invalidním důchodu. Často s ním jezdím na vyšetření k lékařům mimo bydliště. Mám nárok na náhradu mzdy? Pokud ano, na kolik hodin?
Mám pracovní smlouvu jako řidič z povolání a jezdím s vozidlem do 3,5 tuny. Musím mít profesní průkaz řidiče?
V dnešní digitální době stoupají rizika spojená s tím, že školní mládež ve stále větší míře používá a nadužívá mobily, tablety, počítače a další digitální technologie.
Kdo provádí kontrolu povinnosti zaměstnavatele uzavřít smlouvu na poskytování pracovnělékařských služeb (PLS) vyplývající ze zákona č. 373/2011 Sb. a kdo kontroluje činnost poskytovatele PLS na pracovišti?
V Evropské unii pracuje přibližně 14 % dočasných zaměstnanců ve věku 15 až 64 let.
Zaměstnanci z neevropských zemí tvoří přibližně 10,5 % pracovní síly EU.
Více než miliarda lidí na světě a 100 milionů lidí v EU žije se zdravotním postižením.
Podle Eurostatu tvoří lidé ve věku 55–74 let přibližně 20 % pracovní síly v EU.
V Evropské unii je zaměstnáno přibližně 82 % mladých lidí ve věku 20–34 let, kteří nedávno dokončili studium.
V Evropské unii pracuje přibližně 72 % žen – matek s dětmi – ve věku 25–54 let.
Jakým dokumentem zaměstnavatel seznámí nebo pověří zaměstnance k obsluze montážní plošiny? Pokud obsluha VTZ je pro tuto činnost proškolena a absolvuje zkoušku z odborné způsobilosti (ověření znalostí), je poté oprávněna tuto činnost provádět. Není stanovena přesná podoba tohoto pověření.
Bezpečné stohování úzce souvisí s problematikou skladování. Ze Zprávy o činnosti SÚIP za rok 2023 vyplývá, že stále dochází k závažným i smrtelným pracovním úrazům v souvislosti s prováděnou manipulací a skladováním. I do redakce BOZPinfo přicházejí na toto téma dotazy.
BESOFT Online je praktická webová aplikace vyvinutá na základě dlouholetých zkušeností pro firemní zákazníky a dodavatele BOZP. Je určená především k poskytování informací z oblasti BOZP a k evidenci a zpracování dat zadaných uživateli, tvorbu praktických přehledů, sestav apod.
Je možné si vyrobit záchytnou vanu (například pod sudy s olejem) podle bezpečnostních parametrů, nebo je nutné zakoupit vanu od certifikovaných společností?
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950