Výsledky semináře ze dne 15. prosince 2004. Místo jednání: Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky. Účast na jednání: pracovníci odboru bezpečnosti práce a prevence (MPSV), členové Rady vlády pro BOZP, zástupci Hospodářské komory ČR, pracovníci Výzkumného ústavu bezpečnosti práce.
Vedoucí řešitel: Ing. Miroslav Franta
Účinnost osvěty a propagace, včetně komunikace informací se sociálně ekonomickou problematikou je determinována vytvořením potřebného a vyváženého komunikačního mixu (modelu komunikace s časově limitovanými nástroji).se zaměřením na specifické požadavky bezpečnosti práce jako výrazné lidské hodnoty směřující k zachování zdraví a plné práceschopnosti. Tento model je nutné dlouhodobě ověřovat a průběžně aktualizovat v kontextu s vnějšími i vnitřními podmínkami vývoje kulturně společenského a sociálně ekonomického prostředí, hledat optimální kombinaci integrované komunikace a definovat možné trendy vývoje komunikačního prostředí i samotných nástrojů komunikace.
Předmětem výzkumného záměru je především:
Součástí výzkumu je rovněž vymezení nové dimenze komunikačního prostředí, formulace pravděpodobných kvalitativních změn v návaznosti na rozvoj společenskoekonomických podmínek a rozvoje lidských zdrojů. Na základě výsledků budou v závěru výzkumného záměru stanoveny zásady tvorby komunikačních mixů v určitých modelech IMC a ověřována jejich účinnost u jednotlivých společenských skupin (cílových skupin pracovníků, oborů nebo segmentů sociální struktury společnosti).
V roce 2004 bylo řešení zaměřeno především na založení a systemizaci poznatkové databáze v oblasti komunikačního prostředí, jeho struktury a nástrojů komunikace. Byly uskutečněny výchozí analýzy srovnatelných případových studií, sociální struktury obyvatelstva a potenciálních zájmových skupin, zejména ve vztahu k BOZP, a zahájen podrobný výzkum parametrů výchozího komunikačního prostředí, vycházející z obecných marketingových zásad aplikovaných do specifiky komunikace v systému státní správy. V oblasti komunikačních nástrojů a technik byly uskutečněny rešerše s cílem připravit podklady k analýzám mediálního prostředí a stanovení míry využitelnosti komunikačních nástrojů ve vztahu k dlouhodobému formování postojů veřejnosti.
Byla vypracována studie o možnostech a případném využití poradenství jako jednoho z komunikačních nástrojů a zpracována řada názorových šetření, zaměřených na oblast povědomí veřejnosti o záležitostech BOZP, práci s informacemi, znalosti kampaní a využití informací o BOZP v subjektech státní správy a dalších.
Součástí přípravných prací staly i průzkumy názorové hladiny laické i odborné veřejnosti v oblasti znalostí a přístupu k záležitostem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Průzkumy byly zaměřeny ke zjišťování úrovně povědomí o aktuálních otázkách systému BOZP a zejména znalostí základních záležitostí, vyplývajících ze zákoníku práce. Kromě jiného se šetření zabývala zjišťováním reálných potřeb subjektů a specifikací komunikačních nástrojů, které považuje laická veřejnost za nositele klíčových informací.
Cíle výzkumného záměru:
Cíle projektu v roce 2004:
V oblasti komunikačního prostředí
Efektivnost komunikačních nástrojů při formování postojů vybraných cílových skupin - cíle a přístupy:
Efektivnost komunikačních nástrojů při formování postojů vybraných cílových skupin - východiska:
Efektivnost komunikačních nástrojů při formování postojů vybraných cílových skupin - výstupy:
Segmentace:
Soustředění se na | Úroveň segmentace | Segmentační faktor | Charakteristika procesu segmentace | |
Makro-segmentace | Zvláštnosti podniku | Úroveň 1 | Demografické zvláštnosti | Snadný, rychlý, levný, sekundární data |
Mikro-segmentace | Zvláštnosti oboru podnikání | Úroveň 2 | Provozní zvláštnosti |
Velmi obtížný, časově náročný, nákladný.
Nutný primární výzkum, osobní styk se zákazníkem |
Úroveň 3 | Způsob nakupování | |||
Úroveň 4 | Situační zvláštnosti | |||
Úroveň 5 | Osobní zvláštnosti |
Struktura nástrojů marketingové komunikace:
Reklama klasická |
Reklama přímá | Public relations | Podpora prodeje | Komunikace při osobním prodeji |
Inzeráty v tisku, rozhlase a TV Vnější potisk obalu Letáky v obalu Informační letáky poštou Ilustrační filmy o produktech Brožury firem o výrobcích Billboardy Plakáty Telefonní seznamy a adresáře s nabídkami produktů Výkladní štíty Výlohy |
Katalogy firem Adresná poštovní nabídka s možností objednávky Oznámení s ústřižkem ke vrácení Odpovědní lístek Odpovědní kupón TV reklama s uvedením tel. čísla nebo adresy dodavatele a s výzvou k reakci Telemarketing Adresná nabídka k telefonní objednávce |
Dny otevřených dveří Tiskové konference Proslovy na veřejných shromážděních Konference a semináře www stránky firem Výroční zprávy Dobročinné dary, sponzorování Zavedení telefon. čísla pro kontakt se zákazníky po celých 24 hodin |
Soutěže, hry, sázky, loterie Prémie Poskytování vzorků Veletrhy a výstavy Ukázkové síně, demonstrace a přehlídky zboží Ochutnávky Poskytování kupónů Odznaky, vlaječky, tašky, obchodní kolky Slevy zákazníkům Výhodnější způsob placení Recepce a pohoštění |
Předvádění zboží prodejci Prodejní schůzky se zákazníky Pobídkové programy pořádané přímo u zákazníků |
Vstupní charakteristiky komunikačního prostředí – východiska:
Vstupní charakteristiky komunikačního prostředí:
Poradenství jako nástroj komunikace:
Názorové postoje veřejnosti k problematice BOZP:
Struktura respondentů:
Přístupy a cíle:
Výstupy v roce 2004:
Cíle v roce 2005:
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.