Výsledky semináře ze dne 15. prosince 2004. Místo jednání: Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky. Účast na jednání: pracovníci odboru bezpečnosti práce a prevence (MPSV), členové Rady vlády pro BOZP, zástupci Hospodářské komory ČR, pracovníci Výzkumného ústavu bezpečnosti práce.
Odpovědný řešitel: Ing.Miroslav Franta
Cílem projektu bylo vytvoření a ověření obecné metodiky a nástrojů k realizaci národní kampaně Evropského týdne BOZP v České republice. Základem pilotního projektu byla metodická zadání a materiály vydané Evropskou agenturou pro bezpečnost práce a zdraví (OSHA) v Bilbau a jejich implementace v podmínkách realizace národní kampaně v České republice. Současně s tím pilotní projekt sledoval vytvoření potřebného rámce k realizaci projektu národní kampaně v ČR v dalších letech, možnost algoritmizace činností a zvýšení efektivnosti v naplňování cílů kampaní BOZP v ČR, organizovaných ve spolupráci s OSHA. Součástí projektu bylo vymezení a ověření odpovídajících komunikačních nástrojů, návrh způsobu ověřování účinnosti v tomto způsobu osvěty v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Výsledkem vypracování a ověřování pilotního projektu bylo vytvoření využitelného a ověřeného národního modelu přípravy osvětových opatření na základě zadání OSHA a zpracování metodiky pro přípravy kampaně ve formě rukověti. Současně bylo ověřeno, jaké podpůrné a pomocné materiály mohou být při organizaci kampaně použity. Kampaň byla vyhodnocena a na základě poznatků byly připraveny podklady pro vypracování metodické příručky.
Dosažené výsledky
Projekt, postavený na realizaci a ověřování efektivnosti kampaně Evropský týden BOZP, naplnil cíle a záměry projektu OSHA v roce 2004. Vytvořil hlubší předpoklady pro rozvoj komunikace orgánů státní správy a dalších subjektů se širokou veřejností v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Ověřil přístupy k možnostem dalšího rozvoje systému informovanosti veřejnosti i odborných cílových skupin. Současně ověřil možnosti použitého komunikačního modelu a využitelnost a efektivnost jeho specifických nástrojů. V průběhu jednotlivých etap se aktualizovala databáze informačních zdrojů, využitelných při projektování dalších kampaní, a posílily se předpoklady pro přípravu obdobných kampaní v dalších letech.
Potvrdilo se, že kampaň v oblasti BOZP je narozdíl od klasických marketingových postupů záležitostí dlouhodobou. Její výsledky oscilují mezi okamžitými jednorázovými efekty a dlouhodobými, výchovně vzdělávacími a osvětovými cíli při tvorbě trvalé bezpečných pracovišť. Vzhledem k tomu, že kampaň BOZP má celoevropský charakter a řadu mezinárodních, politických i odborných aspektů, nebylo možné tuto kampaň uskutečnit bez dokonalé přípravy, spolupráce řady subjektů a bez vytvoření určitých metodických standardů v rámci každého státu.
Závěrečná studie představuje příspěvek k vytvoření potřebného organizačního rámce a metodického standardu, podle kterého by mohl být záměr OSHA při realizaci projektu Evropský týden BOZP v podmínkách ČR uskutečňován.
Kampaně BOZP:
Cíl kampaní:
Příprava a organizování národních kampaní BOZP:
Tematické zaměření kampaně Evropský týden BOZP v r. 2004 – stavebnictví:
Přehled jednotlivých etap kampaně ve stavebnictví – postup:
Výstupy kampaně ve stavebnictví:
Evropský týden BOZP:
Kampaně BOZP v ČR – výhled:
Příprava a realizace:
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.