Kontroly jsou jedním ze základních úkolů inspektorů práce. Jsou prováděny na základě ročního programu, v odůvodněných případech probíhají i kontroly neplánované, např. v souvislosti s kontrolou příčin pracovních úrazů, na základě podnětů občanů apod. Tento článek informuje o kontrolních akcích, které proběhly v roce 2010.
Integrovaná inspekce podle zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií je prováděna u subjektů, skupiny B každoročně a u subjektů skupiny A zpravidla jednou za tři roky. Tato kontrola je zaměřena především na:
V rámci připomínkového řízení byly zjištěny zejména následující nedostatky:
V roce 2010 byla zkontrolována bezpečnostní dokumentace u 132 subjektů, v rámci kontrol bylo zjištěno 580 nedostatků, byly uděleny 2 pokuty v úhrnné výši 85 000 Kč.
Cílem úkolu Provádění kontrol na základě podnětů na porušování pracovněprávních předpisů a předpisů v oblasti BOZP bylo prošetření co největšího počtu obdržených podnětů od zaměstnanců a od jejich zástupců. Současně je v této oblasti snahou dosáhnout co možná nejrychlejší nápravy stavu, který byl v rozporu s pracovněprávními předpisy a předpisy v oblasti BOZP. Od šetření podnětu a následné provedení kontroly se vždy očekává i pozitivní působení na dodržování pracovněprávních předpisů ze strany zaměstnavatelů, ale i veřejnosti obecně. Kontroly byly zaměřeny na ty zaměstnavatele, na které obdržely podnět poukazující na nerovné zacházení – diskriminaci, porušování ochrany osobních práv zaměstnanců a na nedodržování stanovených podmínek upravující výkon umělecké, kontrolní, sportovní nebo reklamní činnosti dětí. Dále pak na ty, kteří porušují předpisy z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, nezajišťují bezpečnost provozu technických zařízení, neposkytují zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky. Rovněž se zaměřily na zaměstnavatele v souvislosti s podněty vztahujícími se k příčinám a okolnostem pracovních úrazů.
Orgány inspekce práce na základě obdržených podnětů provedli celkem 3 711 kontrol u 3 416 zaměstnavatelů, V 70 % kontrol zjistily porušení pracovněprávních předpisů nebo předpisů v souvislosti s kontrolou v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení. U mnoha zaměstnavatelů se jednalo o porušení v několika oblastech současně. Nejvíce porušovanými oblastmi byla problematika:
V rámci kontrol bylo uloženo 585 pokut v úhrnné výši 19 270 000 Kč. Zaměstnavatelé, kterým uložily orgány inspekce práce pokutu, nevedli zejména evidenci odpracované pracovní doby, práce přesčas a noční práce; nezabezpečili, aby zaměstnanec nevykonával zakázané práce a práce, jehož náročnost by neodpovídala jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti; neinformovali zaměstnance o týdenní pracovní době a jejím rozvržení; neplatili příplatky za práci zejména v sobotu a neděli a za noční práci; nevyplatili mzdu nebo část mzdy ve lhůtě splatnosti nebo vůbec; nevyplatili náhradu mzdy za nevyčerpanou dovolenou; nevydali potvrzení o zaměstnání při skončení pracovního poměru nebo dohody o pracovní činnosti.
Předmětem kontrol v rámci úkolu Provádění plánovaných koordinovaných kontrol v součinnosti orgánů ÚP, SÚIP a ČSSZ v oblasti předpisů o zaměstnanosti, pracovních podmínek a vztahů, včetně BOZP a sociálního pojištění, byly:
Úkol probíhal v součinnosti s úřady práce a Českou správou sociálního zabezpečení. V rámci kontrol bylo uděleno celkem 32 pokut v úhrnné výši 1 990 000 Kč.
Úkol Dodržování předpisů při používání chemických látek na pracovištích – úkol SLICu (Senior Labour Insperction´s Committee) vycházel z celoevropského kampaně zaměřené na nakládání s nebezpečnými látkami na pracovištích a doprovázel ji slogan „Nebezpečné látky: Identifikuj, vyhodnoť a přijmi opatření“. Z úrovně EU byly vybrány sektory dřevozpracujícího a nábytkářského průmyslu, opravy vozidel, průmyslového a chemického čištění a pekařství. Každý členský stát EU se mohl pak zapojit do kampaně v jednom nebo více z uvedených sektorů. Orgány inspekce práce v ČR se zapojili do informační a inspekční části kampaně v oblastech nábytkářského průmyslu a chemického čištění. Informační a inspekční část kampaně proběhla v roce 2010.
V rámci této kampaně byla navázána spolupráce s Ministerstvem zdravotnictví a na základě této spolupráce se inspekční části kampaně zúčastnili zástupci místně příslušných Krajských hygienických stanic (orgány státního zdravotního dozoru). Kampaň probíhala přednostně u subjektů s počtem zaměstnanců 1 až 9 a 10 až 49, u nichž doposud nebyla provedena kontrola ze strany inspekce práce.
V nábytkářském průmyslu bylo provedeno 163 kontrol. Byly zjištěny nedostatky v oblasti hodnocení rizika u 50 subjektů, v oblasti větrání/odsávání u 6 subjektů, v oblasti skladování u 15 subjektů, v oblasti OOPP u 18 subjektů, v oblasti označení nádob u 23 subjektů a v oblasti bezpečnostních listů u 12 subjektů. Nejčastěji porušovanou oblastí jsou hodnocení rizik a povinnosti při označování nádob, pracovišť.
Z celkového počtu 66 kontrol právních subjektů v sektoru chemického čištění byly zjištěny nedostatky v oblasti hodnocení rizika u 19 subjektů, v oblasti větrání/odsávání u 1 subjektu, v oblasti skladování u 10 subjektů, v oblasti OOPP u 21 subjektů, v oblasti označení nádob u 11 subjektů a v oblasti bezpečnostních listů u 5 subjektů. Nejčastěji porušovanou oblastí jsou hodnocení rizik a povinnosti při poskytování OOPP.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.