Výsledky kontrolních akcí provedených inspekcí práce v roce 2010

Zdroj: 

Kontroly jsou jedním ze základních úkolů inspektorů práce. Jsou prováděny na základě ročního programu, v odůvodněných případech probíhají i kontroly neplánované, např. v souvislosti s kontrolou příčin pracovních úrazů, na základě podnětů občanů apod. Tento článek informuje o kontrolních akcích, které proběhly v roce 2010.

Část V. - Chem. látky, podněty na porušování pracovněprávních předpisů a jiné

Část V. - Chem. látky, podněty na porušování pracovněprávních předpisů a jiné

Integrovaná inspekce podle zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií je prováděna u subjektů, skupiny B každoročně a u subjektů skupiny A zpravidla jednou za tři roky. Tato kontrola je zaměřena především na:

  • školení zaměstnanců o předpisech k zajištění bezpečnosti práce, rizicích práce s nebezpečnými látkami a opatřeními k jejich eliminaci,
  • ověření znalostí a dodržování předpisů a pokynů,
  • způsobilost zaměstnance pro výkon práce,
  • průvodní a provozní dokumentaci,
  • posouzení stavu technického zařízení uvedeného v dokumentaci vzhledem k reálnému stavu, včetně revizí zařízení, stavu elektroinstalace, tlakových a plynových zařízení,
  • skladování a manipulaci s nebezpečnými chemickými látkami, včetně značení zásobníků a skladů s nebezpečnými chemickými látkami, stav únikových cest,
  • opatření na ochranu proti výbuchu (prevence rizik, klasifikace prostor, písemná dokumentace),
  • poskytování OOPP na základě hodnocení rizik, jejich používání zaměstnanci.

V rámci připomínkového řízení byly zjištěny zejména následující nedostatky:

  • dokumentace neobsahovala řešení nebo odkaz na Dokumentaci o ochraně před výbuchem dle nařízení vlády č. 406/2004 Sb.,
  • neúplnost v seznamu pro oblast školení BOZP,
  • chybějící právní předpisy nebo jejich neaktuálnost.

V roce 2010 byla zkontrolována bezpečnostní dokumentace u 132 subjektů, v rámci kontrol bylo zjištěno 580 nedostatků, byly uděleny 2 pokuty v úhrnné výši 85 000 Kč.

Cílem úkolu Provádění kontrol na základě podnětů na porušování pracovněprávních předpisů a předpisů v oblasti BOZP bylo prošetření co největšího počtu obdržených podnětů od zaměstnanců a od jejich zástupců. Současně je v této oblasti snahou dosáhnout co možná nejrychlejší nápravy stavu, který byl v rozporu s pracovněprávními předpisy a předpisy v oblasti BOZP. Od šetření podnětu a následné provedení kontroly se vždy očekává i pozitivní působení na dodržování pracovněprávních předpisů ze strany zaměstnavatelů, ale i veřejnosti obecně. Kontroly byly zaměřeny na ty zaměstnavatele, na které obdržely podnět poukazující na nerovné zacházení – diskriminaci, porušování ochrany osobních práv zaměstnanců a na nedodržování stanovených podmínek upravující výkon umělecké, kontrolní, sportovní nebo reklamní činnosti dětí. Dále pak na ty, kteří porušují předpisy z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, nezajišťují bezpečnost provozu technických zařízení, neposkytují zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky. Rovněž se zaměřily na zaměstnavatele v souvislosti s podněty vztahujícími se k příčinám a okolnostem pracovních úrazů.

Orgány inspekce práce na základě obdržených podnětů provedli celkem 3 711 kontrol u 3 416 zaměstnavatelů, V 70 % kontrol zjistily porušení pracovněprávních předpisů nebo předpisů v souvislosti s kontrolou v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení. U mnoha zaměstnavatelů se jednalo o porušení v několika oblastech současně. Nejvíce porušovanými oblastmi byla problematika:

  • odměňování,
  • pracovního poměru a dohod,
  • pracovní doby,

V rámci kontrol bylo uloženo 585 pokut v úhrnné výši 19 270 000 Kč. Zaměstnavatelé, kterým uložily orgány inspekce práce pokutu, nevedli zejména evidenci odpracované pracovní doby, práce přesčas a noční práce; nezabezpečili, aby zaměstnanec nevykonával zakázané práce a práce, jehož náročnost by neodpovídala jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti; neinformovali zaměstnance o týdenní pracovní době a jejím rozvržení;  neplatili příplatky za práci zejména v sobotu a neděli a za noční práci; nevyplatili mzdu nebo část mzdy ve lhůtě splatnosti nebo vůbec; nevyplatili náhradu mzdy za nevyčerpanou dovolenou; nevydali potvrzení o zaměstnání při skončení pracovního poměru nebo dohody o pracovní činnosti.

Předmětem kontrol v rámci úkolu Provádění plánovaných koordinovaných kontrol v součinnosti orgánů ÚP, SÚIP a ČSSZ v oblasti předpisů o zaměstnanosti, pracovních podmínek a vztahů, včetně BOZP a sociálního pojištění, byly:

  • vznik pracovního poměru (existence pracovní smlouvy, příp. dohod o pracích mimo pracovní poměr a jejich obsah),
  • pracovní doba (dodržování stanovené týdenní pracovní doby, odpočinek mezi směnami, odpočinek v týdnu, práce přesčas a vedení evidence o odpracované době),
  • odměňování (minimální mzda, zaručená mzda, příplatky ke mzdě).

Úkol probíhal v součinnosti s úřady práce a Českou správou sociálního zabezpečení. V rámci kontrol bylo uděleno celkem 32 pokut v úhrnné výši 1 990 000 Kč.

Úkol Dodržování předpisů při používání chemických látek na pracovištích – úkol SLICu (Senior Labour Insperction´s Committee) vycházel z celoevropského kampaně zaměřené na nakládání s nebezpečnými látkami na pracovištích a doprovázel ji slogan „Nebezpečné látky: Identifikuj, vyhodnoť a přijmi opatření“. Z úrovně EU byly vybrány sektory dřevozpracujícího a nábytkářského průmyslu, opravy vozidel, průmyslového a chemického čištění a pekařství. Každý členský stát EU se mohl pak zapojit do kampaně v jednom nebo více z uvedených sektorů. Orgány inspekce práce v ČR se zapojili do informační a inspekční části kampaně v oblastech nábytkářského průmyslu a chemického čištění. Informační a inspekční část kampaně proběhla v roce 2010.

V rámci této kampaně byla navázána spolupráce s Ministerstvem zdravotnictví a na základě této spolupráce se inspekční části kampaně zúčastnili zástupci místně příslušných Krajských hygienických stanic (orgány státního zdravotního dozoru). Kampaň probíhala přednostně u subjektů s počtem zaměstnanců 1 až 9 a 10 až 49, u nichž doposud nebyla provedena kontrola ze strany inspekce práce.

V nábytkářském průmyslu bylo provedeno 163 kontrol. Byly zjištěny nedostatky v oblasti hodnocení rizika u 50 subjektů, v oblasti větrání/odsávání u 6 subjektů, v oblasti skladování u 15 subjektů, v oblasti OOPP u 18 subjektů, v oblasti označení nádob u 23 subjektů a v oblasti bezpečnostních listů u 12 subjektů. Nejčastěji porušovanou oblastí jsou hodnocení rizik a povinnosti při označování nádob, pracovišť.

Z celkového počtu 66 kontrol právních subjektů v sektoru chemického čištění byly zjištěny nedostatky v oblasti hodnocení rizika u 19 subjektů, v oblasti větrání/odsávání u 1 subjektu, v oblasti skladování u 10 subjektů, v oblasti OOPP u 21 subjektů, v oblasti označení nádob u 11 subjektů a v oblasti bezpečnostních listů u 5 subjektů. Nejčastěji porušovanou oblastí jsou hodnocení rizik a povinnosti při poskytování OOPP.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail