inspekce práce

29.11.2024
Zdroj:
Nevyplacení mzdy, nevedení evidence odpracované pracovní doby, nedodržení odpočinku v týdnu, nevyplacení náhrady za dovolenou či nevytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí – to jsou nejčastější porušení v oblasti pracovněprávních vztahů a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
13.08.2024
Zdroj:
Druhá část článku Jak se připravit na kontroly OIP navazuje na předchozí, kde jsme uvedli, co očekávat při zahájení kontroly a jaká má inspektor oprávnění podle zákona o inspekci práce. Tématem této části článku budou doklady, které si musí zaměstnavatelé připravit ke kontrole, dokumentace, kterou musí v podniku vést, protokol o kontrole a námitky proti zjištěním.
06.08.2024
Zdroj:
Za první pololetí letošního roku uskutečnily orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 10 006 kontrol. Z tohoto počtu se 4 304 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 3 486 kontrol, 1 833 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 383 kontrol. 
01.08.2024
Zdroj:
Kontroly oblastního inspektorátu práce (OIP) se provádějí ve smyslu zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), s využitím zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, a s použitím ustanovení zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu. Zákon o kontrole je obecně platným právním předpisem pro výkon kontrol státními inspekčními, dozorovými a kontrolními orgány, zákon o inspekci práce dává inspektorům OIP další pravomoci. V procesních záležitostech jsou pak kontrolní orgány povinny postupovat podle ustanovení správního řádu. 
02.07.2024
Zdroj:
V roce 2024 zaznamenaly Státní úřad inspekce práce (SÚIP) a Český báňský úřad (ČBÚ) celkem 35 840 pracovních úrazů, což je mírný pokles ve srovnání s předchozím rokem, kdy došlo k 36 117 pracovním úrazům. Výrazně se snížil počet smrtelných pracovních úrazů (13 %), meziročně bylo méně také závažných pracovních úrazů (s hospitalizací nad 5 dnů) a v loňském roce rovněž poklesl počet pracovních úrazů u mladistvých zaměstnanců.
06.05.2024
Zdroj:
Je tomu již řada let, co vyšel zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce. Za tu dobu došlo k významným či méně významným změnám. Některá ustanovení se přesunula do zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), po novele zákonem č. 285/2020 Sb. se již v zákoně nepoužívá termín správní delikty, přibyly nové přestupky, promítl se do něj i zákon č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení.
02.04.2024
Zdroj:
Státní úřad inspekce práce v roce 2023 uskutečnil téměř 20 tisíc kontrol a uložil pokuty za více než 366 milionů korun. Prioritou zůstává odhalování nelegální práce a zastřených agentur.
15.03.2024
Zdroj:
Cílem kampaně, do které se zapojí inspektoráty práce ze všech členských států Evropské unie, je upozornit na problematiku pracovních úrazů a sdílením znalostí šetření pracovních úrazů přispět ke snížení pracovní úrazovosti.
26.02.2024
Zdroj:
Orgány inspekce práce budou v roce 2024 věnovat zvýšenou pozornost prevenci a osvětě zejména prostřednictvím poskytování poradenství, mediální prezentací výsledků kontrol a aktivní účastí na odborných seminářích a akcích pořádaných především sociálními partnery. Hlavní priority činnosti orgánů inspekce práce pro rok 2024 jsou následující.
23.01.2024
Zdroj:
Státní úřad inspekce práce provede za rok téměř 20 tisíc kontrol, provádí šetření příčin a okolností pracovních úrazů, a zároveň zodpoví při bezplatném poradenství přibližně 11 tisíc dotazů z řad veřejnosti, a to jak od zaměstnanců, ale i zaměstnavatelů. Nicméně osvětové aktivity inspektorů práce jsou mnohem obsáhlejší a mají širší dosah.
17.01.2024
V posledních letech došlo k výraznému rozvoji alternativ zemního plynu (např. H2, bioplynu, lehkých topných olejů, LPG). S ohledem na způsob konečného využití a konkrétních technických realizací je významným aspektem pro bezpečný a spolehlivý provoz těchto vyhrazených plynových zařízení (dále jen VPZ) zejména oblast technické prevence a dodržování rovněž nových legislativních požadavků.
09.01.2024
Zdroj:
Státní úřad inspekce práce vedle kontrolní činnosti rovněž poskytuje bezplatné pracovněprávní poradenství veřejnosti. S nejrůznějšími dotazy se na jednotlivé oblastní inspektoráty práce obracejí jak zaměstnanci, ale také zaměstnavatelé. Za celý loňský rok této možnosti využilo 11 067 tazatelů.
08.01.2024
Zdroj:
Generálním inspektorem Státního úřadu inspekce práce se stal od 5. ledna 2024 Martin Melecký, dosavadní vedoucí inspektor Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj. Na své pozici chce navázat na dlouholetou úspěšnou činnost svého předchůdce Rudolfa Hahna, který stál v čele úřadu od roku 2006.  
04.01.2024
Kontrolní činnost zaměřená na oblast zastřeného zprostředkování zaměstnání je od roku 2017 jednou z hlavních kontrolních priorit orgánů inspekce práce.
21.12.2023
Zdroj:
Státní úřad inspekce práce v letošním roce uskutečnil téměř 19 tisíc kontrol a uložil více než 3 tisíce pokut v souhrnné výši přesahující 351 milionů korun.
20.12.2023
Platformová práce je moderní a stále rozšířenější formou nestandardních pracovních vztahů, zařazovaná do oblasti známé jako gig ekonomika, jejíž podstata spočívá ve sdílení pracovních úkonů. Článek se zaměřuje na představení přístupů vybraných členských států EU k ochraně pracovníků digitálních platforem se zaměřením na oblast zajištění BOZP, je rozdělen na část o iniciativách legislativního charakteru v případě již existující právní úpravy a iniciativách nelegislativního charakteru (činnost odborů, inspekce práce, kampaně). 
15.11.2023
Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce se již několik let zaměřují na kontroly rovného zacházení a dodržování zákazu diskriminace, od roku 2016 se pak soustřeďují speciálně také na kontroly rovného odměňování mužů a žen, které nejprve probíhaly v souvislosti s projektem známým pod názvem 22 % K ROVNOSTI, ten byl však koncem minulého roku ukončen.
07.11.2023
Listina základních práv a svobod ve svém článku 26. odst. 3 větě první přiznává každému právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací, přičemž se jedná o základní právo člověka, zařazené do kategorie hospodářských, sociálních a kulturních práv. Podle ust. § 4 odst. 2 zákona o zaměstnanosti je při uplatňování práva na zaměstnání zakázána jakákoliv diskriminace a jsou zde taxativně uvedeny důvody, na základě kterých nelze uchazeče o zaměstnání diskriminovat. 
05.10.2023
Záměrem tohoto článku je přiblížit čtenáři některé legální formy výkonu práce členy rodiny podle platné právní úpravy a judikatury a odlišit je od nelegální závislé práce vykonávané mimo základní pracovněprávní vztahy, jimiž jsou podle § 3 zákoníku práce pracovní poměr a pracovněprávní vztahy založené dohodou o provedení práce (dále jen DPP) nebo dohodou o pracovní činnosti (dále jen DPČ).

Stránky

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail