Kontroly oblastního inspektorátu práce (OIP) se provádějí ve smyslu zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), s využitím zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, a s použitím ustanovení zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu. Zákon o kontrole je obecně platným právním předpisem pro výkon kontrol státními inspekčními, dozorovými a kontrolními orgány, zákon o inspekci práce dává inspektorům OIP další pravomoci. V procesních záležitostech jsou pak kontrolní orgány povinny postupovat podle ustanovení správního řádu.
Vzhledem ke skutečnosti, že je kontrolní orgán oprávněn opatřovat si podklady ještě před zahájením kontroly na místě, tj. posuzuje, zda je nutné zahájit a provést kontrolu, je nejlepší možností, jak se připravit na kontrolu OIP ta, že se OIP neposkytne taková příležitost. Tj. plní se pracovní úkoly bez významnějších problémů jak v oblasti bezpečného výkonu pracovních činností, tak v oblasti provozování technických zařízení či při dodržování požadavků na zakázané práce a nastavené hygienické limity – ochrany zdraví, bez problémů v rámci vztahových otázek na pracovišti, a pochopitelně i v samotném zaměstnávání zaměstnanců a jejich odměňování.
Je vhodné také zmínit, že kontrolu nemusí vést jen jeden inspektor, ale může být ustanoven tým inspektorů s vedoucím týmu v čele.
Co očekávat při zahájení kontroly
Pomineme-li možnost, že by inspektor jel okolo budovy zaměstnavatele, viděl nějakou nepravost, zastavil a ihned zahájil kontrolu (to by zřejmě udělal, kdyby například viděl nějakého pracovníka při mytí oken stát na vnějším parapetu okna), je výkon kontroly otázkou předchozího procesu plánování, a to buď na základě hodnocení nějakých ukazatelů (např. nehody na pracovišti, smrtelné pracovní úrazy), státem vyhlášených kampaní (za bezpečnost ve stavebnictví, za zlepšení podmínek v nějakých službách apod.) či přijatých podnětů (od fyzických osob). Každý kontrolní orgán je tak ke kontrole pověřen vedoucím OIP.
Předložení tohoto pověření společně s průkazem inspektora je prvním kontrolním úkonem inspektora při zahájení kontroly.
Kontrolní orgán není povinen oznamovat kontrolované straně, proč kontrolu vykonává, a je zbytečné se jej na to ptát. Je vhodné spíše zvolit metodu spolupráce a vyptávání nechat na inspektorovi. Jedna z jeho prvních otázek je, zda je přítomen statutární orgán (ředitel/ka, jednatel/ka) a zda jsou přítomny odbory, jejichž zástupci se zahájení kontroly oznamuje. Odborová organizace má totiž ve smyslu ustanovení zákoníku práce právo přednášet své připomínky v rámci výkonu kontroly. Nepřítomnost statutárního orgánu či zástupce odborové organizace, popř. zástupce zaměstnanců pro BOZP, není na překážku a kontrola může pokračovat. Inspektor se pak nechá doprovázet buď první osobou, které se představil, či jinou osobou, která se mu v průběhu výkonu kontroly věnuje. Inspektor zároveň musí umožnit přítomnost zástupci kontrolované osoby účastnit se kontrolních úkonů při výkonu kontroly na místě, nebrání-li to splnění účelu nebo provedení kontroly. Není tak možné, aby inspektor prováděl kontrolu osamoceně!
Tím kontrolovaná osoba splní svoji povinnost vytvořit podmínky pro výkon kontroly (inspektorovi je umožněn přístup do všech vyžádaných prostor, pochopitelně s dodržením všech bezpečnostních a hygienických zásad, např. vstup na riziková pracoviště či do kontrolovaných pásem) a poskytovat mu součinnost (bude-li inspektor v souladu s oprávněním požadovat provedení nějakého úkonu, předložení nějaké dokumentace, možnost okopírování části dokumentace apod.). K povinnostem kontrolované osoby pak pochopitelně patří i včasné podání písemné zprávy o odstranění nedostatků či přijetí preventivních opatření podle postřehů inspektora.
Kontrolovaná osoba má pochopitelně i práva. Vedle práva na předložení pověření ke kontrole a dalšího dokumentu, který dokládá, že se jedná o osobu uvedenou v pověření ke kontrole, jde o právo namítat podjatost inspektora či přizvané osoby; právo obeznámit se s obsahem protokolu o kontrole nebo právo podávat námitky proti jednotlivým zjištěním.
Kontrolní orgán může:
Oprávnění inspektora podle zákona o inspekci práce
Vedle oprávnění uvedených v kontrolním řádu, která platí pro všechny kontrolní orgány, mají inspektoři OIP další oprávnění, která vyplývají ze zákona o inspekci práce a která již uvedená některá oprávnění upřesňují či nově zavádějí. Mezi zákonem uvedená oprávnění patří:
Inspektoři OIP provádí kontrolu nejen samotné oblasti bezpečnosti práce, ale i pracovněprávních vztahů. Jejich kontrola tak může být obšírná, či jen úzce zaměřená.
V další části bude uvedeno, jaké doklady si musí zaměstnavatelé připravit a jakou dokumentaci musí v podniku vést, bude zmíněn protokol o kontrole a námitky proti zjištěním.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Doplnění