Výsledky kontrolních akcí provedených inspekcí práce v roce 2010

Zdroj: 

Kontroly jsou jedním ze základních úkolů inspektorů práce. Jsou prováděny na základě ročního programu, v odůvodněných případech probíhají i kontroly neplánované, např. v souvislosti s kontrolou příčin pracovních úrazů, na základě podnětů občanů apod. Tento článek informuje o kontrolních akcích, které proběhly v roce 2010.

Část II. - Kontroly dodržování pracovněprávních předpisů

Část II. - Kontroly dodržování pracovněprávních předpisů

V oblasti kontrol Dodržování pracovněprávních předpisů včetně BOZP u zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením, byly tyto kontroly prováděny u subjektů, které zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením a současně jsou příjemci státních příspěvků poskytovaných podle zákona o zaměstnanosti. Kontroly byly zaměřeny především na problematiku:

  • rovného zacházení,
  • vzniku, změny a skončení pracovního poměru,
  • plnění povinností zaměstnavatele v oblasti BOZP (§ 103 a § 104 zákoníku práce),
  • pracovní doby,
  • odměňování za práci a
  • ochrany osobních práv zaměstnanců (§ 316 odst. 2 – 4 zákoníku práce).

V rámci tohoto úkolu provedly orgány inspekce práce celkem 94 kontrol. Z celkového počtu kontrol zjistily orgány inspekce práce u 75 zaměstnavatelů 243 porušení. Devíti zaměstnavatelům byly uloženy pokuty v celkové výši 198 tisíc Kč. V rámci kontrol byly zjištěny nedostatky zejména v oblastech:

  • vzniku, změny a skončení pracovního poměru (§§ 33-77, 313, 317 zákoníku práce),
  • odměňování a rovného zacházení v odměňování (§§ 109 – 149, § 16, § 327 zákoníku práce),
  • pracovní doby a doby odpočinku (§§ 78 - 100 zákoníku práce),
  • bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (§§ 101 – 108 zákoníku práce),
  • ochrany osobních práv zaměstnanců (§ 316 zákoníku práce).

V roce 2010 prováděly oblastní inspektoráty práce kontroly zaměstnavatelů zejména s důrazem na prevenci, s cílem zkvalitnit právní vědomí a postoje zaměstnavatelů v oblasti pracovněprávní legislativy. Kontroly ukázaly, že zaměstnavatelé podceňují problematiku pracovněprávních předpisů a předpisů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a mnohdy nemají vědomost o svých povinnostech vůči zaměstnancům.

Kontroly v oblasti Dodržování pracovněprávních předpisů u zaměstnavatelů podnikajících ve stavebnictví, byly zaměřeny zejména na:

  • vznik, změny a skončení pracovního poměru (vydávání potvrzení o zaměstnání),
  • dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr,
  • pracovní dobu (přestávky v práci, odpočinek mezi směnami a v týdnu, práci přesčas),
  • odměňování zaměstnanců (vyplácení mezd, poskytování příplatků),
  • cestovní náhrady,
  • rovné zacházení (zejména v oblasti odměňování),
  • ochranu osobních práv zaměstnanců.

Orgány inspekce práce provedly v rámci tohoto hlavního úkolu celkem 274 kontrol, z toho 243 kontrolovaných zaměstnavatelů porušilo předpisy. Celkový počet odhalených nedostatků byl 703. Nejčastěji porušovaným ustanovením bylo ustanovení § 37 zákoníku práce, kde zaměstnavatelé ignorovali poskytování povinných informací zaměstnancům. Dále se jednalo např. o chyby při vydávání výstupních dokladů nebo chyby v nich při skončení pracovního poměru, nevydání mzdových výměrů, nevedení evidence pracovní doby, neprovádění změn pracovních smluv písemně, neposkytnutí zaručené mzdy, nestanovení začátku a konce směn, nevyplacení příplatků za práci v sobotu a neděli, nevyplacení příplatků za práci přesčas. V rámci tohoto úkolu bylo uděleno 17 pokut ve celkové výši 443 tisíc Kč.

Kontroly dodržování pracovněprávních předpisů u zaměstnavatelů podnikajících v maloobchodu, byly zaměřeny na:

  • dodržování ustanovení o zákazu diskriminace z hlediska pohlaví, včetně dodržování principu stejné mzdy za stejnou práci a za práci stejné hodnoty,
  • vznik, změna a skončení pracovního poměru,
  • pracovní doba (především její rozvržení, přestávky v práci, odpočinky, evidence odpracované doby),
  • odměňování (především výplata zaručené mzdy, příplatky ke mzdě, srážky ze mzdy),
  • ochrana osobních práv zaměstnanců (§ 316 odst. 2 až 4 zákoníku práce),
  • pracovní podmínky mladistvých zaměstnanců, zaměstnankyň, zaměstnankyň matek.

V rámci tohoto úkolu bylo provedeno celkem 702 kontrol, z toho 20 kontrol bylo následných. Při 587 kontrolách bylo zjištěno porušení právních předpisů. Nejvíce porušení se vyskytovalo v oblastech pracovního poměru a odměňování zaměstnanců (např. vznik, změna a skončení pracovního poměru, odměňování, pracovní doba apod.). V rámci těchto kontrol bylo uloženo 43 pokut v celkové výši 970 tisíc Kč. Při kontrolách pak byly zjištěny nedostatky nejčastěji u malých zaměstnavatelů.

Na oblast Dodržování pracovněprávních předpisů při zaměstnávání zaměstnanců agenturami práce, se SÚIP a OIP zaměřují již od roku 2007. V roce 2010 byly tyto kontroly cílené zejména do oblasti pracovněprávních vztahů. Cílem úkolu bylo prosazovat dodržování pracovněprávních předpisů agenturami práce, zejména pokud jde o rovné zacházení, a to tak, aby zaměstnanci agentur práce měli zajištěny stejné pracovní a mzdové podmínky jako zaměstnanci uživatele na stejných pozicích. Kontroly byly zaměřeny na tyto konkrétní oblasti:

  • nerovné zacházení,
  • uzavírání, změny a skončení pracovního poměru,
  • pracovní doba a doba odpočinku, práce přesčas, práce v noci,
  • odměňování a poskytování náhrad,
  • dodržování podmínek při dočasném přidělení zaměstnance k výkonu práce u uživatele,
  • ochrana osobních práv zaměstnance podle § 316 odst. 2 – 4 zákoníku práce.

Orgány inspekce práce provedly v roce 2010 celkem 95 kontrol se zaměřením na agentury práce, z toho 4 následné, a dalších 47 kontrol jejich uživatelů, z toho 1 následnou. Celkový počet kontrol týkajících se agenturního zaměstnávání představoval 142 kontrol. Z celkového počtu provedených kontrol u agentur práce bylo 33 kontrol bez závad, 62 kontrol se závadou, celkový počet porušení byl 192. Pokud jde o uživatele, bylo z celkového počtu 47 provedených kontrol 25 bez závad, 22 se závadou, počet závad byl 54. V rámci tohoto úkolu docházelo k nejčastěji k porušováním právních předpisů v oblasti:

  • vzniku, změny a skončení pracovního poměru (§§ 33-77, 310, 313 zákoníku práce),
  • agenturního zaměstnávání (§§ 308, 309 zákoníku práce) – přidělení zaměstnance agenturou práce uživateli bez písemného pokynu nebo bez pokynu s předepsanými náležitostmi apod.,
  • odměňování (§§ 109 – 149, § 327 zákoníku práce)
  • pracovní doby a doby odpočinku (§§ 78 - 100 zákoníku práce),
  • náhrad (§ 222 odst. 2, § 208 zákoníku práce),

V rámci tohoto úkolu uložily orgány inspekce práce 15 zaměstnavatelům – agenturám práce pokuty v celkové výši 687 500 Kč.

V rámci úkolu Kontroly dodržování pracovněprávních předpisů u zaměstnavatelů poskytujících stravovací a ubytovací služby se orgány inspekce práce jako v i v ostatních úkolech zaměřily na dodržování pracovněprávních předpisů. Opět se jednalo o kontroly vztahující se k dodržování pracovní doby, vzniku, změny a skončení pracovního poměru, odměňování a nerovnému zacházení. Kontroly byly zaměřeny na tyto pracovní profese: šéfkuchař, kuchař, kuchařka, pomocná síla v kuchyni, pekař, pizzař, číšník, servírka, barman, barmanka, výčepní, provozní, vrátný, recepční, pokojská, administrativní pracovník, účetní, vedoucí provozu, manažer, prodavačka, zahradník, pomocné práce, uklízečka, řidič, údržbář, obsluha herny. Mezi nejčastější prohřešky v oblasti vzniku, změn a skončení pracovního poměru patřilo neplnění povinností zaměstnavatele vztahující se k pracovní smlouvě, v oblasti pracovní doby se jednalo o chybná stanovení pracovního režimu, neposkytování přestávek na jídlo a oddech. Dále se jednalo o prohřešky v oblasti odměňování zaměstnanců, rovného zacházení a oblasti osobních práv zaměstnanců.

V rámci tohoto úkolu bylo provedeno celkem 573 kontrol, při 488 kontrolách byla zjištěna porušení pracovněprávních předpisů. Za porušení těchto předpisů uložily orgány inspekce práce celkem 102 pokut v celkové výši 2 147 000 Kč.

Hlavním cílem úkolu Provádění kontrol v nepřetržitých provozech zdravotnické záchranné služby a nemocniční akutní péče bylo působení kontrolní činností na zaměstnavatele, aby při využívání práce přesčas dodržovali zákonem stanovené limity a nedocházelo tak k přetěžování zaměstnanců nad povolenou míru stanovenou zákoníkem práce v zájmu jejich bezpečnosti a ochrany zdraví. Kontroly byly zaměřeny zejména na problematiku:

  • rozvržení pracovní doby,
  • přestávek v práci,
  • doby odpočinku,
  • nepřetržitého odpočinku v týdnu, mezi dvěma směnami,
  • přesčasové práce,
  • noční práce,
  • pracovní pohotovosti,
  • ochrany osobních práv zaměstnance.

V roce 2010 provedly kontrolní orgány inspekce práce 49 kontrol, z toho 18 bez závad, 31 kontrolovaných zaměstnavatelů porušilo předpisy. Celkový počet závad byl 73.

Nejčastěji zaměstnavatelé porušili ustanovení § 92 zákoníku práce o nepřetržitém odpočinku v týdnu, dále porušení § 37 o povinnosti informování zaměstnanců, § 93 nedodržení limitu přesčasové práce, § 94 chybějící lékařské prohlídky pro výkon noční práce, § 90 nedodržení doby odpočinku mezi směnami. Pouze v jednom případě udělily orgány inspekce práce sankci za zjištěná porušení. Jinak nešlo o tak závažná pochybení, aby bylo nezbytné řešit je pokutou.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail