Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Prosím o stanovisko ke školení obsluh elektrických zařízení – strojů připojených na rozvody 220/380 V, respektive 240/400 V. Jedná se o obsluhy strojů, jako jsou lisy, CNC soustruhy, frézy, ohýbačky apod., které jsou připojeny přímo k elektroinstalaci budovy a jsou na 240 V a na 400 V.
Můžete mi jako zaměstnavateli sdělit nějaké informace k průkazu strojníka?
Hledám odpověď na otázku, jakou dokumentaci musí mít stroj (průmyslová ždímačka), který byl koupen v zemi EU a budeme ho provozovat ve firmě. Stačí ES prohlášení v jejich jazyce a dokumentace, nebo musí být v češtině? Případně, kdo může toto přeložit? Musí to být notifikovaná osoba?
Staveniště je pracovištěm, které spojuje rizika z mnoha odvětví. Práce ve výškách patří k nejrizikovějším činnostem na staveništích a k činnostem s nejvyšším počtem (téměř 65 %) smrtelných pracovních úrazů.
Státní úřad inspekce práce provádí dlouhodobě kontroly v oblasti dopravy a opravárenství se zaměřením na plnění legislativních povinností při organizování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zaměstnanců v dopravě a organizování pracovní doby řidičů.
Kolegové by rádi svařovali, na což potřebují svářečský průkaz. Ten ale nemají. Přišli nyní s variantou nákupu - navařovačky. S tím, že když to není svářečka, tak průkaz nepotřebují.
Cílem tohoto článku je vysvětlit čtenářům z řad odborné i laické veřejnosti, kdo, proč a jakým způsobem provádí revize elektrických spotřebičů, protože se na toto téma stále vyskytují dotazy.
Pracuji v podniku v hale, kde máme předepsaný osobní ochranný prostředek proti hluku - špunty v uších. Ale zaměstnavatel nám neposkytuje žádné bezpečnostní přestávky. Prý na ně nemáme nárok. Je to pravda, nebo zaměstnavatel porušuje zákoník práce?
V části II. článku Revize a kontroly elektrických spotřebičů se dozvíme, jak revize a kontroly elektrických spotřebičů vykonávat, v jakých časových lhůtách a co má obsahovat zpráva o opakované zkoušce nebo o provedení revize elektrického spotřebiče.
V areálu naší firmy (výroby) pracují agenturní pracovníci, kteří na naše pracoviště chodí denně (pracovní doba jako stálí zaměstnanci) a dlouhodobě, ale nemají pracovní smlouvu ani dohodu. Dělají pro nás například vývoj, náš vztah je fakturační.
Každý rok se stanou 1–2 případy, které se objeví ve statistice pracovních úrazů. Média podrobněji informovala o následujících případech vražd těch, kteří byli v osudný den ve svém zaměstnání.
Ráda bych se zeptala, jestli je nadřazenější návod od výrobce nebo místní provozní bezpečnostní předpis (MPBP). Řešíme používání ochranných rukavic při práci s motorovou pilou.
Manžel pracuje jako bytový technik. Při cestě kvůli zjištění nahlášené závady jednoho bytu upadl a zlomil si zápěstí. Ruka je v sádře, ale na nemocenskou nešel, protože ho nikdo nezastoupí a může aspoň něco vykonávat. V práci řekli, že to není pracovní úraz. Mají pravdu?
Pracovnice byla při výkonu zaměstnání napadena jinou zaměstnankyní a byla poraněna. Nyní je na nemocenské, lékařské zprávy od lékaře má. Problém je v tom, že každá zaměstnankyně říká něco jiného. Poškozená tvrdí, že byla napadena, a ta druhá tvrdí, že se nic takového nestalo. Svědci události nejsou.
Pracovnice, která vykonávala státní zdravotní dozor v autocampu při návratu na pracoviště zjistila přisáté klíště nad kotníkem. Tato skutečnost jí byla zapsána do knihy úrazů a klíště odborně odstraněno. Pracovnice nepoužila přidělené OOPP - holínky.
Je možné, aby bylo ve vyučovací hodině pravidelně v tělocvičně 60-70 žáků pod vedením 3 kantorů? K situaci nedochází z kapacitních důvodů.
Lukáš Hodaň, jednatel obchodní společnosti SAFEREX s.r.o., poskytl rozhovor o současné situaci v BOZP ve stavebnictví, odborně způsobilých osobách a celkově o oboru bezpečnosti práce.
Chtěla bych se zeptat na nutnost použití ochranné přilby při údržbě strojních zařízení, eventuálně možnost použití pouze ochranné čepice se skořepinou. Je to tak, že pokud nehrozí pád předmětu z výšky, ale „pouze“ náraz do hlavy, je možné použít pouze čepici se skořepinou?
Mohou ženy pracovat s řetězovými motorovými pilami? Které předpisy to řeší?
Cílem odborného semináře Bezpečná a zdravá práce v digitálním věku bylo seznámit účastníky s dopadem digitálních technologií na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, s jejich vlivem na zdraví a bezpečnost zaměstnanců, a dále s využíváním komunikačních technologií v BOZP.
Muskuloskeletální nemoci (MSD) představují zásadní problém pro zdraví a bezpečnost zaměstnanců v mnoha odvětvích. Statistiky ukazují, že až 65–80 % populace zažije během života bolesti páteře. Exoskelet je moderní technologie, která může přinést řešení pro prevenci muskuloskeletálních nemocí.
Nová zpráva agentury EU-OSHA zkoumá, jak expozice psychosociálním rizikům ovlivňuje zemědělce a zemědělské pracovníky, nastiňuje iniciativy na ochranu jejich duševního zdraví a zvyšuje povědomí o tomto tématu v zemědělství.
Jak mohou algoritmické systémy a systémy řízení pracovníků založené na umělé inteligenci zlepšit produktivitu, aniž by měly negativní dopad na bezpečnost a zdraví pracovníků?
Sdělení, kterým se vyhlašuje výše částky rozhodné pro účast zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce na nemocenském pojištění. Od 1. ledna 2025 výše částky rozhodné pro účast zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce na nemocenském pojištění činí 11500 Kč.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950