Vydáním zákona, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy jsme udělali další krok směřující k důrazu na zajišťování bezpečnosti práce. Toto Téma týdne je věnováno zamyšlení nad tím, jak je tento zákon chápán odbornou veřejností a jak je ho nutno aplikovat v praxi za využití dalších navazujících předpisů.
Paragraf 2 cit. zákona ukládá zaměstnavateli povinnosti zajistit, aby pracoviště byla prostorově a konstrukčně uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro zaměstnance z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odpovídaly bezpečnostním a hygienickým požadavkům na pracovní prostředí a pracoviště [3]. V dalších ustanoveních § 2 jsou uvedeny obecné požadavky na pracovní prostory, osvětlení, mikroklimatické podmínky anebo prostory pro osobní hygienu. Konkrétní podmínky na tyto obecné požadavky jsou stanoveny např. v nařízení vlády 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů nebo v nařízení vlády 101/2005 Sb. o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí. Tento paragraf také stanoví obecnou povinnost týkající se stavu únikových cest, východů a dopravních komunikací. Podrobnější požadavky pak řeší vyhláška o požární prevenci (246/2001 Sb.) a příslušné technické normy např. ČSN 73 0802 a další.
Paragraf 3 zákona ukládá zaměstnavateli provádějícímu jako zhotovitel stavební, montážní, stavebně montážní nebo udržovací práce pro jinou fyzickou nebo právnickou osobu na jejím pracovišti, povinnost zajistit v součinnosti s touto osobou vybavení pracoviště pro bezpečný výkon práce [3]. Pro naplnění této části předpisu je nutno do praxe i oblasti bezpečnosti práce aplikovat příslušná ustanovení zákona 183/2006 Sb. (stavební zákon) a jeho prováděcí vyhlášku o dokumentaci staveb (499/2006 Sb.) a samozřejmě nařízení vlády 591/2006 Sb. o bližších minimálních požadavcích BOZP na staveništi.
Paragraf 4 zákona vymezuje povinnosti zaměstnavatele při práci se stroji, technickým zařízením, dopravními prostředky a nářadím z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví, zejména z hlediska jejich vybavení, údržby, kontrol a revizí. Pro aplikaci tohoto paragrafu musí provozovatel využít hned několik předpisů, zejména zákon 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů v návaznosti na nařízení vlády 24/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení, ale také nařízení
vlády 378/2001 Sb., kterým se stanoví požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí a také již výše zmiňované nařízení vlády 101/2005
Sb.
Paragraf 5 zákona stanoví zaměstnavateli povinnost organizovat práci a stanovit pracovní postupy tak, aby byly dodržovány zásady bezpečného chování na pracovišti [3] a aby zaměstnanci nebyli při určitém druhu činnosti ohroženi. V tomto případě bude používat současně hned několik předpisů, a to Zákoník práce a nařízení vlády 168/2002 Sb. při zavádění bezpečnostních přestávek, nebo v rámci ochrany proti pádu použije nařízení vlády 362/2005 Sb., nebo pro stanovení opatření při práci osamoceně vykonávané pak využije výše citované nařízení vlády 591/2005 Sb. a v neposlední řadě při ruční manipulaci s břemeny, která může poškodit zdraví, zejména páteř pak použije nařízení vlády 178/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Paragraf 6 ukládá povinnost umístit bezpečnostní značky a značení a zavést signály na pracovištích, na kterých jsou vykonávány práce, při nichž může dojít k poškození zdraví. Pro umístění značek pak zaměstnavatel využije jednak nařízení vlády 11/2002 Sb., kterým se stanoví vzhled a umístění bezpečnostních značek, ale také příslušná nařízení vlády, kterým se stanoví technické požadavky na zařízení, nařízení vlády 101/2005 Sb. a v neposlední řadě také vyhlášku o požární prevenci 246/2001 Sb. a příslušné technické normy specifikující konkrétní požadavky na označení nebezpečných míst jednotlivých zařízení.
Hlava II. věnována předcházení ohrožení života a zdraví bude aplikována v praxi zejména za využití zákona 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, ale také např. s použitím nařízení vlády 178/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Hlava III. je věnována odborné způsobilosti a zvláštní odborné způsobilosti. Této pasáži se ve svém příspěvku nevěnuji detailně, pouze zmiňuji okrajově nejdůležitější pasáže.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Chybná terminologie a neznalost základních pojmů
Re: Chybná terminologie a neznalost základních pojmů
Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
Re: Pomozte mi někdo...
dotaz
Re: dotaz
pozte mi někdo
koordinátor
Re: koordinátor
koordinátor
Re: koordinátor
koordinátor
Zajisté podnětná debata...
koordinátor
Re: koordinátor
koordinátor
Re: koordinátor
Re: koordinátor
Re: koordinátor
Re: koordinátor
Re: koordinátor
koordinátor
Re: koordinátor
koordinátor
Re: koordinátor
Přechodné období pro koordinátora asi nebude
Zajímavé příspěvky...
Přechodné období pro koordinátora není