Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.
Chtěl jsem se zeptat, jak posuzovat úraz řidiče kamionu, který se stal během 9hodinové denní doby odpočinku na parkovišti v zahraničí, aniž by během této doby vykonával nějakou pracovní činnost kromě obhlídky (kontroly) kamionu a úraz mu byl způsoben jiným řidičem kamionu při couvání. Jde o pracovní úraz, za který je odpovědný zaměstnavatel zraněného řidiče? Jak postupují v takových případech pojišťovny, u kterých jsou zaměstnavatelé pojištěni pro případ své odpovědnosti za škodu způsobenou pracovním úrazem nebo nemocí z povolání?
Zde je třeba předně ujasnit, že doba odpočinku na pracovní cestě se z hlediska uznání pracovního úrazu posuzuje stejně jako například doba odpočinku zaměstnance mezi směnami doma. V tomto případě o pracovní úraz samozřejmě nejde. Ve vašem případě je však situace poněkud složitější a musí se proto důkladně vyšetřit. Předně se musí zjistit, kdy k úrazu v oné době odpočinku došlo, zda například na začátku, nebo na konci, kdy zaměstnanec šel zkontrolovat kamion (např. pneumatiky či brzdy). Tam by se dalo tvrdit, že k úrazu došlo v době, kdy zaměstnanec vykonával činnosti související s vlastním řízením, činnosti kontroly a opravy vozidla a z hlediska posouzení úrazu by šlo o činnosti v přímé souvislosti s plněním pracovních úkolů. Pokud, ale k úrazu došlo tak, že zaměstnanec se například v průběhu oné doby odpočinku šel mýt nebo najíst, pak by se asi o pracovní úraz nejednalo. Tady skutečně záleží na důkladném vyšetření okolností úrazu. V každém případě asi jde o zavinění řidiče couvajícího kamionu, a i když by úraz byl uznán jako úraz pracovní (prokázalo by se, že k němu došlo v přímé souvislosti s plněním pracovních úkolů), bude příslušná pojišťovna vymáhat náhradu primárně na škůdci, tedy na tom, kdo úraz zavinil. Pokud úraz šetřila policie, pak pro vás bude asi rozhodující protokol od policie.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.