Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Pokud uvažujete nad užíváním technologie virtuální reality (VR) pro vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, je třeba implementaci věnovat náležitou pozornost a využít pomoci odborníků, včetně výběru dodavatele, jelikož využití VR není rozhodně pouze o vývoji aplikace a nákupu potřebného hardwaru.
Čtěte další pokračování ze seriálu článků na téma BOZP ve virtuální realitě.
Čtěte další pokračování ze seriálu článků na téma BOZP ve virtuální realitě.
Čtěte další pokračování ze seriálu článků na téma BOZP ve virtuální realitě.
Průmysl 4.0 je označení pro současný trend digitalizace, s ní související automatizaci výroby a změny na trhu práce, které s sebou přinese. V praxi „chytrého“ výrobního závodu jde například o moderní přístupy v procesním managementu; automatizaci ve firemních a výrobních procesech atd.
Museli byste žít úplně mimo realitu, kdybyste netušili, jak umělá inteligence (AI) ovlivní pracovní místa v letech 2024–2030. Zdá se, že umělá inteligence jako ChatGPT je na pořadu dnešních dní.
Cílem odborného semináře Bezpečná a zdravá práce v digitálním věku, který se konal 11. září 2023 v Praze na Novotného lávce, bylo seznámit s dopadem digitálních technologií na BOZP, s jejich vlivem na zdraví a bezpečnost zaměstnanců, a dále s využíváním komunikačních technologií v BOZP.
Od začátku července došlo k 1 145 požárům (k datu 27. 7. 2020). Ty si vyžádaly 5 lidských životů a 97 osob se při nich zranilo. V přírodním prostředí zatím hasiči evidují 232 požárů.
Cílem tohoto dne je snaha „zlomit“ pověru o nešťastném pátku třináctého, kdy hasiči chtějí ukázat svoji připravenost na mimořádné události, propagovat požární ochranu a preventivně působit na veřejnost.
Nejnovější kampaň Evropské agentury pro BOZP, zaměřenou na bezpečnou a zdravou práci v digitálním věku, zahájí evropský komisař pro pracovní místa a sociální práva Nicolas Schmit během Evropského týdne bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který probíhá právě nyní (23. - 27. října).
Silvestrovské veselí je již tradičně spojeno s používáním zábavní pyrotechniky (světlic, dělobuchů, petard, rachejtlí apod.). Bohužel každý rok nechtěné následky této zábavní pyrotechniky zaměstnávají hasiče i zdravotnickou záchrannou službu.
Několik rad pro bezpečné prožití konce roku.
Aktuální kampaň Zdravé pracoviště 2023–2025 Evropské agentury pro BOZP (EU-OSHA) se věnuje práci prostřednictvím digitálních platforem. Tématem digitalizace v souvislosti s BOZP se také zabýval seminář Digitalizace v oblasti práce, který se konal online 16. května 2024.
S ohledem na skutečnost, že se zejména v období topné sezóny objevují informace o povinnostech podnikajících fyzických osob, právnických osob a občanů (v legislativě nazývaných „fyzickými osobami“), které nejsou vždy zcela přesné, někdy dokonce zcela v rozporu s právními předpisy, klade si tento
Na dotaz odpověděla MUDr. Ariana Lajčíková ze Státního zdravotního ústavu.
Silvestrovské veselí je již tradičně spojeno s používáním zábavní pyrotechniky. Bohužel každý rok nechtěné následky této zábavní pyrotechniky zaměstnávají hasiče i zdravotnickou záchrannou službu.
Policy Briefs VÚBP poskytují stručná shrnutí hlavních zjištění, výsledků a výstupů z výzkumných projektů a úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších souvisejících oblastech, tentokrát na téma Ochrana zdraví členů jednotky sboru dobrovolných hasičů - odškodňování.
Policy Briefs poskytují stručná shrnutí hlavních zjištění, výsledků a výstupů z výzkumných projektů a úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších souvisejících oblastech, tentokrát na téma Stres a dobrovolní hasiči.
Cílem toho článku je vyvrátit mýtus, že jen ve velkých a bohatých firmách se najdou prostředky a kapacity na zavedení moderních technologií v BOZP do praxe.
Pracuji ve škole. Musí být na protipožárních dveřích samozavírač neboli brano? Kvůli častým opravám bychom ho chtěli odmontovat z dveří. Je to možné?
Provozujeme domov pro seniory s pobytem více než 80 klientů ve dvoupatrové budově. Únikové východy jsou směřovány z 1. patra po kovovém schodišti na volné prostranství. Všechny únikové východy máme opatřeny klikou zevnitř a klíč od zámku je vedle dveří za sklem v krabičce.
Letní období je čas, kdy se na delší dobu vzdalujeme ze svých domovů. Před odjezdem na dovolenou bychom neměli zapomenout na základní pravidla požární bezpečnosti, abychom se i po návratu mohli těšit z letní pohody a nedošlo ke zbytečným újmám na zdraví nebo škodám na majetku.
Nový film o Napovi upozorňuje na riziko požáru a výbuchu na pracovišti a na opatření, která lze přijmout ke snížení těchto rizik.
V roce 2023 hasiči evidují 1968 požárů, které vznikly v zemědělství. Dva lidé při nich přišli o život a celkové škody se vyšplhaly na téměř 343 milionů korun.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950