Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Tato část ISO 10218 specifikuje bezpečnostní požadavky na integraci průmyslových robotů a průmyslových systémů robotu tak, jak je definováno v ISO 10218-1 a průmyslové buňky (buněk) robotu.
Tato část ISO specifikuje požadavky a směrnice pro základní bezpečnou konstrukci, ochranná opatření a informace pro použití průmyslových robotů. Popisuje základní nebezpečí spojená s roboty a poskytuje požadavky k jejich eliminaci nebo přiměřené omezení rizik spojených s těmito nebezpečími.
Tato mezinárodní norma definuje termíny použité ve vztahu k robotům a robotickým zařízením provozovaným jak v průmyslových, tak i v neprůmyslových prostředích.
Vlivem snadné hořlavosti jedlých olejů a nebezpečím vznícení hořlavých par a plynů od horkého povrchu topného systému fritéz dochází k poměrně velkému počtu požárů. V článku jsou uvedeny doporučené hasební prostředky a hasicí látky.
Pojem požárně technická charakteristika látky najdeme v české legislativě v zákonu č. 133/85 Sb. o požární ochraně a ve vyhlášce č. 246/2001 Sb. o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
Svátky nejštědřejší jsou zde. S nimi mají přijít chvíle klidu, přátelského posezení, bohaté tabule, lecjakých překvapení a hlavně odpočinku.
Základní přehled hasicích přístrojů dle jejich hasiva a jejich použití dle tříd požárů podle ČSN EN2.
V dopravě dochází k druhému největšímu počtu požárů hned za požáry v domácnostech. Hasicí přístroj sice není povinnou výbavou osobního automobilu, přesto s jeho pomocí lze zlikvidovat požár v počáteční fázi a předejít těžkému poškození auta.
Článek stručně charakterizuje jednotlivé druhy požárního větrání: větrání chráněných únikových cest a odvod kouře a tepla. Popisuje základní principy jejich fungování na bázi přirozeného a nuceného způsobu větrání.
V souvislosti se zaváděním nejrůznějších elektronických systémů se ze strany provozovatelů zvyšuje zájem o jejich účinnou ochranu před požárem.
Jen v loňském roce 2006 hasiči evidovali 64 požárů od blesku, byly přitom zraněny 4 osoby a způsobeny škody ve výši téměř 12 milionů korun. V předcházejícím roce 2005 hasiči zaznamenali 66 požárů od blesku.
Ředitelství HZS ČR distribuuje příručky „Výchova a prevence v oblasti požární ochrany“, která je určena pro učitele středních škol. Kniha slouží jako pomůcka při výuce tematiky "Ochrana člověka za mimořádných událostí".
Norma ČSN EN 1838 shrnuje současné poznatky o nouzovém osvětlení. To je podle vyhlášky č. 246/2001 Sb. o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru požárně bezpečnostním zařízením, a proto i významným bezpečnostním prvkem, k němuž se přihlíží při kolaudaci budov.
Tato norma uvádí přehled fází, kterými obal prochází, počínaje surovinou až po využití použitého obalu poté, co obal splnil svůj účel. Norma rozvádí tyto požadavky popisem procesu materiálové recyklace pro různé materiály používané na obaly a jejím základním cílem je poskytnout praktický návod.
Tento dokument se používá v rámci průmyslu zpracování odpadů a definuje zpracování příslušných informací pro ukládání odpadů mezi přístupovými čipy a systémy sběrných nádob.
Tento dokument stanovuje posuzování přímé použitelnosti obecných norem materiálové efektivnosti pro výrobky síťové infrastruktury ICT v kontextu oběhového hospodářství.
Tento dokument popisuje metody pro kvantifikaci uvolňování nanoobjektů z prášků v důsledku zpracování, od manipulace až po dispergaci vysokou energií, měřením aerosolů uvolněných po definovaném postupu aerosolizace.
Tento dokument specifikuje požadavky a doporučení pro identifikaci měřených veličin pro charakterizaci nanoobjektů a jejich aglomerátů a agregátů a pro hodnocení specifických vlastností důležitých pro vlastnosti materiálů, které je obsahují. Poskytuje doporučení pro příslušná měření.
Tato část popisuje postup použití control bandingu pro řízení rizik spojených s expozicemi nanoobjektům a jejich agregátům a aglomerátům větším než 100 nm (NOAA) v zaměstnání, i pro případ, že znalosti týkající se jejich toxicity a odhady kvantitativních limitů expozice jsou omezené nebo chybí.
Tento dokument obsahuje pokyny pro stanovení výbušnosti a hořlavosti prášků obsahujících vyrobené nanoobjekty. Tyto charakteristiky výbušnosti a hořlavosti jsou potřebné pro bezpečnostní listy pro bezpečné skladování, manipulaci a přepravu jakéhokoli prášku.
Tento dokument obsahuje pokyny pro všechny činnosti nakládání s odpady z výroby a zpracování vyráběných nanoobjektů. Pokyny se vztahují na všechny účastníky řetězce nakládání s odpady: na výrobce MNO, úpravce MNO, jakož i na společnosti zabývající se odstraňováním odpadů a dopravce a příjemce MNO.
Tento dokument poskytuje pokyny pro použití hodnocení životního cyklu (LCA), které se týká zejména vyráběných nanomateriálů (MNM), včetně jejich použití v jiných výrobcích, podle normy EN ISO 14044:2006.
Tato technická specifikace poskytuje návod na obsah dobrovolných štítků pro spotřebitelské produkty, které obsahují vyráběné nanoobjekty (PCMNO).
Norma poskytuje návod pro odpovědný vývoj nanotechnologií s ohledem na odpovědnost představenstva; zapojení zúčastněných stran; zdraví a bezpečnost pracovníků; přínosy a rizika pro veřejné zdraví, bezpečnost a životní prostředí; širší sociální a etické dopady a dopady a další.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950