Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Silikóza patří mezi nejrizikovější nemoci z povolání týkajících se dýchacích cest, plic, pohrudnice a pobřišnice. Onemocnění silikózou jako choroby z povolání zaujímá čtvrté místo ze zjištěných nemocí z povolání.
Jaký je postup u vysílání zaměstnanců na lékařské prohlídky před školením z vyhlášky č. 50/1978 Sb. (§ 7 a 8)? Platnost osvědčení je 3 roky, znamená to, že před každým periodickým školením musíme zaměstnance vyslat na prohlídku?
Naši zaměstnanci chtějí podepsat doklad, že na svou zodpovědnost nebudou absolvovat výstupní prohlídku. Přestože jsem je upozornil, že s ohledem na činnosti, které vykonávali, a jsou v kat. 3 (prach, hluk), tuto prohlídku mají absolvovat.
Po pracovní neschopnosti trvající déle než 8 týdnů se budu vracet do zaměstnání. Za předpokladu, že se jim nepodaří mě objednat na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku hned následující pracovní den, musím čerpat dovolenou?
Zaměstnanec má absolvovat nové školení na vysokozdvižné vozíky a potřebuje mít potvrzení o zdravotní způsobilosti. V aktuálně platném posudku z lékařské prohlídky toto uvedeno nemá, proto bude muset jít na novou prohlídku. Bude to prohlídka periodická nebo mimořádná?
Má zaměstnavatel právo nařídit zaměstnanci zajistit si termín a lékaře pro periodickou lékařskou prohlídku zraku?
Prosím o upřesnění, jak dále posílat zaměstnance na lékařské prohlídky.
V návaznosti na novelu vyhlášky o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče č. 452/2022 Sb., kde pro zaměstnavatele pracovníků zařazených do kategorie 1, 2 není stanovena povinnost periodických pracovnělékařských prohlídek a lékařského dohledu na pracovištích zaměstnavatele.
Vzhledem k novele vyhlášky č. 79/2013 Sb. bych se chtěla zeptat, jaké pracovní pozice patří do té „rizikové skupiny“, která by měla periodické lékařské prohlídky zachovat. Jde mi převážně o řidiče z povolání, skladníky, příjmové techniky, servisní techniky a klinické inženýry.
Jako poskytovatel pracovnělékařských služeb v současné době řešíme různý přístup zaměstnavatelů k nově nabyté dobrovolnosti periodických prohlídek pro zaměstnance v 1. a 2. kategorii práce bez profesních rizik.
Měla bych dotaz ohledně poskytování pracovnělékařských služeb. Pokud je správním orgánem prokázáno, že posuzující lékař vydávající pracovnělékařské posudky nedisponuje dostatečnou specializovanou způsobilosti v požadovaném oboru, lze pohlížet na posudek, vydaný tímto lékařem, jako na neplatný?
Jsme integrované centrum sociálních služeb. Poskytujeme služby domovy a chráněné bydlení. Zaměstnance máme zařazené do 1. a 2. kategorie. Ptám se na periodické prohlídky, u kterých došlo ke změně od 1. 1. 2023.
Stále platí, že řidiči z povolání musí mít prohlídku zvlášť pro řízení (zák. č. 361/2000 Sb.) a zvlášť pro práci (vyhl. č. 79/2013 Sb.)? Lze tyto dvě prohlídky sloučit na jednom formuláři?
Musí nezletilí studenti středních odborných škol před nástupem na praxi projít vstupní prohlídkou? Jde o servis výtahů (kat. 2).
Podrobují se pracovnělékařské prohlídce i studenti lékařské VŠ v souvislosti s výkonem praxe ve zdravotnickém zařízení?
V létě pro nás budou na týdenních brigádách pracovat mladiství studenti na dohodu o provedení práce (nenáročné práce zařazené do kat. I.). Musí studenti absolvovat vstupní lékařskou prohlídku?
Potřeboval bych vyhodnotit, zda je nutné vysílat akademického pracovníka vysoké školy na pracovnělékařskou prohlídku, pokud prakticky vyučuje elektrotechnické předměty (míněno práce na elektrických zařízeních pod napětím v laboratořích VŠ).
Kdo by měl zajistit provádění zdravotních prohlídek zaměstnanců, kteří jsou v rámci výkonu své práce dlouhodobě vysláni k jinému zaměstnavateli. Po dobu vyslání jsou stále v pracovněprávním vztahu k původnímu zaměstnavateli a vykonávají stejnou činnost jako u původního zaměstnavatele.
Je zaměstnavatel povinen vyslání na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku zaměstnanci nařídit písemně? Zaměstnavatel zaměstnance totiž preventivně vyřadil z práce za účelem přezkoumání zdravotního stavu poskytovatelem pracovnělékařských služeb (ne však písemně).
Několik let jsme měli profesi mechanik zařazenou v kategorii 2. kvůli faktorům pracovní poloha a celková fyzická zátěž. Přibližně v roce 2020 byla na kontrole hygiena a vznesla požadavek na zařazení mechanika do 2. kategorie také kvůli faktoru hluku a vibrací přenášených na ruce.
Nastoupila jsem jako vychovatelka na základní škole, ale brzy bych měla na téže škole vykonávat práci učitelky. Liší se vychovatelka a učitelka ZŠ? Mám tedy absolvovat další zdravotní prohlídku?
Je povinná pracovnělékařská prohlídka při práci na žebříku nad 1,5 m? Je povinnost při této činnosti nosit helmu?
U nabídky brigád jedné agentury jsem viděla požadavek na absolvování zdravotní prohlídky u brigádníků v supermarketu a celkem mě tato povinnost překvapila, protože jsem měla za to, že při zrušení potravinářského průkazu se už u tohoto povolání na prohlídku nemusí.
Zaměstnavatel odmítl převzít moji výpověď, dokud neprojdu výstupní zdravotní prohlídkou. Má na to právo? Dále by mě zajímala platnost výstupní prohlídky. Už jsem ji totiž absolvoval před 3-4 měsíci, ale zaměstnavatel mě přesvědčil, abych neodcházel. Nyní jsem už definitivně rozhodnut odejít.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950