Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný ústav bezpečnosti práce Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Zaměstnanec se domáhal u soudů náhrady mzdy za dobu, kdy byl podle lékařských posudků zdravotně nezpůsobilý k práci a zaměstnavatel ho nepřevedl na jinou práci. Daly mu soudy za pravdu?
Vyhláška č. 227/2015 Sb.
Můj pracovní poměr je na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou 2 měsíce. Zaměstnavatel mi dal výpověď ze zdravotních důvodů a odmítá mi poskytnout náhradu mzdy s odůvodněním, že překážky v práci nejsou na straně zaměstnavatele, ale zaměstnance.
Požadavek na poučení z dřívějších havárií vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU (SEVESO III), která řeší problematiku prevence závažných havárií s přítomností nebezpečných chemických látek. V České republice je implementována zákonem č. 224/2015 Sb.
Jsem ve zkušební době. Vztahuje se na mě ochranná lhůta? Práce je otřesná a já nic nezmůžu, ale potřebuji jít na operaci a mít příjem. Mohu tedy např. 4. 11. ukončit pracovní poměr a 5. 11. nastoupit na neschopenku a pobírat nemocenské dávky?
Objekty, ve kterých je nakládáno s nebezpečnými chemickými látkami podle zákona o prevenci závažných havárií, mohou pro své okolí představovat zvýšené riziko. Z tohoto důvodu se řeší jejich bezpečný provoz a mimo jiné i způsob využití území v jejich okolí.
Zaměstnanci mají právo účastnit se řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci prostřednictvím odborové organizace, mohou založit radu zaměstnanců a v řádných volbách zvolit zástupce pro oblast BOZP.
V souvislosti s mimořádnou povodňovou situací Státní úřad inspekce práce připravil stručné shrnutí zákonných úprav pracovněprávních vztahů zaměstnanců a zaměstnavatelů postižených povodněmi.
V souvislosti s povodňovou situací se na oblastní inspektoráty práce obracejí zaměstnanci i zaměstnavatelé se svými dotazy. Ty nejčastější zde uvádíme. Budeme je průběžně doplňovat.
Posouzení objektu s vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a plnění obecných povinností právnických nebo podnikajících fyzických osob, včetně způsobu zařazení objektu do skupiny A nebo B a zpracování návrhu zařazení podle zák. č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií.
Jsem dárcem krve a vím, že mám nárok na den placeného volna. Toto volno mi můj zaměstnavatel poskytne, ale přijdu o příplatek 2500 Kč za 100% docházku. Má na to zaměstnavatel právo? Toto opatření se mi značně nelíbí.
Zaměstnavatel změnil zaměstnanci režim směn a ten se soudně domáhal navrácení původního. Žalobu odůvodňoval diskriminací a zásahem do rodinného života. Jak rozhodly soudy?
Analýzy rizik jsou prvním a zcela zásadním krokem v komplexním zabezpečení prevence závažné havárie. Přehledná informace o metodách pro identifikaci a kvantifikaci rizika používaných v GSA a v Evropské unii.
Poprosila bych o odborný pohled na problematiku příplatku za práci konanou ve svátek u noční směny, který v současné době praktikujeme v naší organizaci takto: a) nastupuje-li zaměstnanec na noční směnu v den předcházející svátku, dostává příplatek pouze za hodiny v den svátku, tj.
Naši operátoři dostávají řádně při nástupu OOPP, bohužel však někdy nevydrží déle než pár dní a utečou nám s nimi. Můžeme se jako zaměstnavatel domáhat nějakým způsobem náhrady škody? Lze jim za nevrácení OOPP strhnout náklady z výplaty?
Nouzové situace vyvolané přírodními a technologickými pohromami a pohromami, které narušují životní prostředí, lidskou populaci nebo celou společnost. Příklady nouzových situací a jak se s nimi vyrovnat.
Rád bych se zeptal, zdali máme zajistit vstupní prohlídku, a pokud ano, kdo by ji měl hradit v případě, že u nás budou vykonávata) veřejně prospěšné práce „sociálně slabí“ lidé cca 20 hod.
Díky propracované prevenci havárií dosahují společnosti skupiny Unipetrol standardů běžných v Evropské unii.
Jakým způsobem ukončit pracovní poměr z důvodu zdravotního omezení, abych nebyla krácena na případné podpoře hmotné nouze? Mám přistoupit na okamžité zrušení pracovního poměru ze zdravotních důvodů, nebo volit ukončení pracovního poměru s výpovědní lhůtou 2 měsíce? Pokud zvolím 2.
Exploze dusičnanu amonného na předměstí Toulouse poukázala na nedostatky v havarijní připravenosti a vedla k zákonným změnám ve Francii i Evropské unii.
Na naší škole došlo k fyzické potyčce dvou žáků. Mezi ně vstoupila asistentka pedagoga a oddělila je od sebe. Za tento čin byla předvolána do ředitelny a pokárána za hrubé porušení BOZP a bylo jí sděleno, že za to možná bude vyhozena.
Zaměstnanec se domáhal po zaměstnavateli odškodnění pracovního úrazu v plné výši. Zaměstnavatel rozhodl o krácení odškodného, protože zaměstnanec nedodržel bezpečnostní pokyny jím stanovené. Komu dal Nejvyšší soud za pravdu?
Legislativa řešící systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek. Provádění kontrol státním odborným dozorem a soupis nejčastějších a nejzávažnějších prohřešků proti BOZP v této oblasti.
Hodnocení rizik závažných havárií vyžaduje integrovaný přístup založený na znalosti technických, přírodních a společenských věd. Článek předkládá metodický postup pro hodnocení rizik a doporučuje provozovatelům zařízení s nezařazenými zdroji rizika vhodný přístup.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950