Řidiči v létě 2007

Zdroj: 

V roce 2001 probíhalo měření mikroklimatických parametrů v kabinách řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají. Měření prováděl tým odborníků ze Státního zdravotního ústavu, Ostravské univerzity, Centra hygieny práce a nemocí z povolání a dalších institucí. Výsledkem bylo zjištění, že tepelná zátěž řidičů v letním období ve většině případů překračuje přípustné hodnoty dané nařízením vlády 178/2001 Sb. Dnes s odstupem času v tomto Tématu týdne zjišťujeme, zdali se pracovní podmínky řidičů zlepšily. Posuďte sami.

„Myslíte si, že je bezpečné při venkovních teplotách okolo 30 °C trávit v kabinách řidiče, kde se teplota pohybuje minimálně na hranici 40 °C až 95% osmihodinové až dvanáctihodinové pracovní doby?“ „Jsem řidičem tramvaje a pracuji v tomto letním počasí i ve směnách delších než 11 hodin, přičemž v kabinách panují teploty vyšší 50 °C. Klimatizaci neznáme, bezpečnostní přestávky jsou děleny často na 3 x 10 minut, takže tramvaj opustíme při některých směnách jen v okamžiku, kdy odbíháme na WC nebo koupit si něco studeného. V takových podmínkách se nedá pracovat. - poraďte, co máme dělat!".  Tyto a podobné žádosti o radu chodí v letních měsících do redakce BOZPinfo.

A jak situaci řidičů v létě vidí odborníci?

V roce 2001 na žádost Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy prováděl tým odborníků ze Státního zdravotního ústavu, Ostravské univerzity, Centra hygieny práce a nemocí z povolání a dalších institucí měření mikroklimatických parametrů v kabinách řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají.  Naměřené hodnoty byly porovnány s limity danými nařízením vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci. Ve smyslu uvedeného předpisu byla stanovena tepelná zátěž pracovníků, množství potu vyprodukovaného za směnu  a z toho vyplývající požadavky na následná opatření, včetně doporučení týkající se pitného režimu a složení ochranných nápojů.

Měřenými veličinami byly:

výsledné teploty kulových teploměrů    tg  (°C) 
teplota vzduchu                                    ta  (°C)
povrchová teplota volantu                    tp  (°C)
relativní vlhkost  vzduchu                     rh  (%)
rychlost proudění vzduchu                    va  (m.s-1)

Zároveň byly sledovány venkovní klimatické podmínky:

teplota vzduchu (ve stínu)   te  (°C)
relativní vlhkost vzduchu    rh  (%)
barometrický tlak                pb  (hPa)

Pro hodnocení mikroklimatických parametrů byly použity celosměnové průměry naměřených hodnot.
Pro vyhodnocení byly z naměřených hodnot výpočtem stanoveny:

operativní teplota                           to  (°C)
radiační teplota                              tr  (°C)
mokrá teplota (psychrometrická)   tm  (°C)
tepelný odpor oděvu  řidiče           R (clo)
energetický výdej řidiče                M (W.m-2)

Měření se provádělo kontinuálně po celou dobu trvání směny, aby se dal stanovit celosměnový průměr naměřených hodnot. Venkovní teploty se pohybovaly v rozmezí 22,4 – 33,5 °C. Povrchové teploty osluněné části volantu, resp. řídícího pultu se pohybovaly v rozmezí 33,0 – 46 °C. Tepelný odpor oděvů pro výpočty byl pomocí podrobných tabulek stanoven v rozmezí 0,46 – 0,62 clo. Při hodnocení mikroklimatických podmínek v kabinách řidičů MHD vyplynulo, že v případě klimatizovaných kabin ve dvou z pěti případů byly překročeny přípustné teploty pro daný typ práce a v případě neklimatizovaných v 16 z 19 případů byly výrazně překročeny přípustné teploty pro daný typ práce.

Podle již zmíněného nařízení vlády č. 178/2001 Sb. se práce řidičů zařazují do třídy IIb. Podle § 5 tohoto nařízení se ochranné nápoje poskytují:

  1.  při trvalé práci zařazené v tabulce č. 2 části A přílohy č. 1 do třídy práce IIb a vyšší, pokud je vykonávána za podmínek, kdy jsou překračovány v pracovním prostředí maximální přípustné operativní teploty (to max) stanovené v uvedené tabulce pro tuto třídu práce,
  2. když se prokáže měřením, že dochází při dané práci u zaměstnanců ke ztrátě tekutin potem a dýcháním vyšší než 1,25 litru za osmihodinovou směnu; výpočet ztrát tekutin se provádí vždy, když je práce zařazená podle tabulky č. 2 části A přílohy č. 1 do třídy IIb nebo vyšší vykonávána v pracovním prostředí, v němž je relativní vlhkost vzduchu vyšší než 70 % nebo když práce vyžaduje použití pracovního oděvu, u něhož jsou tepelně izolační vlastnosti vyšší než 1 clo (odpovídá třívrstvému oděvu),
  3. při trvalé práci na venkovních pracovištích, pokud je teplota venkovního vzduchu naměřená ve stínu v časovém rozmezí 10 až 17 hodin vyšší než hodnota to max operativní teploty stanovené pro danou třídu práce v tabulce č. 2 části A přílohy č. 1,
  4. při trvalé práci na uzavřených pracovištích, kde musí být z technologických důvodů udržována teplota 4 °C a nižší,
  5. při trvalé práci na venkovních pracovištích, pokud jsou nejnižší teploty venkovního vzduchu naměřené v průběhu pracovní doby nižší než 4 °C.
    Ochranné nápoje podle písm. a) až c) se poskytují v množství odpovídajícím nejméně 70 % tekutin ztracených za směnu potem a dýcháním. Ochranné nápoje musí být zdravotně nezávadné, musí mít vhodnou teplotu a nesmí obsahovat více než 6,5 hmotnostních procent cukru. Množství alkoholu v nich nesmí překročit 1 hmotnostní procento; nápoje pro mladistvé nesmí obsahovat alkohol.

Práce řidičů MHD je prací energeticky málo náročnou s převahou duševní práce a s velkými požadavky na pozornost. Doporučuje se proto, aby náhradní tekutiny byly poskytovány nejen v dostatečném množství, ale aby obsahovaly i látky, které organismus povzbuzují, podporují psychickou činnost a snižují nástup únavy. Doporučovanými látkami jsou vitamíny – zejména vitamíny B1, B6, C, karoten – některé další látky jako koenzym Q10, Juwim (obsahuje polynukleotidy, esenciální aminokyseliny, oligopeptidy, aktivní železo a stopové prvky) taurin (derivát cysteinu, je to metabolický aktivátor, který má povzbuzující účinek), cystein apod.

Pro pracovníky v dopravě lze doporučit jako vhodný nápoj JUWÍK (perlivý light). Jedná se o lahodný nápoj s ochrannými a harmonizačními účinky, který je schválen Ministerstvem zdravotnictví. Z výsledků měření vyplynulo, že tepelná zátěž řidičů v letním období ve většině případů překračuje přípustné hodnoty dané nař. vlády 178/2001 Sb.

Jak tento problém řešit?

  1. Dodržováním pitného režimu – nápoj má nejen uhradit ztrátu tekutin, ale má mít i vhodnou teplotu, aby řidiče občerstvil.
  2. Přestávkami na odpočinek – řidiči by měli mít zázemí na konečných stanicích, které většinou zcela chybělo. Zjistilo se, že řidič nemá možnost si odpočinout v prostředí s přípustnou teplotou, většina vozidel končí na osluněné vyasfaltované ploše bez jakéhokoli stínu.
  3. U nových vozů vybavit kabiny řidičů správně navrženým vzduchotechnickým zařízením - chlazením s recirkulací vzduchu (při zajištění dostatečného větrání kabiny), nebo klimatizačním zařízením s přívodem filtrovaného, chlazeného venkovního vzduchu.

A jak je to s pracovními podmínkami řidičů v roce 2007? K výše uvedeným bodům se vyjádřila Ing. Jana Janatková, vedoucí oddělení BOZP z Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Ad 1. pitný režim: Ochranné nápoje dostávají nejen řidiči, ale ostatní zaměstnanci, kteří jsou vystaveni nepříznivým mikroklimatickým podmínkám, například pracovníci provádějící údržbu, pracovníci na lanových drahách, pracovníci dopravní kontroly a podobně. Jeho množství je stanoveno na základě hodnot určených nařízením vlády č. 178/2001 Sb. Pro případ zvýšeného energetického výdeje, kdy je vyhlášen II. stupeň podávání ochranných nápojů, tj. teplota 28 °C a výše, se vydává potravní doplněk, který byl doporučen Státním zdravotním ústavem a schválen lékařem. Každý zaměstnanec si ochranný nápoj připraví sám do vlastní přinesené nádoby.

 

 

oC 

Doporučené množství nápoje

 I. stupeň

26 – 27

1,5 litru

II. stupeň  

nad 28

1,5 litru + potravní doplněk

Pracovníci dostávají nápoj IONTIA termo, nápoj IMUN PLUS a nápoj JUWÍK, které jsou určeny osobám vystaveným vlivu vysoké zátěže při vyšších teplotách a schváleny Ministerstvem zdravotnictví. Poskytování ochranných nápojů řeší Směrnice generálního ředitele, která rozlišuje dva stupně poskytování nápojů. I. stupeň je pouze varovným jako upozornění na zvýšenou potřebu za ztrátu tekutin. Při 28 oC je již nárok na potravní doplněk, který si zaměstnanci odebírají zálohově tak, aby jej v inkriminovaném letním období měli stále k dispozici. Dispečink MHD každý den vyhlásí patřičný stupeň. Pro uchování vhodné teploty nápoje zaměstnanci obdrželi termoobaly na láhve,

Ad 2 – přestávky na odpočinek řidičů TRAM a BUS na konečných zastávkách: DP hl. m. Prahy eviduje celkem 173 konečných zastávek. Zázemí pro řidiče TRAM jsou řešena vesměs zděnými objekty se sociálním zázemím. Zázemí pro řidiče BUS řeší tři typy mobilních buněk Betonbau (viz obr.) podle potřeby a velikosti obratiště. V některých je pouze sociální zázemí bez místa k odpočinku. Ze 173 sociálních zařízení je pouze ve 46 místnost pro odpočinek, ve 71 zařízeních je automat na teplou a studenou vodu a 31 sociálních zařízení není vybaveno zdrojem pitné vody, klimatizované není žádné zázemí řidičů pro odpočinek. Pro řidiče tramvajových vozů jsou pro přestávku a odpočinek, které vyplývají z jízdních řádů, zřízeny střídací body (Palmovka, vozovna Strašnice apod.). Ročně se zrekonstruuje okolo pěti sociálních zařízení. Nová i stávající jsou vystavena neustálému ničení vandalů, bohužel mnohdy zřejmě i z řad vlastních zaměstnanců.

Nově budovaná sociální zařízení BETONBAU splňují hygienické předpisy. Tato zařízení jsou trojího typu.  Malý SB 125025 (např. Sídliště Dědina) má přípojku el. energie, je osvětlen a dále také vybaven infrazářičem a nádrží na vodu, která v zimě nezamrzá. Malá buňka UF 3054 (např. obratiště Výhledy) a nebo velká buňka UF 3060 (Vavřenova, Chodov) mají přípojky el. energie, vodovodního řadu a kanalizace. Typy  UF 3054 a UF 3060 se liší velikostí zázemí pro řidiče – odpočinkovou místností. Na obratištích autobusů a tramvají jsou na SZ také nápojové automaty AQUA JOY na studenou filtrovanou vodu a teplou vodu pro potřebu osvěžení nebo přípravu instantních nápojů či potravin.

 

 

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek

  Betonbau UF 3054

 Betonbau SB 125025

 Betonbau UF 3060

 

Ad 3 – klimatizační zařízení ve vozech MHD: Správa vozidel Tramvaje má 964 vozů, z toho je 26 vybaveno klimatizací. Všechny tramvaje jsou vybaveny vnitřním ventilátorem a kaloriferem (napevno zabudovaný ventiláror), který v zimě topí a v létě vhání vzduch do kabiny řidiče. Správa vozidel Autobusy má 1200 vozů, z toho cca čtvrtina je vybavena klimatizací.

 

Podle Ing. Janatkové lze konstatovat, že nejlepším možným řešením se v tomto teplém období jeví snad jen úprava jízdních řádů, aby se řidiči vyhnuli 11hodinovým směnám, nebo systém střídání řidičů. Otázkou však zůstává, zda je to z kapacitních důvodů, pokud jde o personální zdroje, v reálu možné. 

Autor článku: 

Komentáře

řidič MHD

15.08.2007 - 09:48 Eva Růžičková
Dobrý den, přečetla jsem si vše, co bylo napsáno o zabezpečení řidičů v letních měsících. Bohužel mám úplně jiný příklad jak zaměstnavatel přisutupuje k problému velkých teplot v kabinách trolejbusů a austobusů MHD. Je fajn, že v Praze zodpovědně přistupují k řešení tohoto problému, bohužel ve městě, ve kterém pracuje můj manžel jako řididč MHD je to naopak. Jako příspěvěk k pitnému režimu dávají sáčky s rozpustným nápojem - vodu si musí koupit řidiči sami a bohužel nemají při směně možnost si vodu koupit - tam kde mají konečné zastávky nejsou žádné obchody, takže jsou závislí si napustit vodu z vodovodu v buňkách, které jsou špinavé a neudržované a na některých konečných zastávkách ani nejsou vybudované, takže na WC musí do přírody. Dále kvůli změně jízdích řádů v letních mesících jsou změněny směny a to tak, že místo aby byly kratší než přes rok, tak jsou delší a to na 11 hodin a přes celý den - od 10 hod do 21 hod - těchto celodenních směn je v týdnu více než přes rok - což se mi zdá nelogické v létě!!!! Přestávky bohužel můj manžel nestíhá, protože se ve městě stále kope na silnicích a vznikají tím časové ztráty, na které nejsou brány v jízdním řádu ohled a totéž se nebere v jízdním řádu ohled ani na špatné dopravní řešení průjezdu městem, kde vznikají ve špičce časové ztráty, takže manžel dojede už se zpožděním na konečnou zastváku, kde se ani nemá čas osvěžit natož najíst a opět vyjíždí na kolečko horkým městem a co se týká klimatizací nebo ventilátorů v trolejbusech nebo autobusech??? - zaměstnavatel dělá mrtvého brouka - řešení v nedohlednu. Tak se ptám, jak je možné, že kontroly BOZP nekontrolují v jednotlivých městěch společnosti, které provozují MHD, jaké mají podmínky k výkonu práce řidiči, kteří vozí lidi a zodpovídají za jejich zdraví a život a je stále v dopravním shonu, kde je nutné dávat stále bedlivý pozor a být stále ve střehu, protože bohužel, ost. řidiči i chodci jsou neukáznění, atd. Děkuji Růžičková

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail