V roce 2001 probíhalo měření mikroklimatických parametrů v kabinách řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají. Měření prováděl tým odborníků ze Státního zdravotního ústavu, Ostravské univerzity, Centra hygieny práce a nemocí z povolání a dalších institucí. Výsledkem bylo zjištění, že tepelná zátěž řidičů v letním období ve většině případů překračuje přípustné hodnoty dané nařízením vlády 178/2001 Sb. Dnes s odstupem času v tomto Tématu týdne zjišťujeme, zdali se pracovní podmínky řidičů zlepšily. Posuďte sami.
„Myslíte si, že je bezpečné při venkovních teplotách okolo 30 °C trávit v kabinách řidiče, kde se teplota pohybuje minimálně na hranici 40 °C až 95% osmihodinové až dvanáctihodinové pracovní doby?“ „Jsem řidičem tramvaje a pracuji v tomto letním počasí i ve směnách delších než 11 hodin, přičemž v kabinách panují teploty vyšší 50 °C. Klimatizaci neznáme, bezpečnostní přestávky jsou děleny často na 3 x 10 minut, takže tramvaj opustíme při některých směnách jen v okamžiku, kdy odbíháme na WC nebo koupit si něco studeného. V takových podmínkách se nedá pracovat. - poraďte, co máme dělat!". Tyto a podobné žádosti o radu chodí v letních měsících do redakce BOZPinfo.
A jak situaci řidičů v létě vidí odborníci?
V roce 2001 na žádost Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy prováděl tým odborníků ze Státního zdravotního ústavu, Ostravské univerzity, Centra hygieny práce a nemocí z povolání a dalších institucí měření mikroklimatických parametrů v kabinách řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají. Naměřené hodnoty byly porovnány s limity danými nařízením vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci. Ve smyslu uvedeného předpisu byla stanovena tepelná zátěž pracovníků, množství potu vyprodukovaného za směnu a z toho vyplývající požadavky na následná opatření, včetně doporučení týkající se pitného režimu a složení ochranných nápojů.
Měřenými veličinami byly:
výsledné teploty kulových teploměrů tg (°C)
teplota vzduchu ta (°C)
povrchová teplota volantu tp (°C)
relativní vlhkost vzduchu rh (%)
rychlost proudění vzduchu va (m.s-1)
Zároveň byly sledovány venkovní klimatické podmínky:
teplota vzduchu (ve stínu) te (°C)
relativní vlhkost vzduchu rh (%)
barometrický tlak pb (hPa)
Pro hodnocení mikroklimatických parametrů byly použity celosměnové průměry naměřených hodnot.
Pro vyhodnocení byly z naměřených hodnot výpočtem stanoveny:
operativní teplota to (°C)
radiační teplota tr (°C)
mokrá teplota (psychrometrická) tm (°C)
tepelný odpor oděvu řidiče R (clo)
energetický výdej řidiče M (W.m-2)
Měření se provádělo kontinuálně po celou dobu trvání směny, aby se dal stanovit celosměnový průměr naměřených hodnot. Venkovní teploty se pohybovaly v rozmezí 22,4 – 33,5 °C. Povrchové teploty osluněné části volantu, resp. řídícího pultu se pohybovaly v rozmezí 33,0 – 46 °C. Tepelný odpor oděvů pro výpočty byl pomocí podrobných tabulek stanoven v rozmezí 0,46 – 0,62 clo. Při hodnocení mikroklimatických podmínek v kabinách řidičů MHD vyplynulo, že v případě klimatizovaných kabin ve dvou z pěti případů byly překročeny přípustné teploty pro daný typ práce a v případě neklimatizovaných v 16 z 19 případů byly výrazně překročeny přípustné teploty pro daný typ práce.
Podle již zmíněného nařízení vlády č. 178/2001 Sb. se práce řidičů zařazují do třídy IIb. Podle § 5 tohoto nařízení se ochranné nápoje poskytují:
Práce řidičů MHD je prací energeticky málo náročnou s převahou duševní práce a s velkými požadavky na pozornost. Doporučuje se proto, aby náhradní tekutiny byly poskytovány nejen v dostatečném množství, ale aby obsahovaly i látky, které organismus povzbuzují, podporují psychickou činnost a snižují nástup únavy. Doporučovanými látkami jsou vitamíny – zejména vitamíny B1, B6, C, karoten – některé další látky jako koenzym Q10, Juwim (obsahuje polynukleotidy, esenciální aminokyseliny, oligopeptidy, aktivní železo a stopové prvky) taurin (derivát cysteinu, je to metabolický aktivátor, který má povzbuzující účinek), cystein apod.
Pro pracovníky v dopravě lze doporučit jako vhodný nápoj JUWÍK (perlivý light). Jedná se o lahodný nápoj s ochrannými a harmonizačními účinky, který je schválen Ministerstvem zdravotnictví. Z výsledků měření vyplynulo, že tepelná zátěž řidičů v letním období ve většině případů překračuje přípustné hodnoty dané nař. vlády 178/2001 Sb.
Jak tento problém řešit?
A jak je to s pracovními podmínkami řidičů v roce 2007? K výše uvedeným bodům se vyjádřila Ing. Jana Janatková, vedoucí oddělení BOZP z Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Ad 1. pitný režim: Ochranné nápoje dostávají nejen řidiči, ale ostatní zaměstnanci, kteří jsou vystaveni nepříznivým mikroklimatickým podmínkám, například pracovníci provádějící údržbu, pracovníci na lanových drahách, pracovníci dopravní kontroly a podobně. Jeho množství je stanoveno na základě hodnot určených nařízením vlády č. 178/2001 Sb. Pro případ zvýšeného energetického výdeje, kdy je vyhlášen II. stupeň podávání ochranných nápojů, tj. teplota 28 °C a výše, se vydává potravní doplněk, který byl doporučen Státním zdravotním ústavem a schválen lékařem. Každý zaměstnanec si ochranný nápoj připraví sám do vlastní přinesené nádoby.
|
oC |
Doporučené množství nápoje |
I. stupeň |
26 – 27 |
1,5 litru |
II. stupeň |
nad 28 |
1,5 litru + potravní doplněk |
Pracovníci dostávají nápoj IONTIA termo, nápoj IMUN PLUS a nápoj JUWÍK, které jsou určeny osobám vystaveným vlivu vysoké zátěže při vyšších teplotách a schváleny Ministerstvem zdravotnictví. Poskytování ochranných nápojů řeší Směrnice generálního ředitele, která rozlišuje dva stupně poskytování nápojů. I. stupeň je pouze varovným jako upozornění na zvýšenou potřebu za ztrátu tekutin. Při 28 oC je již nárok na potravní doplněk, který si zaměstnanci odebírají zálohově tak, aby jej v inkriminovaném letním období měli stále k dispozici. Dispečink MHD každý den vyhlásí patřičný stupeň. Pro uchování vhodné teploty nápoje zaměstnanci obdrželi termoobaly na láhve,
Ad 2 – přestávky na odpočinek řidičů TRAM a BUS na konečných zastávkách: DP hl. m. Prahy eviduje celkem 173 konečných zastávek. Zázemí pro řidiče TRAM jsou řešena vesměs zděnými objekty se sociálním zázemím. Zázemí pro řidiče BUS řeší tři typy mobilních buněk Betonbau (viz obr.) podle potřeby a velikosti obratiště. V některých je pouze sociální zázemí bez místa k odpočinku. Ze 173 sociálních zařízení je pouze ve 46 místnost pro odpočinek, ve 71 zařízeních je automat na teplou a studenou vodu a 31 sociálních zařízení není vybaveno zdrojem pitné vody, klimatizované není žádné zázemí řidičů pro odpočinek. Pro řidiče tramvajových vozů jsou pro přestávku a odpočinek, které vyplývají z jízdních řádů, zřízeny střídací body (Palmovka, vozovna Strašnice apod.). Ročně se zrekonstruuje okolo pěti sociálních zařízení. Nová i stávající jsou vystavena neustálému ničení vandalů, bohužel mnohdy zřejmě i z řad vlastních zaměstnanců.
Nově budovaná sociální zařízení BETONBAU splňují hygienické předpisy. Tato zařízení jsou trojího typu. Malý SB 125025 (např. Sídliště Dědina) má přípojku el. energie, je osvětlen a dále také vybaven infrazářičem a nádrží na vodu, která v zimě nezamrzá. Malá buňka UF 3054 (např. obratiště Výhledy) a nebo velká buňka UF 3060 (Vavřenova, Chodov) mají přípojky el. energie, vodovodního řadu a kanalizace. Typy UF 3054 a UF 3060 se liší velikostí zázemí pro řidiče – odpočinkovou místností. Na obratištích autobusů a tramvají jsou na SZ také nápojové automaty AQUA JOY na studenou filtrovanou vodu a teplou vodu pro potřebu osvěžení nebo přípravu instantních nápojů či potravin.
|
|
|
Betonbau UF 3054 |
Betonbau SB 125025 |
Betonbau UF 3060 |
Ad 3 – klimatizační zařízení ve vozech MHD: Správa vozidel Tramvaje má 964 vozů, z toho je 26 vybaveno klimatizací. Všechny tramvaje jsou vybaveny vnitřním ventilátorem a kaloriferem (napevno zabudovaný ventiláror), který v zimě topí a v létě vhání vzduch do kabiny řidiče. Správa vozidel Autobusy má 1200 vozů, z toho cca čtvrtina je vybavena klimatizací.
Podle Ing. Janatkové lze konstatovat, že nejlepším možným řešením se v tomto teplém období jeví snad jen úprava jízdních řádů, aby se řidiči vyhnuli 11hodinovým směnám, nebo systém střídání řidičů. Otázkou však zůstává, zda je to z kapacitních důvodů, pokud jde o personální zdroje, v reálu možné.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
řidič MHD