K hodnocení rizik na pracovišti se v praxi používají různé metody a postupy, které většinou vycházejí ze znalostí a zkušeností jejich hodnotitelů, případně typu používaného programu pro hodnocení rizik. Neznalý člověk tak snadno dojde k závěru, že se jedná o velice složitou věc. Cílem článku je proto ukázat, že tato problematika není tak složitá, jak se na první pohled jeví.
Účelem provádění hodnocení rizik na pracovišti je vytvořit podklady, které umožní zaměstnavateli stanovit opatření nutná pro ochranu bezpečnosti a zdraví jeho zaměstnanců a které mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je a nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik. Pro snadnější pochopení popisovaného způsobu identifikace a hodnocení rizik, tzv. bodové metody, je postup v tomto článku pro názornost prezentován na praktickém příkladě (firma Rizika s.r.o.).
Postup pro hodnocení rizik spočívá v provedení následujících kroků:
Smyslem celého postupu je získat přehled o rizicích v celém pracovním systému (podniku) a to tím, že provedeme hodnocení rizik postupně na jednotlivých pracovištích, pracovních místech a prostorech (uvnitř budovy a v areálu podniku). Dosažené hodnoty pak charakterizují rozložení rizik v celém pracovním systému (podniku) a umožňují vytipovat nejzávažnější rizika, na která by se měl zaměstnavatel soustředit v prvé řadě.
1. krok: Vymezit pracovní systém a zpracovat seznam činností
Zpracovat formou tabulky seznam míst a prostorů v pracovním systému (podnik, provozovna aj.). Pracovní systém zahrnuje všechna zařízení, prostory, technologie, prostředí, zaměstnance a jiné osoby vyskytující se na pracovištích a všechny další vlivy, které je možno předpokládat. Vymezením prostoru rozumíme rozložení pracovního systému do jednotlivých pracovišť, zařízení, prostor a dalších míst, kde bude organizováno hodnocení rizik. Nesmí se zapomenout zahrnout do tohoto seznamu všechny prostory a komunikace včetně sklepních prostor, venkovních komunikací, podnikových vleček, šaten, záchodů, umýváren, prostorů pro odpočinek a jídlo atd.
Na seznam prostorů a pracovních míst navazuje seznam (přehled) činností, které jsou v jednotlivých pracovních prostorech prováděny. Seznam činností může být vypracován samostatně, nebo mohou být pro přehlednost činnosti přiřazeny k jednotlivým prostorám. Nesmí se přitom zapomenout, že na většině pracovišť probíhají v různou dobu různé činnosti, např. přenášení břemen portálovým jeřábem nad pracovištěm, údržba mimo pracovní směnu, úklid po pracovní době, činnost spolupracujícíh nebo dodavatelských právnických nebo fyzických osob.
Pro vytvoření seznamu pracovišť a činností na ně navazujících nebezpečných situací můžete použít, například tabulku uvedenou na obrázku č. 1.
2. krok: Vyhledání (identifikace) nebezpečí
Ke každému pracovnímu místu, případně činnosti, přiřadíme nebezpečí nebo nebezpečnou situaci, která může nastat. Vychází se přitom, například ze zkušenosti hodnotitelů, zaměstnaců, z výsledků šetření pracovních úrazů, nehod, případně z evidence drobných poranění a skoronehod. Dobrou pomůckou jsou také příklady nebezpečí, nebezpečných situací a nebezpečných událostí uvedené v ČSN EN 1050 (83 30 10) a nebo v článku: Pomůcka pro zhodnocení "nebezpečí" na pracovišti.
Poznámka: Tyto příklady je třeba chápat pouze jako informativní, jako určité vodítko, nikoliv jako úplný výčet.
Příklad:
Situace č. 1: | Schodiště k rampě u haly B, které slouží také jako komunikační cesta pro zaměstnance není na volné straně opatřeno zábradlím. |
Situace č. 2: | Stojanová bruska ev. č. 3412 ve svařovně je opatřena krytem brusného kotouče, který neodpovídá požadavkům ČSN 20 0707 a ČSN 20 0717. Na základě namátkových šetření se nedodržuje požadavek používat ochranné brýle. |
Situace č. 3: | Na podlaze přípravny materiálu se povalují odřezky trubek a dalšího materiálu působící zůžení komunikace, zhoršená průchodnost a možnost zakopnutí. |
Situace č. 4: | Při obsluze zásobníku horké vody je nebezpečí opaření, riziko nelze již snížit technickými prostředky. |
Situace č. 5: | Při obsluze nářezového stroje je nebezpečí pořezání nebo uříznutí prstu nebo části dlaně. Přesto, že byl zpracován bezpečný pracovní postup, došlo již k pracovnímu úrazu. |
Tabulka č. 1: Výsledek identifikace nebezpečí na pracovišti v organizaci Rizika s.r.o.
3. krok: Stanovení a ocenění rizik
Při oceňování rizik posuzujeme závažnost možného poškození a také pravděpodobnost, se kterou může dojít k poškození. Pro každou identifikovanou nebezpečnou situaci stanovíme nejzávažnější reálně možné poškození pomocí čtyř stupňů udávajících závažnost možného poranění (označovanou písmenem "Z"):
Stupeň | Důsledek | Popis důsledku (závažnosti) |
1 | Zanedbatelný | Poranění bez pracovní neschopnosti; zanedbatelná porucha systému; vzniklá škoda nepřevyšuje částku 10 tis.Kč, výpadek výroby je menší než 1 den |
5 | Významný | Úraz s pracovní neschopností, bez trvalého následků; drobné poškození systému; výše vzniklé škody se pohybují v rozmezí 10 - 500 tis.Kč;výpadek výroby je 1 den až 2 týdny |
10 | Kritický | Úraz s trvalým následkem (těžký úraz), vyžaduje dlouhodobé léčení, nemoc z povolání; rozsáhlé poškození systému, ztráty ve výrobě, velké finanční ztráty, škoda se pohybuje v rozmezí 500 tis. až 5 mil.Kč; výpadek výroby je 2 týdny až 4 měsíce |
15 | Katastrofický | Smrtelný úraz, úplné zničení systému, nenahraditelné ztráty; značná poškození / zničen systém; výše škody přesahuje 5 mil.Kč; výpadek výroby je delší než 4 měsíce |
Tabulka č. 2: Hodnocení stupně závažnosti možného úrazu nebo škody
Při stanovení pravděpodobnosti (označované písmenem "P") posuzujeme, zda možnost poranění je:
Stupeň | Pravděpodobnost | Frekvence vzniku | Čas působení |
1 | Málo pravděpodobné | Nesetkal jsem se s tímto případem, ale vím, že k němu může dojít; prakticky se výskyt událostí za dobu života systému blíží 0 | velmi malé ohrožení |
5 | Pravděpodobné | Jev vznikne někdy během života systému, znám obdobné případy; jedná se spíše o náhodný výskyt | Malé ohrožení |
10 | Velmi pravděpodobné | K poranění při sledování nebezpečných událostí již došlo; jedná se o časté ohrožení | Časté ohrožení |
15 | Vysoce prevděpodobné | K poranění při sledování situací dochází často; je pravděpodobný opakovaný výskyt událostí, nepřetržité ohrožení, | Nepřetržité ohrožení |
Tabulka č. 3: Stanovení pravděpodobnosti vzniku nebezpečné události
Výsledná hodnota rizika poškození zdraví (označováno písmenem "R"), které představuje nebezpečné situace, je dána součinem příslušné hodnoty závažnosti a pravděpodobnosti.
R= Z x P (riziko = závažnost x pravděpodobnost)
Uvedený postup umožňuje získat přehled o závažnosti jednotlivých identifikovaných rizik, což je důležité především pro stanovení priorit při přijímání bezpečnostních opatření v organizaci.
4. krok: Hodnocení rizik
Podstata hodnocení rizik spočívá v rozhodnutí, zda riziko můžeme příjmout, a pokud ne, jaká opatření musíme realizovat k odstranění rizik nebo alespoň k jejich omezení na přijatelnou míru. K rozhodování Vám pomůže následující tabulka:
R větší než 150 | Vyžaduje okamžité odstranění |
R v rozsahu 75 - 150 | Odstranění v termínu stanoveném podle chrakteru nebezpečí |
R v rozsahu 15 - 75 | Vyžaduje zvýšenou pozornost |
R menší než 15 | Přijatelná úroveň |
Pro větší názornost je vhodné zakreslit rizika vyplývající z jednotlivých nebezpečných situací do tzv. matice rizik. Tento způsob zobrazení umožňuje snadno určit priority, kterým se je třeba přednostně věnovat při účelné prevenci ohrožení zdraví.
Příklad:
Obrázek č. 1: Matice rizik pro organizaci Rizika s.r.o.
Obrázek č. 2: Praktický příklad vyplnění tabulky u organizace Rizika s.r.o.
5. krok: Odstranění / omezení rizik
Účinná prevence poškození zdraví vychází ze znalostí podstaty (charateru) rizik a jejich závažnosti. Nutnou podmínkou účinné prevence je splnění všech požadavků stanovených právními předpisy a technickými normami. Stanovení opatření k preveci rizik je výsledkem všech předchozích kroků. Cílem opatření je odstranit rizika u zdroje jejich původu nebo omezení jejich působení tak, aby ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno.
Při přijímání opatření má vždy poslední slovo zaměstnavatel (ředitel, jednatel, majitel). Ten závazným způsobem (příkaz ředitele, směrnice k prevenci rizik apod.) rozhodne o potřebných opatřeních, zodpovědnosti za jejich realizaci a termínu provedení. Z tohoto důvodu je proto důležité, aby měl pro své rozhodování jasné a přehledné podklady, například ve formě přehledných tabulek. Tyto tabulky mohou být vytvořeny od jednoduché formy pomocí tužky a papíru s předtištěnou tabulkou, pomocí textového/tabulkového editoru nebo jako výstup ze specializovaného komerčního programu. Vždy záleží na velikosti organizace, firmy, rozsahu prováděných pracovních činností apod. Rozhodnutí, která forma je pro daný případ nejvhodnější, záleží vždy na dohodě mezi zaměstnavatelem osobou odborně způsobilou, která bude u něj zajišťovat prevenci rizik viz příklad dvou typů tabulek pro vyhodnocení rizik:
6. krok: Pravidelné hodnocení rizik
Hodnocení rizik se provádí vždy:
Hodnocení rizik by se mělo provádět v pravidelných intervalech nebo intervalech stanovených pro jednotlivá pracoviště zaměstnavatelem podle prováděných rizikových prací a dalších skutečností, které rizikovost a četnost prevence ovlivňují.
7. krok: Projednání zjištěných rizik se zaměstnanci
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.