Dotaz byl publikován v Novinách Odborového svazu státních orgánů a organizací č. 15/2020 a odpověděla na něj JUDr. Eva Dandová.
Budu mít služební telefon s tím, že budu muset přijímat pracovní hovory i mimo pracovní dobu. Musím na to přistoupit? Zaměstnavatel mě k tomu chce přimět tím, že mi nabídl využívat telefon i k soukromým účelům.
To zaměstnavatelé dělají často, protože operátoři jim dají různé slevy a různé paušály a je pak jedno, zda se volá v pracovní době nebo v noci. Pro zaměstnavatele je to výhodné, protože může zajišťovat služby nejen v pracovní dobu. Ale tak tomu samozřejmě není. Zaměstnanec je odměňován za práci vykonanou v pracovní době (nebo za práci přesčas) a ne za práci v době svého volna (nepřetržitého odpočinku v práci). To by byla skrytá (neodměňovaná) práce. Za určitých okolností by to mohlo být považováno za pracovní pohotovost, za tu se ale poskytuje odměna, a ne v žádném případě odměna formou paušálu na telefonní hovory.
Na toto téma již toho bylo v odborných článcích mnoho napsáno a závěr je vždy jeden – zaměstnanec má právo v době svého nepřetržitého odpočinku v práci nepřijímat pracovní hovory a vypnout telefon. Samozřejmě, když vám zaměstnavatel služební telefon přidělí, tak s ním pracovat musíte, ale můžete ho po pracovní době vypnout nebo jednoduše pracovní hovory nepřijímat, za to vás zaměstnavatel nemůže nijak trestat.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.