TEACHERS' KNOWLEDGE FOR STUDENTS' EDUCATION IN OHS. THE RESULTS OF A TERRAIN SURVEY AT Selected SECONDARY SCHOOLS IN THE VYSOČINA REGION
Irena Kuhnová1, Jakub Růžička1
1 Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i., kuhnova@vubp-praha.cz; ruzicka@vubp-praha.cz
Provedený průzkum poskytl potřebné poznatky. Přestože šlo o nevelký zkoumaný vzorek respondentů, přispěla shromážděná data k získání cenné představy o stavu výuky středoškolské mládeže o/v BOZP, a vnímání jejího rozsahu a kvality pohledem obou skupin, tedy učitelů i žáků. Provedená analýza dat bude jednak využita pro zpracování rozšířeného přehledu na téma začleňování problematiky zdraví, bezpečnosti, rizik a BOZP do školního vzdělávání, a znalosti učitelů pro vzdělávání žáků v této oblasti, jednak pro návrhovou část výzkumného úkolu, v níž budou stanoveny požadavky na znalosti učitelů středních škol pro kvalitní a účinné vzdělávání žáků v BOZP a navrženy možnosti a postupy jejich aplikace do praxe.
Cílem průzkumu mezi respondenty-učiteli bylo zjistit, zda jsou dostatečně kvalifikováni pro předávání znalostí o BOZP žákům, a zda jsou ve svém oboru schopni připravit své žáky na rizika práce a činností, které budou jejich svěřenci vykonávat ve svém prvním zaměstnání nebo v rámci soukromých podnikatelských aktivit. Sami učitelé se domnívají, že jsou dostatečně kvalifikováni pro předávání znalostí o BOZP / formování žáků z hlediska BOZP (85 %). Organizátoři průzkumu by jednoznačně kladnou odpověď nevolili, a to vzhledem k výsledkům, jichž dosáhli v průzkumu žáci, zejména pak v klíčových otázkách zaměřených na teoretické znalosti, praktické dovednosti, získávání povědomí o BOZP, potřebných návyků bezpečné práce a bezpečného chování, a v souvislosti s uplatněním nabytých znalostí a dovedností v praxi. Odbornou fundovanost učitelů tak nejlépe vystihuje hodnocení žáků:
Měřítkem kvalifikovanosti pedagogů jsou i další výsledky průzkumu provedeného mezi žáky:
Výše uvedené výsledky lze použít i na hodnocení informovanosti a znalostí žáků z/o BOZP. Pokud bychom tedy, vedle kvalifikace učitelů vzdělávat žáky v BOZP, měli hodnotit informovanost a znalosti žáků z/o BOZP získané v rámci jejich vzdělávání na střední škole, ti sice nejsou nepopsaným listem z hlediska kompetencí k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, a to ani celkově, ani v rámci jednotlivých škol nebo napříč odbornostmi, avšak získaná data nejsou u žádného oboru, školy atd. uspokojivá. Získané poznatky totiž naznačují, že výuka žáků v tématu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci dostatečně nereflektuje poměrně obsáhle a výstižně formulované požadavky rámcových vzdělávacích programů a není školami uchopena odpovídajícím (a očekávaným) způsobem.
Cílů průzkumu bylo dosaženo. Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i., děkuje zúčastněným respondentům, učitelům i žákům, za čas a jimi poskytnuté odpovědi. Vedení oslovených škol současně děkujeme za umožnění průzkumu/šetření.
1. Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
2. Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., o ochraně zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů
3. Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů.
4. Zákon č. 174/1968 Sb. o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění pozdějších předpisů.
5. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů.
6. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
7. Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci [online]. EU-OSHA c2019 [cit. 2019-08-14]. Dostupné z: https://osha.europa.eu/cs. (Mladí lidé a bezpečnost a ochrana zdraví při práci - https://osha.europa.eu/cs/themes/young-workers).
8. VALA, Jiří. První rok v práci může být fatální. Bezpečnost a hygiena práce, roč. 69, 2019, č. 2, s. 19-26. ISSN 0006-0453.
9. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 100 s. ISBN 978‑80‑87000‑11‑3.
10. Rámcové vzdělávací programy škol, z nichž pocházeli další respondenti popsaného průzkumu.
11. Výběrově další rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání (např. RVP pro obor vzdělání 16-02-M01 Technologie silikátů, RVP pro obor vzdělání
23–61–H/01 Autolakýrník, RVP pro obor vzdělání 36 – 59 – E/01 Podlahářské práce) dostupné ze stránky Metodického portálu RVP.CZ (https://rvp.cz/).
[1] Pro porovnání jsme využili relativní hodnoty založené na 100 % odpovědí žáků v každé z analyzovaných kategorií (zaměření/detail zaměření, druh školy, ročník).
[2] Pro porovnání jsme využili relativní hodnoty založené na 100 % odpovědí žáků v každé z analyzovaných kategorií (zaměření/detail zaměření, druh školy, ročník).
[3] U tohoto výsledku je překvapením jeho pozitivní vyznění ve prospěch žáků učňovských škol, když tito po znalostní a dovednostní stránce převážně uváděli, že úroveň utváření potřebných praktických dovedností z oblasti BOZP je velmi nízká.
Vzorová citace
KUHNOVÁ, Irena; RŮŽIČKA, Jakub. Znalosti učitelů pro vzdělávání žáků v BOZP. Výsledky terénního šetření na vybraných středních školách Kraje Vysočina. Časopis výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti [online]. 2019, roč. 12, č. 3-4. Dostupný z: https://www.bozpinfo.cz/josra/znalosti-ucitelu-pro-vzdelavani-zaku-v-bozp-vysledky-terenniho-setreni-na-vybranych-strednich. ISSN 1803-3687.