TEACHERS' KNOWLEDGE FOR STUDENTS' EDUCATION IN OHS. THE RESULTS OF A TERRAIN SURVEY AT Selected SECONDARY SCHOOLS IN THE VYSOČINA REGION
Irena Kuhnová1, Jakub Růžička1
1 Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i., kuhnova@vubp-praha.cz; ruzicka@vubp-praha.cz
Tabulka č. 2 - Základní data: skupina respondentů – žáci
Označení školy v grafu | Obecný název školy | Počet žáků | Druh školy |
Zaměření (odbornost) |
Detail zaměření, příp. obor studia | Kategorie oboru studia (dle RVP) | Délka studia | Ročník | Počet žáků v ročníku |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Gymnázium | 49 | G | všeobecně vzdělávací | všeobecně vzdělávací | studijní M | čtyřleté | předposlední | 21 |
poslední | 28 | ||||||||
B | Obchodní akademie | 18 | SOŠ | ekonomické | ekonomické | studijní M | čtyřleté | předposlední | 18 |
C | Hotelová škola | 32 | SOU | služby | gastronomické, hotelové a potravinářské služby | učňovský E, H | tříleté | předposlední | 21 |
poslední | 11 | ||||||||
D | Střední průmyslová škola stavební | 28 | SOŠ | technické | stavebnictví | studijní M | čtyřleté | poslední | 28 |
E | Střední zdravotnická škola | 34 | SOŠ | zdravotnické | zdravotnické | studijní M | čtyřleté | poslední | 34 |
F | Střední průmyslová škola stavební | 9 | SOU | služby | stavebnictví | učňovský H | tříleté | poslední | 9 |
G | Střední odborné učiliště technické | 21 | SOŠ | technické (mimo vzdělávání v oblasti stavebnictví) | zastoupení více oborů z oblasti strojírenství, elektrotechniky a zpracování dřeva | studijní L0 | čtyřleté | předposlední | 34 |
Průzkumu se zúčastnili jen žáci předposledních a posledních ročníků. Předposlední ročník svého studijního nebo učňovského oboru navštěvovalo v době průzkumu (na počátku šk. r. 2018/2019) 94 žáků, tj. 46 %. Poslední ročník svého studijního nebo učňovského oboru navštěvovalo v době průzkumu 110 žáků, tj. 54 %.
Graf č. 23 – Zastoupení respondentů-žáků v posledních a předposledních ročnících
Otázka: Setkal/a jste se s tématem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) v rámci svého studia na střední škole? Jak často?
34 % žáků se setkalo s tématem BOZP mnohokrát, 42 % žáků se setkalo s tématem BOZP občas, 15 % žáků v době průzkumu pouze v 1 vyučovací hodině, 1 % žáků uvedlo „ano, ale více odpověď nespecifikovalo, a 8 % žáků se s tématem BOZP nikdy nesetkalo (aktuálnost odpovědí k datu provádění průzkumu).
Nejpočetnější skupinou je tedy odpověď „ano, občas“ (42 % žáků). Zajímavým poznatkem je, že žáci ze škol se shodnou odborností/zaměřením nezávisle na sobě odpovídali „ano“ i „ne“, což vypovídá o nestejné zkušenosti žáků s výukou tématu BOZP.
Graf č. 24 - Setkání s tématem BOZP v rámci studia střední škole
Otázka: V jakém vyučovacím předmětu jste se s tématem setkal/a?
S tématem BOZP se žáci setkali ve 14 vyučovacích předmětech. Nad všemi kategoriemi odpovědí početně vyčnívají odpovědi žáků školy se všeobecně – vzdělávacím zaměřením (A). Ti uvedli, že se s tématem BOZP setkali v předmětech: chemie, biologie a fyzika, velký počet hlasů získaly i tělesná výchova. U škol s ostatními odbornostmi (zaměřením) byl nejčastěji zmiňován předmět odborná praxe. S výjimkou školy s ekonomickým zaměřením (B) ji uvedli žáci všech dalších středních odborných škol (C, D, E, F, G). Z dalších odborných předmětů (které se ovšem vyučují jen na některých středních školách) žáci uvedli technologii, ekonomii nebo pozemní stavitelství.
Napříč všemi školami měl ze všeobecně vzdělávacích předmětů, které se vyučují na všech středních školách, vysoké zastoupení vyučovací předmět chemie, dále vyučovací předmět tělesná výchova a biologie. Další vyučovací předměty vč. výchovy ke zdraví získaly nižší počet hlasů. Vedle vyučovacích předmětů žáci uváděli také třídnickou hodinu.
Každý ze 204 zapojených žáků mohl při zodpovídání této otázky zvolit více možností. Celkem bylo zaznamenáno 321 odpovědí.
Četnost odpovědí žáků dle odbornosti/zaměření školy ukazuje graf č. 25.
Graf č. 25 – Vyučovací předměty, v nichž se objevuje problematika BOZP, v absolutních hodnotách za každou školu
Otázka: Jakým způsobem ve škole probíhá nebo probíhala výuka/praktické vyučování/odborná praxe apod.?
Každý ze 204 zapojených žáků mohl při zodpovídání této otázky zvolit více možností. Celkem bylo zaznamenáno 437 odpovědí.
Nejčastěji výuka podle žáků probíhala formou výkladu (31 %), poté jako seznámení s interními předpisy (29 %), následují školení BOZP (20 %), a s méně, než 10 % exkurze, besedy, žákovské projekty a domácí úkoly nebo jiná forma samostudia.
Graf č. 26 – Způsoby výuky
Četnost odpovědí žáků dle odbornosti/zaměření školy, ukazuje graf č. 27.
Graf č. 27 - Způsoby výuky – reflexe žáci, v absolutních hodnotách za každou školu
Odpovědi žáků a učitelů na tuto otázku se v zásadě shodují (viz grafy 4 a 5 v části A). Žáci ale častěji než učitelé jmenovali u způsobů výuky interní předpisy školy, naopak domácí úkoly a samostudium žáci jmenovali velmi zřídka.
Otázka: Vedou vás vaši učitelé k získávání povědomí o BOZP?
Zde převážily záporné odpovědi žáků (graf č. 28).
Graf č. 28 - Utváření povědomí žáků o BOZP - reflexe žáci: celek
Přitom, až na dvě výjimky (škola gastronomických, hotelových a potravinářských služeb a škola se zdravotnickým zaměřením - škola E), převažují u zapojených škol kladné odpovědi (graf č 29).
Graf č. 29 - Utváření povědomí žáků o BOZP - reflexe žáci: detail, v absolutních hodnotách za každou školu
Otázka: Předávají vám vaši učitelé teoretické znalosti a zkušenosti?
Na tuto otázku naopak odpovídali žáci převážně kladně (graf č. 30).
Graf č. 30 - Předávání teoretických znalostí a zkušeností - reflexe žáci: celek
Poměr kladných a záporných odpovědí v rámci jednotlivých škol je značně rozkolísaný. Celkově však převažuje počet škol s vyšším počtem kladných odpovědí, Výjimkou je pouze škola s ekonomickým zaměřením (škola B). Graf č. 31.
Graf č. 31 - Předávání teoretických znalostí a zkušeností - reflexe žáci: detail, v absolutních hodnotách za každou školu
Otázka: Vedou Vás vaši učitelé k získávání potřebných návyků bezpečné práce a bezpečného chování?
Na tuto otázku naopak odpovídali žáci převážně kladně (graf č. 30).
Graf č. 32 – Získávání potřebných návyků bezpečné práce a bezpečného chování - reflexe žáci: celek
V případě školy se stavebními učňovskými obory (škola F) je podíl kladných a záporných odpovědí v rámci školy vyrovnaný, u tří dalších škol převažují záporné odpovědi nad kladnými (škola s ekonomickým zaměřením (škola B), škola se studijními stavebními obory (škola D) a škola poskytující technické vzdělávání mimo vzdělávání v oblasti stavebnictví (škola G)). U zbývajících 4 škol byl zaznamenán vyšší podíl kladných odpovědí nad zápornými. Graf č. 33.
Graf č. 33 - Získávání potřebných návyků bezpečné práce a bezpečného chování - reflexe žáci: detail, v absolutních hodnotách za každou školu
Otázka: Pomáhají vám vaši učitelé utvářet potřebné praktické dovednosti z oblasti BOZP?
Zkušenost žáků se získáváním potřebných praktických dovednosti z oblasti BOZP byla hodnocena značně negativně.
Graf č. 34 – Utváření praktických dovednosti k BOZP - reflexe žáci: celek
Výhradně záporné odpovědi se na tuto otázku objevily u dvou škol, u školy s ekonomickým zaměřením (škola B) a u školy s učňovskými stavebními obory (škola F). Zejména u středního odborného učiliště jde o negativní výsledek, protože obory vzdělávání s výučním listem jsou zaměřeny více prakticky, a očekává se, že osvojení si zásad a návyků bezpečné a zdraví neohrožující práce (tj. praktických dovedností v BOZP) zde bude samozřejmou a nedílnou složkou výuky. U ostatních škol byla zaznamenána převaha záporných odpovědí nad odpověďmi kladnými.
Graf č. 35 - Utváření praktických dovednosti k BOZP - reflexe žáci: celek, v absolutních hodnotách za každou školu
Celkové hodnocení výsledků působení učitelů na žáky z hlediska BOZP, vizualizovaných jednotlivě za pomoci grafů 28 až 35 hovoří jednoznačně ve prospěch předávání teoretických znalostí a zkušeností, druhé místo obsadilo získávání potřebných návyků bezpečné práce a bezpečného chování, další v pořadí se umístilo získávání povědomí o BOZP, a poslední příčku obsadilo utváření praktických dovedností. Viz graf 35. Každý žák mohl zvolit více možností. Celkem bylo zaznamenáno 343 odpovědí od 204 žáků.
Graf č. 36 – Celkové hodnocení působení učitelů na žáky z hlediska BOZP
Otázka: Víte, jaký je nejdůležitější český právní předpis týkající se BOZP?
V této otázce jsme se žáků nepřímo tázali, zda znají zákoník práce. Tento nejdůležitější právní předpis, ukotvující právo zaměstnance na BOZP, uvedlo pouhých 13 % žáků, 62 % odpovědělo nevím, 22 % uvádělo jiný předpis (chybná odpověď), zbytek dotazovaných nedokázal odpovědět uspokojivým způsobem nebo neodpověděl vůbec. Odpověď „nevím“ byla zároveň nejčastější odpovědí respondentů.
Graf č. 37 – Znalost klíčového právního předpisu pro BOZP: celek
Jak odpovídali žáci jednotlivých kategorií (odborností/zaměření) ukazuje graf č. 38.
Srovnání napříč školami ukázalo, že z množiny správně odpovídajících respondentů (13 %) bylo 34,62 % (tj. nejvíce) ze školy s technickým zaměřením mimo stavebnictví (škola G), 26,92 % ze školy se všeobecně vzdělávacím zaměřením (škola A), 19,23 % ze školy s ekonomickým zaměřením (škola B), 15,38 % žáků bylo ze zdravotnické školy (škola E) a 3,85 % ze školy s učňovskými stavebními obory (škola F).
Z pohledu studijních a učňovských oborů zazněla očekávaná odpověď (tj., odpověď „zákoník práce“) v 79, 90 % případů u žáků studijních oborů a ve 20,10 % případů u žáků učňovských oborů (gastronomické, hotelové a potravinářské služby – škola C a stavebnictví – škola F). Znepokojivým zjištěním byl nulový počet kladných odpovědí žáků školy poskytující gastronomické, hotelové a potravinářské služby - škola C, za školu s učňovskými stavebními obory (škola F) uvedl správnou odpověď stav pouze 1 žák.
Graf č. 38 – Znalost klíčového právního předpisu pro BOZP: detail, v absolutních hodnotách za každou školu
Z pohledu celé skupiny respondentů volili žáci posledních nebo předposledních ročníků svých oborů nejčastěji odpověď „nevím“ (58,18 % žáků posledních ročníků ku 65,96 % žáků předposledních ročníků). Správnou odpověď přitom častěji zaznamenali žáci předposledních ročníků (18,09 %), než žáci posledních ročníků (8,18 %).
Otázka: Znáte případně jiné právní předpisy z této oblasti (zdraví, bezpečnost)? Jaké?
V této otázce jsme se žáků nepřímo tázali, zda znají jiné právní předpisy týkající se BOZP, než je zákoník práce (viz předchozí otázku). Odpovědi dotazovaných vyústily do následující škály:
Zcela správnou odpověď uvedla pouze 3 % dotazovaných, naopak neznalost předpisů vykázalo 81 % dotazovaných. To také byla nejčastěji zaznamenaná odpověď.
Graf č. 39 - Znalost jiných právních předpisů: celek
Jak odpovídali žáci jednotlivých kategorií (odborností/zaměření) ukazuje graf č. 40. Nejvíce správných odpovědí (4) se objevilo u žáků školy se zdravotnickým zaměřením (E), 2krát uvedli správnou odpověď žáci školy všeobecně vzdělávacího charakteru (A) a 1krát žák školy vyučující technické obory mimo stavebnictví (G). Zklamáním byl výsledek zjištěný u žáků učňovského oboru stavebnictví (F), a to žádná správná odpověď a žádná odpověď se vztahem k oboru. Zde bychom správné odpovědi z důvodu praktického zaměření učňovských škol, připravujících budoucí absolventy na přímý vstup do praxe mj. tréninkem zručnosti a manuálních dovedností potřebných pro praxi v rámci praktického vyučování a odborné praxe předpokládali.
Graf č. 40 - Znalost jiných právních předpisů: detail, v absolutních hodnotách za každou školu
Bilance studijních oborů vůči učňovským hovoří v rámci množiny všech respondentů ve prospěch studijních oborů. Správná odpověď zazněla v 92,59 % případů u žáků studijních oborů, a pouze v 7,41 % případů u žáků učňovských oborů (gastronomické, hotelové a potravinářské služby – škola C a stavebnictví – škola F).
Z pohledu celé skupiny respondentů přitom lepší výsledek stran povědomí o právních předpisech k zajišťování BOZP zaznamenali žáci posledních ročníků (85,71 %), než žáci předposledních ročníků (14,29 %).
Otázka: Pokud půjdete po absolvování školy přímo do praxe – stanete se zaměstnancem, domníváte se, že budete z hlediska znalostí a dovedností v oblasti BOZP na vstup do prvního zaměstnání dobře připraven/a?
Největší část respondentů se domnívá, že, pokud se stane zaměstnancem, bude na vstup do svého prvního zaměstnání z hlediska znalostí a dovedností v oblasti BOZP připravena „částečně“ (60 % respondentů, tj. cca 1/3 dotázaných). Tzn., že jen zčásti bude vybavena znalostí:
a bude umět prakticky chránit své zdraví i zdraví spolupracovníků.
Další v pořadí jsou odpovědi „nedovedu posoudit“ (uvedlo 20 % respondentů), „určitě ano“ (uvedlo 14 % respondentů). 4 % respondentů se domnívají, že nebudou dobře připravena a 2 % přiznávají, že nevědí, na co jsou tázáni.
Graf č. 41 - Hodnocení připravenosti z hlediska BOZP na vstup do prvního zaměstnání - reflexe žáci
Další rozbor[1]:
Četnost výskytu odpovědí:
Při součtu pozitivních odpovědí („určitě ano“ a „částečně“) zjišťujeme, že připravenost z hlediska BOZP na vstup do prvního zaměstnání nejlépe vnímají žáci zdravotnické školy (škola E).
Z pohledu studijních a učňovských oborů jsou odpovědi:
Nejvyrovnanější skóre mezi oběma druhy škol bylo zaznamenáno u odpovědi „částečně“.
Při součtu pozitivních odpovědí („určitě ano“ a „částečně“) zjišťujeme, že připravenost z hlediska BOZP na vstup do prvního zaměstnání nejlépe hodnotí žáci škol s učňovskými obory (školy C a F).
Z pohledu zastoupení respondentů-žáků v jednotlivých ročnících:
Při součtu pozitivních odpovědí („určitě ano“ a „částečně“) se ukázalo, že připravenost z hlediska BOZP na vstup do prvního zaměstnání lépe hodnotí žáci posledních ročníků.
Otázka: Pokud plánujete, že se po absolvování školy stanete podnikatelem/zaměstnavatelem, domníváte se, že Vás škola pro tento případ dobře vybavila znalostmi povinností zaměstnavatele z oblasti prevence pracovních rizik a zajišťování BOZP zaměstnanců?
Graf č. 42 - Hodnocení připravenosti z hlediska BOZP na roli zaměstnavatele - reflexe žáci
Největší část respondentů se domnívá, že, pokud se stane podnikatelem, případně podnikatelem-zaměstnavatelem, bude pro tento případ dobře vybavena znalostmi povinností zaměstnavatele z oblasti prevence pracovních rizik a zajišťování BOZP zaměstnanců jen zčásti (40 % respondentů, tj. cca 1/5 dotázaných). Tzn., že jen v určité míře bude vybavena znalostmi:
Naopak nejmenší zastoupení má odpověď „určitě ano“, kterou uvedlo pouze 9 % respondentů. Odpověď „ne“ (28 %) zároveň převažuje nad odpovědí „nedovedu posoudit“ (23 %).
Další rozbor[2]:
Četnost výskytu odpovědí:
Při součtu pozitivních odpovědí („určitě ano“ a „částečně“) zjišťujeme, že připravenost z hlediska BOZP na roli zaměstnavatele nejlépe vnímají žáci školy se zaměřením na gastronomické, hotelové a potravinářské služby (škola C).
Z pohledu studijních a učňovských oborů:
Při součtu pozitivních odpovědí („určitě ano“ a „částečně“) zjišťujeme, že připravenost z hlediska BOZP na roli zaměstnavatele nejlépe hodnotí žáci škol s učňovskými obory (školy C a F).
Z pohledu zastoupení respondentů-žáků v jednotlivých ročnících:
Při součtu pozitivních odpovědí („určitě ano“ a „částečně“) se ukazuje, že připravenost z hlediska BOZP na roli zaměstnavatele lépe hodnotí žáci předposledních ročníků.