Nejčastějším problémem ve školách, co se týká vnitřního prostředí, je vysoká hladina hluku, nedostačující osvětlení a problém s nadměrnou koncentrací CO2. Ecophon ve spolupráci s Českou radou pro šetrné budovy zrealizoval úpravu učebny fyziky na Základní škole Mikoláše Alše v Praze Suchdole, a to v oblasti všech výše uvedených problematik.
Úpravy se provedly v létě roku 2017 a následné vyhodnocování probíhalo do konce roku 2017. Po úpravách se dosáhlo optimálních podmínek a níže uvádíme konkrétní hodnoty týkající se akustického prostředí ve zvolené učebně.
Klasický obrázek třídy
Při první návštěvě učebny si nešlo nevšimnout použitých materiálů – stropy neměly žádnou akustickou úpravu, okna byla zastíněná žaluziemi, vybavení nábytkem bylo velmi střídmé, stěny byly omítnuté a zvukově odrazivé. V zadní části místnosti byl koberec, ale zbytek podlahy byl z PVC. Po prvním rozhovoru bylo jasné, že škola má obecně s hlukem ve třídách i na chodbách problém. Bohužel jako další školy v České republice.
Stav před úpravou
V květnu 2017 byly naměřeny hodnoty doby dozvuku ve vybrané učebně fyziky. Maxima na nízkých frekvencích ve třídě přesahovala hodnotu 2,5 sekundy a celkový průběh ležel vysoko nad tolerančním pásmem, které pro prostory určené ke vzdělávání dětí a mládeže stanovuje vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů, odkazující na normu ČSN 73 0527 Akustika - Projektování v oboru prostorové akustiky - Prostory pro kulturní účely - Prostory ve školách - Prostory pro veřejné účely. Abychom porozuměli, o kolik je hodnota vyšší, je nutné zmínit, že v souladu s vyhláškou by měla být optimální naměřená hodnota cca 0,7 sekundy.
Vysoká doba dozvuku způsobuje v praxi výrazné snížení srozumitelnosti mluveného slova, která je pro výukové prostory zásadní. S rostoucí dobou dozvuku roste i vnímaná hlučnost prostoru. Oba tyto faktory mají na základě množství nedávných studií negativní vliv na soustředění žáků, kteří nejsou schopni udržet plnou koncentraci po celou dobu vyučovací hodiny. Rovněž dochází ke zbytečnému namáhání učitelů, kteří jsou v takovém prostoru nuceni zvyšovat hlas.
Stav po úpravě
Instalací akustického podhledu s pohltivostí αw = 0,95 po celé ploše stropu o tloušťce 15 mm bylo dosaženo zlepšení akustických podmínek ve třídě. Změnu okamžitě zaznamenali vyučující i děti – okamžitě se snížila celková úroveň hluku, zlepšila se srozumitelnost řeči a nedocházelo ke vzniku ozvěny. Následně naměřené hodnoty již splňovaly toleranční pásmo stanovené normou ČSN 73 0527. Doba dozvuku klesla na průměrnou hodnotu 0,6 sekundy s maximem na nízkých frekvencích do 1 sekundy.
Musíme vytvořit vhodné podmínky pro vzdělávání, nemůžeme nutit žáky, aby se přizpůsobili stávajícímu stavu!
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
CO2