Počet usmrcených cyklistů v Evropě každoročně klesá a stejný trend zaznamenáváme i v České republice. Zatímco v roce 2000 na českých silnicích zahynulo 127 cyklistů, v roce 2011 se počet usmrcených cyklistů snížil na 50 případů.
V poměru počtu usmrcených cyklistů a ostatních účastníků silničního provozu se Česká republika blíží průměru EU. V roce 2011 u nás při dopravních nehodách z celkově usmrcených osob zahynulo 7 % cyklistů, v rámci EU to bylo 6 %.
Výzkum Evropské komise pak prokázal jednu zajímavou skutečnost. Čím vyšší je podíl cyklistů na celkovém počtu ujetých kilometrů v dané zemi, tím jsou silnice bezpečnější. V tomto ohledu si nicméně ČR dosud nevede nejlépe. Podle posledních dostupných čísel za rok 2009 byl například v Nizozemí podíl cyklistů na celkově ujetém počtu kilometrů v roce 2009 27 %, ale v ČR pouze 3 %. „Tyto údaje mohou být známkou toho, že si motoristé uvědomují nezbytnost vzájemné ohleduplnosti na silnicích. Cyklisté jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu, řidiči by na to neměli zapomínat,“ řekl ředitel Služby dopravní policie Leoš Tržil. „Podle aktuálních výzkumů je podpora cyklistiky jednoznačně jednou z cest ke snižování počtu fatálních dopravních nehod,“ dodal vedoucí samostatného oddělení BESIP Roman Budský.
Dále je ovšem zapotřebí uvést, že při střetu s cyklistou řidiči nejsou vždy viníky dopravní nehody. V rámci EU je podíl zavinění dopravní nehody přibližně v poměru 50:50. Podle Policie ČR patří k nejčastějším nešvarům cyklistů nerespektování dopravních značek a světelné signalizace, přidržování se motorových vozidel při zdolávání stoupání, jízda pod vlivem alkoholu, jízda za snížené viditelnosti bez předepsaného osvětlení a nedostatečné technické vybavení. Za velmi nebezpečnou lze dále považovat také častou jízdu ve skupině a používání sluchátek během jízdy.
Zranění cyklistů při dopravních nehodách mají častokrát fatální důsledky. V polovině případů cyklistických nehod je zasažena jezdcova hlava, přičemž koncentrovaný úder do hlavy dokáže usmrtit dospělého již při pádu při rychlosti 11 km/h, dítě i při rychlosti nižší. Anglická organizace RoSPA (The Royal Society for the Prevention of Accident) uvádí, že pokud by každý cyklista používal cyklistickou přilbu, riziko poranění hlavy by se snížilo o 85 % a riziko poranění mozku dokonce o 88 %. Je tak třeba apelovat na to, aby všichni cyklisté bez ohledu na věk používali schválené a řádně upevněné cyklistické přilby. Informace o všech dalších povinnostech a doporučeních přinese také nově připravovaný dopravně-bezpečnostní webový portál, který bude obsahovat i pasáž věnovanou problematice cyklistiky.
Důležitým preventivním opatřením je také dobrá viditelnost cyklistů. Zkušenost z Nizozemska naznačuje, že dostatečné osvětlení jízdního kola snižuje pravděpodobnost nehody až o 30 %. V tomto směru lze doporučit nápadné či ještě lépe retroreflexní oblečení a žádoucí jsou i cyklistické reflexní pásky. Už z toho důvodu, že reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na 10 x větší vzdálenost než oblečení modré. Ani to ovšem pokaždé nemusí stačit. „Nejdůležitější v oblasti zlepšování bezpečnosti na našich silnicích je změna hodnotových postojů celé naší společnosti. Začít se chovat zodpovědně a dávat dobrý příklad svému okolí může přece každý z nás,“ uzavřel Roman Budský.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.