Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Je elektrostaticky vodivá podlaha v místnosti pro zdravotnické účely vyhrazeným technickým zařízením? Kdo může provádět elektrické revize elektrostaticky vodivé podlahy? Je nutné odborné a závazné stanovisko TIČR pro předání elektrostaticky vodivé podlahy do užívání?
Kateřina Dosoudilová, vedoucí sociálních služeb z organizace Člověk v tísni, a Tomáš Rejman, odborně způsobilá osoba v prevenci rizik a požární ochraně, pracující pro organizaci Naděje, poskytli redakci BOZPinfo rozhovor na téma BOZP při práci v sociálních službách.
Kdo může provést školení obsluhy vyhrazených technických zařízení tlakových, nádob na plyny sloužících k dopravě plynů (tlakové lahve na acetylén) dle ust. § 24 nařízení vlády č. 192/2022 Sb.? Jsem revizní technik tlakových nádob stabilních.
Učitelka v mateřské škole konejšila dítě (4 a 3/4 roku), zvedla ho a luplo jí v zádech. Do knihy zapsala „při konejšení dítěte mi luplo v bedrech“. Viděla ji zástupkyně ředitelky, jak se špatně pohybuje. Následně byla paní učitelka ještě dva dny v práci, pak čerpala plánovanou dovolenou.
Jde pravděpodobně o jeden z mála dopadů pandemie COVID-19, který můžeme označit za pozitivní. Kolektiv SZÚ, který se dlouhodobě věnuje spolupráci s firmami na soutěži Podnik podporující zdraví, dostává silnou zpětnou vazbu, která potvrzuje trend důrazu péče o zdraví na straně podniků i zaměstnanců.
Museli jsme se přizpůsobit nové právní úpravě týkající se bezpečnosti vyhrazených technických zařízení (VTZ). Na otázky, co nám činí největší problémy a co se naopak zlepšilo, odpovídal zástupce firmy zaměřené na BOZP, PO a životní prostředí, revizní technik a inspektor práce.
Podle článku 3.2 přílohy č. 2 k nařízení vlády č. 193/2022 Sb. se musí provádět běžná prohlídka pracovních plošin v intervalu, který nesmí překročit 3 měsíce. Tato povinnost je také stanovena v normě ČSN ISO 18893 čl. 5.2.
Jak dlouho mohu denně pracovat s motorovou pilou a neporušit bezpečnost práce? Myslím tím dobu, kdy pilu držím a fyzicky řežu. Bez přestávek a odpočinku.
Chtěla bych se zeptat na systém bezpečné práce zdvihacích zařízení, ale pro nevyhrazená zařízení. Konkrétně portálový dílenský jeřáb s nosností do 1000 kg. Z přílohy 3 k nařízení vlády č. 193/2022 Sb.
Administrativní pracovníci se většinou zařazují do kat. práce I. Ale i těmto pracovníkům se stávají pracovní úrazy. Za rok 2021 jich bylo 1264 s pracovní neschopností nad 3 dny. Nejčastější bývají dopravní nehody a pády. Co tedy udělat pro zvýšení bezpečnosti práce administrativních pracovníků?
Obracím se na vás s prosbou o vyjádření k potřebě koordinátora BOZP a potřebě zpracovat plán BOZP týkající se následujících akcí: 1) dodávka a montáž FTV systému na střechu dvoupatrové základní školy. Jedná se o 66 ks panelů á 450 Wp, střídače, baterie. Vysoutěžen jeden dodavatel bez poddodavatelů.
Mám tři otázky ohledně osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP). 1) Musí zaměstnavatel poskytnout OOPP (např. pantofle) zaměstnanci ve zkušební době při nástupu do pracovního poměru, nebo je to na zvážení zaměstnavatele?
Sledujeme legislativu týkající se omezení diisokyanátů podle Nařízení Komise (EU) 2020/1149 ze dne 3. srpna 2020, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, pokud jde o diisokyanáty.
Pracuji jako kuchařka a zaměstnavatel po nás kuchařkách chce, abychom přes prázdniny umývaly strop v jídelně. To bychom musely vylézt na židli nebo štafle. Je to možné z hlediska bezpečnosti práce? Může to po nás vůbec vyžadovat?
Práce ve zdravotnictví a v sociálních službách způsobuje zaměstnancům syndrom vyhoření, stres, posttraumatickou stresovou poruchu, úzkost a deprese. Pandemie covidu otevřela diskuse o problémech duševního zdraví zaměstnanců, ukázalo se, že stav duševního zdraví není pouze individuálním problémem.
Prosím o stanovisko ke školení obsluh elektrických zařízení – strojů připojených na rozvody 220/380 V, respektive 240/400 V. Jedná se o obsluhy strojů, jako jsou lisy, CNC soustruhy, frézy, ohýbačky apod., které jsou připojeny přímo k elektroinstalaci budovy a jsou na 240 V a na 400 V.
Můžete mi jako zaměstnavateli sdělit nějaké informace k průkazu strojníka?
Hledám odpověď na otázku, jakou dokumentaci musí mít stroj (průmyslová ždímačka), který byl koupen v zemi EU a budeme ho provozovat ve firmě. Stačí ES prohlášení v jejich jazyce a dokumentace, nebo musí být v češtině? Případně, kdo může toto přeložit? Musí to být notifikovaná osoba?
Staveniště je pracovištěm, které spojuje rizika z mnoha odvětví. Práce ve výškách patří k nejrizikovějším činnostem na staveništích a k činnostem s nejvyšším počtem (téměř 65 %) smrtelných pracovních úrazů.
Státní úřad inspekce práce provádí dlouhodobě kontroly v oblasti dopravy a opravárenství se zaměřením na plnění legislativních povinností při organizování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zaměstnanců v dopravě a organizování pracovní doby řidičů.
Kolegové by rádi svařovali, na což potřebují svářečský průkaz. Ten ale nemají. Přišli nyní s variantou nákupu - navařovačky. S tím, že když to není svářečka, tak průkaz nepotřebují.
Cílem tohoto článku je vysvětlit čtenářům z řad odborné i laické veřejnosti, kdo, proč a jakým způsobem provádí revize elektrických spotřebičů, protože se na toto téma stále vyskytují dotazy.
Pracuji v podniku v hale, kde máme předepsaný osobní ochranný prostředek proti hluku - špunty v uších. Ale zaměstnavatel nám neposkytuje žádné bezpečnostní přestávky. Prý na ně nemáme nárok. Je to pravda, nebo zaměstnavatel porušuje zákoník práce?
V části II. článku Revize a kontroly elektrických spotřebičů se dozvíme, jak revize a kontroly elektrických spotřebičů vykonávat, v jakých časových lhůtách a co má obsahovat zpráva o opakované zkoušce nebo o provedení revize elektrického spotřebiče.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950