V nedávné či vzdálenější minulosti se událo několik velkých havárií, proč k nim došlo? Jaké mají být opatření pro úspěšnost programu prevence a připravenosti?
Nebezpečné chemické látky se již staly součástí našeho života do té míry, že je nemožné představit si moderní společnost, která je neužívá. Zvětšování jejich počtu, stejně jako používaného i přepravovaného množství, vedlo spolu s rostoucími požadavky na bezpečnost ke studiu rizik vyplývajících z používání těchto látek a ke vzniku řady opatření ke zvýšení bezpečnosti. To se pak odrazilo například v legislativě nebo v požadavcích na havarijní připravenost.
Zjednodušeně můžeme rozlišit tři nejčastější typy aktivit, se kterými se u nebezpečných látek setkáváme – jejich zpracování (výroba, využití), skladování a přeprava. Ačkoliv s haváriemi se setkáváme při kterékoliv z nich, nacházíme i v legislativě rozdíly v přístupu k jednotlivým aktivitám. Například provozovatel zařízení s velkým množstvím nebezpečných látek musí vypracovat bezpečnostní program nebo zprávu včetně vnitřního havarijního plánu (viz. zákon 353/1999 Sb., tzv. Seveso direktiva) a povinností příslušného krajského úřadu je vypracovat vnější havarijní plán a poskytnout informace dotčené veřejnosti. Při dopravě nebezpečných látek však takovéto požadavky nenajdeme a legislativně vystačíme např. s ADR nebo RID. Zůstávám problémem, zda je tato situace správná, proto cílem tohoto příspěvku je diskuse k následujícím otázkám:
Při srovnání rizik vznikajících při transportu a při skladování a zpracování nebezpečných látek lze vyjít z historických zkušeností a zhodnotit, zda v dopravě dochází k haváriím srovnatelným s haváriemi v průmyslu. Ukažme si na příkladech několik takových havárií:
Ani Česká republika není ušetřena havárií souvisejících s nebezpečnými látkami. Jen v roce 2003 bylo za vážné označeno 75 z nich, naštěstí však žádná nedosáhla rozsahu katastrofy. Ukazuje se tedy, že k dopravním haváriím s nebezpečnými látkami dochází a že mohou být stejně závažné jako havárie stacionárních zařízení. Situace je z hlediska záchranných týmů a zvládání krize dokonce obtížnější v dopravě než v průmyslu, protože můžeme hůře odhadnout, kde k havárii pravděpodobně dojde a které látky se bude týkat. Při haváriích v dopravě také obvykle nemáme k dispozici opatření, jako jsou předem zkonstruované záchytné jímky, polostabilní a stabilní hasicí zařízení, monitoring a s vlastnostmi látky důkladně obeznámený personál. Nevýhodou je i to, že přepravní trsy často vedou hustě osídlenými oblastmi a že potenciálně ohrožení obyvatelé nejsou na možnost takovýchto událostí systematicky připravováni. V dnešní době rostoucích obav z terorismu pak nelze opomenout ani možnost zneužití přepravovaných látek k násilným činům.
Odpověď na otázku, proč jsou na stacionární zařízení kladeny větší požadavky než na dopravu, zahrnuje několik aspektů. Často používaný argument, že v továrnách jsou obsažena větší množství látek, neobstojí, začneme-li uvažovat o riziku, tedy bereme-li v úvahu také co, jak a s jakou pravděpodobností je ohroženo. Vždyť nákladní automobilová doprava, při níž jsou přepravována množství opravdu menší, prochází jak obcemi, tak i v blízkosti zranitelných míst. V železniční přepravě pak někdy dochází k většímu nahromadění nebezpečných látek než v průmyslových objektech. Není žádná výjimka, že množství nebezpečné látky v podniku je na vlečce větší než je kapacita zásobníků. Manévrování provozovatelů, kteří používali přepravní kapacity místo stabilních zásobníků, proto vedlo k tomu, že pro účely zákona 353/1999 Sb. jsou brána množství látek včetně přepravních kapacit.
Skutečné důvody, proč stacionární zařízení jsou regulována a přeprava nikoliv, je třeba hledat v tom, že továrny a sklady lze snadno kontrolovat, s čímž souvisí mnohem snazší vynutitelnost práva. Jejich hrozba je také stále na očích a tím „viditelnější“ než kolem projíždějící anonymní kamiony a vlaky nebo v podzemí ukrytá potrubní přeprava. Dopravním nehodám, včetně těm s tragickými následky, si ostatně veřejnost také již více přivykla. Nezanedbatelnou roli v legislativním procesu hraje i přepravní lobby. Paradoxem se pak stává, že u podniků spadajících pod Seveso direktivu je sice hodnocena přítomnost jednotlivých vagonů či kamionů, jakmile ale opustí území podniku, mohou stát na seřaďovacím nádraží v libovolném počtu a z nich tvořený vlak se pak může pohybovat kudy libo. Totéž platí i o kamionech.
Jediným případem, kdy je plošně kontrolován transport nebezpečného materiálu, je transport odpadů. To pak z bezpečnostního hlediska vede k nelogické situaci, že provozovatel, který může bez větších problémů a omezení převážet vysoce nebezpečné suroviny a produkty, je povinen splnit mnohem přísnější podmínky pro transport odpadů, jejichž nebezpečnost je na téže úrovni. Ukazuje se tedy, že česká i evropská legislativa postupují z hlediska prevence v této oblasti spíše nesystematicky.
I když prevence přepravních havárií s chemikáliemi a organizace záchranných prací v dopravě jsou obecně komplikovanější, při dobré přípravě je možno dosáhnout pozitivních výsledků. Pro úspěšnost celého programu prevence a připravenosti je důležité neomezit se na zažitá schémata, ale identifikovat všechny potenciální účastníky procesu (včetně obyvatel). Poté stanovit jejich role, zdroje a odpovědnosti, dále provést analýzu rizik, stanovit reálné cíle, zkontrolovat existující krizové plány a havarijní připravenost aktérů a jejich provázanost, navrhnout, odsouhlasit a vyzkoušet jejich potřebné změny a integrovat je. Za klíčové je třeba považovat vytvoření systému vzájemné komunikace a spolupráce mezi záchrannými jednotkami, kompetentními orgány včetně obcí a provozovateli či přepravci. Významnými prvky jsou také cvičení zaměřená nikoliv na demonstraci úspěšnosti, ale na odhalení slabých stránek plánů. V neposlední řadě je pak nezbytné posílit informovanost a připravenost obyvatel.
Jak z uvedeného vyplynulo, rizika transportu nebezpečných látek nelze podceňovat a nejefektivnějším řešením je integrovaný přístup, při němž jsou transportní rizika analyzována a zvládána společně s riziky technologickými a přírodními.
ZDROJ:
Danihelka, Pavel. Rizika při transportu nebezpečných látek. Rescue report, č. 4, 2005, s. 5 – 6.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.