Letošní rok přinese zásadní novinky v oblasti pravidel silničního provozu či trestání za dopravní přestupky, byl totiž novelizován zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Mezi změny v pravidlech patří např. bodový systém, celoroční povinné svícení, zvýšení maximální hranice udělovaných pokut na 50 tisíc korun či možnost policie okamžitě odebírat řidičské oprávnění. Novela vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 411 v září loňského roku, na změny se řidiči musí připravit s příchodem 1. července.
Letošní rok přinese zásadní novinky v oblasti pravidel silničního provozu či trestání za dopravní přestupky, byl totiž novelizován zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Mezi změny v pravidlech patří např. bodový systém, celoroční povinné svícení, zvýšení maximální hranice udělovaných pokut na 50 tisíc korun či možnost policie odebírat řidičské oprávnění okamžitě na místě kontroly. Novela původního zákona vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 411 v září loňského roku, na změny se řidiči musí připravit s příchodem prvního prázdninového dne, tj. 1. července.
Co zákon mění v současné platné legislativě
Zákon č. 411 mění zejména zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích , současně také zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích a v neposlední řadě i zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Úplné znění novelizovaného zákona č. 361/2000 Sb., kde jsou změny provedené zákonem č. 411 graficky zvýrazněny, lze nalézt na stránkách Ministerstva dopravy ČR – dokument je ve formátu MS Word (http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/AEBB9FA4-A1ED-42AE-A6AC-8CB9C6AE62BA/0/zákon3612000úplnézněník172006.doc).
Hlavní změny v pravidlech provozu na pozemních komunikacích
Zákon obsahuje řadu ustanovení, která mají přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, současně zvyšuje postihy řidičů a posiluje pravomoci policie. Za stěžejní změny lze považovat:
Některé z novinek budou podrobněji specifikovány v následujících subkapitolách.
Rozšíření pravomocí policie
Policie České republiky bude mít znovu možnost odebírat řidičské oprávnění okamžitě. Vrací se tak zpět ustanovení ze zákona č. 12/1997 (již zrušeného), které dávalo možnost policii zadržet doklady (řidičský průkaz nebo osvědčení registraci) ve vyjmenovaných případech. Původní „nový“ systém (pouhé oznamování přestupků správnímu orgánu bez zadržení dokladů na místě) se neosvědčil. Zda hříšník o své doklady přijde, rozhodne do pěti dnů odbor dopravy pověřené obce, kam bude policie zadržená řidičská oprávnění odesílat. Zadržování řidičských průkazů se bude týkat zejména řízení pod vlivem alkoholu a dopravních nehod, nebude se naopak týkat např. překročení nejvyšší dovolené rychlosti a dopravních přestupků typu porušování zákazu vjezdu, stání nebo zastavení či telefonování za jízdy.
Policisté budou též mít možnost zablokovat vozidlo a řidiči zamezit v další jízdě, a to buď použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla (tj. populární „botička“) nebo odtažením vozidla.
Příklady, kdy je policista oprávněn zabránit řidiči v další jízdě:
Novela zákona též mění výši pokut, které může policie udělovat. Pro pokuty na místě platí jako nejnižší možná částka 1500 korun, jako nejvyšší pak 5000 korun. Maximální výše pokuty pak může dosáhnout až 50000 korun oproti dřívějším 25000 korun. Současně má policie pravomoc vybírat u řidičů, u nichž je podezření, že by se vyhýbali úřadům, kauci od 5000 do 50000 korun. Toto opatření je mířeno zejména na zahraniční řidiče, na něž byly dříve české úřady krátké.
Příklady pokut:
Rozšířených pravomocí se dočkali i u obecní policie. Od 1. července je i ona oprávněna požadovat po řidiči předložení řidičského průkazu a dokladu o registraci vozidla a může též měřit rychlost vozidel. Strážníkům obecní policie bude umožněno zastavovat vozidla prakticky v každém případě, neboť k oprávnění zastavit vozidlo stačí podezření, že se řidič nebo přepravovaná osoba dopustili přestupku. Obecní policie tedy nebude moci zastavovat vozidla k namátkové kontrole, nicméně bude stačit podezření, že se řidič nebo přepravovaná osoba dopustili přestupku k tomu, aby vozidlo zastavit směla.
Bodový systém
Nejvýraznější změnou celé novely jsou trestné body, které budou řidiči dostávat za vážné přestupky. Téměř každý dopravní přestupek bude mít svůj ekvivalent v podobě určitého počtu trestných bodů. Ten, kdo nasbírá dvanáct trestných bodů, přichází automaticky na rok o řidičský průkaz – musí jej odevzdat do pěti dnů od doručení oznámení, že dosáhl dvanáctibodové hranice. Současně jej čeká i kompletní přezkoušení z odborné způsobilosti – tj. test z předpisů o provozu, ze zdravotnické přípravy, ze znalostí ovládání a údržby vozidla a zkouška z praktické jízdy.
Počty bodů, udělené za jednotlivé přestupky:
7 bodů
6 bodů
5 bodů
4 body
3 body
2 body
1 bod
Další úpravy, které přináší novela zákona
ZDROJ:
Beran, Tomáš. Změny v pravidlech silničního provozu. Část I. – IV. In Autoweb [online]. MediaPartner, 2005 [cit. 02-01-2006]. Dostupný z WWW: < http://www.autoweb.cz/pravni-poradna/zmeny-v-pravidlech-silnicniho-provozu--i-cast/articles.html?id=857>.
Růžička, Roman. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. In Renault club [online]. Renault club Česká republika, 2005 [cit. 02-01-2006]. Dostupný z WWW : < http://www.renaultclub.cz/novela_zakona_o_provozu_na_pozemnich_komunikacich
_platnost_od_1_cervence_2006.html >.
Mayer, Jindřich. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů na obzoru? In Autorevue.cz [online]. Brno : ComputerPress Media, 2006 [cit. 02-01-2006]. Dostupný z WWW : < http://www.autorevue.cz/Magazin/AR.asp?ARI=1094 >.
Úplné schválené znění novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích [online]. Praha : Ministerstvo dopravy ČR, 2006 [cit. 02-01-2006]. Dostupný z WWW : < http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/AEBB9FA4-A1ED-42AE-A6AC-8CB9C6AE62BA/0/zákon3612000úplnézněník172006.doc >. Dokument ve formátu MS Word.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Silniční kontroly a pokuty.
<P>Autor článku sice
Re:
Re: