Dne 1.9.2010 se mi stal pracovní úraz. Přirazil jsem si elektrickým vozíkem nohu a měl jsem zlámané zánártní kůstky. Byl jsem odvezen k lékaři, kde mi byla dána na nohu sádra. Zaměstnavatel uznal pracovní úraz, ale do dnešního dne jsem nedostal žádné odškodnění. Už jsem zpět v pracovním poměru, ale zatím jsem nedostal peníze za listopad. V pracovní neschopnosti jsem byl od 1.9.2010 do 30.11.2010, nemocenská mi byla vyplacena pouze za září a říjen. Nikdo se mnou nechce komunikovat. Můžete mi prosím sdělit, v jaké výši a za jak dlouho mi dají odškodnění za ušlý zisk, bolestné atd?
Tady myslím, že nejde o zlou vůli ze strany zaměstnavatele, ale o špatný postup některých institucí. Nemocenskou, jak známo, v r. 2010 od 15. dne pracovní neschopnosti vyplácí a o dávkách rozhodují okresní správy sociálního zabezpečení. Ošetřující lékař Vám ale měl vystavit každý měsíc tzv. lístek na dávky, tedy potvrzení, že pracovní neschopnost trvá a že uplatňujete nárok na dávky. Doporučuji proto, abyste se obrátil na Vaši místně příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení a dotázal se, zda jim vůbec Vaše pracovní neschopenka došla a proč Vám dávky nevyplatili. Takto to vypadá, že Vám zaměstnavatel zaplatil náhradu mzdy za dobu prvních 14 kalendářních dnů trvání pracovní neschopnosti podle § 192 zákoníku práce a doklady o nároku na dávky nemocenského se někde zatoulaly.
Pokud se týká náhrady za ztrátu na výdělku po dobu pracovní neschopnosti, tak tu bude zaměstnavatel uplatňovat na Kooperativě nebo na České pojišťovně (podle toho, u které je pojištění podle § 205d zákona č. 65/1965 Sb. pro případ své odpovědnosti za škodu z titulu pracovní neschopnosti) a to se v praxi dělá tak, že zaměstnavatel pojišťovně zašle všechny podklady až po skončení pracovní neschopnosti. K tomu byste mu také měl předložit potvrzení okresní správy sociálního zabezpečení, v jaké výši Vám byly vyplaceny dávky nemocenského. A vyřízení u pojišťovny pak dva či tři měsíce trvá. Ale i tam se můžete dotázat, jestli jim zaměstnavatel zaslal podklady k Vaší škodné události. Kooperativa pracovní úrazy vyřizuje na jednom pracovišti v Ostravě a mají tam infolinku 841 105 105.
Pokud byste zjistil, že tam zaměstnavatel podklady nezaslal, tak doporučuji zaměstnavatele písemně vyzvat k odškodnění Vašeho úrazu. Jinak ještě po ustálení zdravotního stavu požádejte lékaře o vystavení posudku náhrady bolesti podle vyhlášky č. 440/2001 Sb., o odškodnění bolesti a ztížení společenského uplatnění. Pokud Vám lékař bude vystavovat posudek ztížení, tak to se vystavuje po ustálení zdravotního stavu zpravidla po roce. Jinak můžete zaměstnavateli prokázat ještě zvýšené náklady spojené s léčením, např. poplatky u lékaře, rehabilitace, léky a on Vám to též přes Kooperativu proplatí.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Trocha z praxe
§205 d) 65/1965