Zajímá mě problematika používání soukromých vozidel zaměstnanci pro účely organizace. Jaká je odpovědnost organizace při vzniku dopravní nehody? Pracovní úraz, škoda na vozidle apod. Podle mě je nutné vnitřním předpisem upravit podmínky použití vozidla a na základě cestovního příkazu podepsaného vedoucím cestu povolit. Organizace odpovídá za úraz při nehodě, ne za škodu na vozidle, a úraz bych řešil jako pracovní úraz dle příslušné legislativy.
Podle § 153 zákoníku práce platí, že podmínky, které mohou ovlivnit poskytování a výši cestovních náhrad, zejména dobu a místo nástupu a ukončení cesty, místo plnění pracovních úkolů, způsob dopravy a ubytování, určí předem písemně zaměstnavatel a přitom přihlíží k oprávněným zájmům zaměstnance. Dále platí nepsané pravidlo, že zaměstnavatel by neměl povolit vykonání služební cesty automobilem zaměstnance, o kterém nemá jistotu, že je havarijně pojištěno. V případě, kdy je automobil řádně havarijně pojištěn, pak se škoda na vozidle – i když k ní dojde – neřeší jako škoda z pracovněprávního vztahu, ale jako škoda z havarijní pojistky. Jinak samozřejmě celá pracovní cesta je v přímé souvislosti s plněním pracovních úkolů a úraz na ní utrpěný je úrazem pracovním. Pouze se vyloučí doba odpočinku zaměstnance na pracovní cestě v případech, že pracovní cesta je vícedenní. Zaměstnavatel musí stanovit začátek a konec cesty a dobu plnění pracovních úkolů. Od toho se pak odvíjí posouzení toho, zda úraz na pracovní cestě je úrazem pracovním, nebo ne.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.