Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.
Jako zaměstnavateli se mi nelíbí nově se rozmáhající nešvar používání sluchátek. Zaměstnanci mi tvrdí, že potřebují hudbu pro uvolnění se na práci. Osobně s tím nesouhlasím z několika důvodů: 1) je ohrožena bezpečnost práce (nemusí plně slyšet, když za ním něco padá nebo ho někdo varuje před nebezpečím apod.); 2) zaměstnanec dobře nevnímá všechny souvislosti s pracovním výkonem (takže je částečně mimo realitu); 3) zaměstnanec si může tímto skrytým způsobem dělat soukromé aktivity během pracovní doby (výuka cizích jazyků apod.). Prosím o váš názor na tuto problematiku.
Samozřejmě s Vámi souhlasím. To je otázka organizace práce a pracovních postupů a tu si řídí zaměstnavatel a zaměstnanci se nemají, co se uvolňovat v práci. Práci musí vykonávat za podmínek stanovených v pracovní smlouvě a sami si (bez dohody se zaměstnavatelem) žádné další podmínky klást nemohou. To je i zásadní otázka bezpečnosti a ochrany zdraví při práci – když má zaměstnanec na uších sluchátka, tak nemůže slyšet, že někdo volá nebo že houká protipožární siréna atd. To, že by se zaměstnanci v pracovní době učili jazyky, bych snad ani nepředpokládala, ale že mohou mimo hudby poslouchat i čtenou literaturu a být tak zcela mimo pracovní realitu a myslet na zcela jiné věci než na práci, to je fakt. Z vašeho dotazu nevyplývá, o jaké pracoviště se jedná a jakou práci dotyční zaměstnanci vykonávají, ale někde to může být obzvlášť nebezpečné.
Celý ten problém je záležitost vedoucích zaměstnanců. Zákoník práce (§ 101 odst. 2) jasně říká, že péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci uložená zaměstnavateli nebo zvláštními právními předpisy je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu pracovních míst, která zastávají. Každý zaměstnanec má vedoucího a od toho je vedoucí, aby takové nešvary v práci (právě s výše uvedeným odůvodněním) netrpěl. To chce ale důslednost, nemůže to u jednoho zaměstnance tolerovat a druhému to zakazovat.
Nakonec bych doporučovala, aby zaměstnavatel po zvážení všech okolností vložil příslušný zákaz přímo do pracovního řádu. Tím ulehčí vedoucím zaměstnancům, aspoň se nebudou muset denně s jednotlivými zaměstnanci dohadovat. To je stejný nešvar jako elektronická cigareta na pracovišti. Znovu opakuji – za organizaci práce a pracovních postupů stejně jako za bezpečnost a ochranu zdraví při práci odpovídá zaměstnavatel a zaměstnavatel si s ohledem na to klade podmínky, za kterých bude zaměstnanec pracovat.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.