Zaměstnavatel požaduje dodatečnou montáž bezpečnostních pásů na vysokozdvižný vozík staršího data výroby (cca rok 1980). Je to vůbec možné? Nejde o zásah do konstrukce vozidla? Jsou pracovníci údržby se strojírenským vzděláním oprávněni montáž provádět?
Po prostudování obsahu Vašeho dotazu sdělujeme následující.
Na úvod dané problematiky je vhodné říci, že manipulační vozíky s vlastním pohonem - motorové vozíky (dále jen vozíky) se musí posuzovat komplexně v celé šíři rizik, kterým je obsluha vozíku vystavena, bez ohledu například na rok výroby vozíku nebo roku uvedení do provozu.
V dotazu požadujete zodpovězení souboru otázek, ke kterým uvádíme. Ve Vašem případě je nutno obecně vycházet z ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZP) zejména z § 101 odst. 1. To znamená, že zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce (dále jen "rizika"). A z § 102 odst. 1. ZP, to znamená, že zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům.
Souvisejícím předpisem v dané problematice je nařízení vlády č. 378/2001 Sb., které v Příloze č. 3 v bodě 4. uvádí a také specifikuje, jaké jsou další požadavky na bezpečný provoz a používání pojízdných zařízení, konkrétně pak existuje-li riziko přimáčknutí obsluhy při převrácení zařízení, lze používat pouze takové zařízení, které je vybaveno zádržným systémem, např. bezpečnostními pásy. Bod 5. Přílohy č. 3 k NV č. 378/2001 Sb. uvádí příklady, jak eliminovat rizika převrácení. Zádržný systém je jen jeden ze způsobu eliminace výše uvedeného rizika.
Navážeme-li dále, pak při provozování vozíků platí, že obsluha vozíku musí dodržovat návod k používání vydaný výrobcem nebo dovozcem vozíku a výrobcem nebo dovozcem přídavných zařízení. Výrobce v návodu k obsluze určí hlavní zásady pro bezpečný provoz vozíku včetně problematiky zádržného systému.
Shrneme-li výše uvedené, pak v této problematice je nutno jednoznačně vycházet z pokynů výrobce, protože se jedná o zásah do konstrukce vozíku, a který také stanoví, zda, kdy, kdo a za jakých podmínek, s ohledem na vyhodnocená rizika, např. vzhledem k prostorovému uspořádání a k ovládání vozíku, zádržný systém instaluje. Pokud výrobce není, tak instalaci zádržného systému je nutno konzultovat s odbornou firmou, která provádí servis na provozovaných vozících. Je tedy na zaměstnavateli, dle zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, jak vzhledem k vyhodnoceným rizikům v otázce dodatečné montáže bezpečnostního pásu na vysokozdvižný vozík staršího data výroby (cca rok 1980) rozhodne.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2009/104/ES
Jak je to se směrnicí EP a Rady 2009/104/ES