Agresivní jízda a nedodržování dopravních předpisů řidiči firemních vozů poškozuje dobré jméno dotyčného podniku. Projeví se to hlavně v případě, že má společnost velké množství aut. Pak stačí špatné chování jednoho řidiče, aby zhoršilo vnímání celé skupiny. Platí tedy, že čím více má firma aut, tím více musí řidiče hlídat.
Zajímavou, ale hlavně účelnou kontrolu slušného chování vlastních řidičů zavedla před několika lety společnost Klacska. Na návěsech nákladních aut této zásobovací organizace je umístěn nápis: Jedu (ne)slušně? Prosím, volejte na… Výzva s telefonním číslem doslova podněcuje k ohlášení nebezpečného chování řidiče.
Společnost Klacska tak na tuzemském trhu podporuje pozitivní vnímání svého jména, Možnost stěžovat si na jejich šoféry po telefonu je zároveň i ochranou před jinými agresivními řidiči, které může pomalu jedoucí nákladní souprava rozčilovat. „Vyzuří“ se do telefonu a neohrožují pak bezpečnou jízdu služebních aut této firmy. Ta si zvolený obranný krok pochvaluje, neboť se její systém na trhu dobře uchytil.
S telefonáty a stížnostmi na chování svých řidičů se ale setkávají nejen podnikatelé v oblasti logistiky, ale i firmy, které přidělují osobní služební vozy svým zaměstnancům. Řeší se i zneužívání aut k „černým jízdám“ a také ničení vozů, které sdílí několik různých řidičů.
Ministerstvo vnitra v současné době navíc připravuje nový návrh, podle kterého by firmy platily vyšší pojistku, pokud jejich zaměstnanci budou ve služebních autech porušovat předpisy.
Způsoby kontroly
Kromě telefonního čísla s výzvou k nahlášení nebezpečného řidiče, umístěných na viditelném místě firemního vozu, patří také služby založené na instalaci GPS jednotky. Ta umožňuje sledovat pohyb vozidla. Majitel firmy díky záznamům z GPS snadno odhalí soukromé výlety řidičů služebních aut i překračování povolené rychlost. Službu na tomto principu nabízejí všichni tři čeští mobilní operátoři. Sledování aut prostřednictvím GPS jen u T-Mobilu využívá dvacet tisíc zákazníků. Ti oceňují zejména úspory pohonných hmot. Provoz služby stojí několik set korun měsíčně pro jeden vůz. Instalace a zakoupení GPS jednotky přijde jednorázově přibližně na deset tisíc korun.
Provozovatelé služeb přitom slibují návratnost této investice i za jeden rok díky úsporám za zbytečně neproježděné kilometry. GPS pro sledování vozů svých zaměstnanců používá například ČEZ, který má v Česku víc než čtyři tisíce aut. Zapojení GPS systému do funkcionality firemního autoparku přináší dvě výhody: ohlídá černé jízdy podnikových řidičů a tím navýší firemní úspory, navíc odpadá ruční vedení knih jízd a jejich následné zpracovávání.
Školení nebo odebrání auta
Na druhou stranu má technologie GPS i své slabiny – nedokáže kontrolovat agresivní jízdu nebo drobné porušování dopravních předpisů, například nedodržování bezpečné vzdálenosti nebo jízdu v odstavném pruhu. Právě takové chování řidičů služebních aut ale vzbuzují nejsilnější negativní emoce. Když se vám tlačí do kufru auto jakékoliv firmy, máte nejen chuť dupnout na brzdu, ale zřejmě takovou firmu s největší pravděpodobností vyškrtnete ze svých obchodních aktivit.
Řidičům, na něž jsou stížnosti, se snaží firmy domluvit, případně upozorňují na možnost odebrání služebního vozu. Většina firem se také snaží problémům spíše předcházet formou preventivního školení, kde se soustředí na povinnosti řidičů a nastavení sankcí za jejich nedodržování. Například ČEZ části řidičů nabízí kurzy bezpečné jízdy, které je učí, jak se vyhýbat krizovým situacím.
Zdroj: Kázeň firemních řidičů lze monitorovat přes GPS, Technik 6/2008, s. 46/47
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.