Existuje nějaká důvodová zpráva k nařízení vlády č. 201/2010 Sb.?

Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Již několik dnů marně hledám na veřejných, volně přístupných elektronických stránkách důvodovou zprávu nebo obdobný druh vysvětlující jednotlivá znění paragrafů doprovázející nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu. Taktéž postrádám nějakou metodiku pro správnou klasifikaci zdrojů úrazů a příčin úrazů. Dalším problémem bude zařazování podle druhu práce (C/4), podle statistické příručky je KZAM (klasifikce zaměstnání) zase až velmi košatá a vyplňování záznamu o úrazu  vedoucími zaměstanci z "terénu" bude zavádějící, statisticky nejasné.

Podle nových Legislativních pravidel se již nezpracovává k nařízení vlády a k zákonům důvodová zpráva, ale tzv. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad (RIA). Ta byla zpracována i u návrhu právní úpravy způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamů o úrazu, ovšem není veřejně přístupná. Je určena pouze pro potřeby připomínkového řízení a pro potřeby vlády. V rámci připomínkového řízení s ní byla seznámena všechna připomínková místa. Proto žádná důvodová zpráva ani žádný oficiální výklad nařízení vlády vydáván nebude, budete se muset zaměřit pouze na komentáře k nařízení vlády a na svůj vlastní úsudek.

Pokud se týká části D záznamu o úrazu, tak lze uvést asi tolik. V bodě 6 se uvádí zdroj úrazu, značení se opět provádí křížkem a je možno označit i více zdrojů.  Jednotlivé zdroje úrazů zde uvedené by neměly v praxi činit výkladové potíže, protože se toto členění zdrojů úrazů v praxi používá již skoro 50 let. Z hlediska potřeb praxe byl údaj „kontakt se strojním zařízením nebo jeho částí“ nahrazen údajem „stroje a zařízení přenosná nebo mobilní“ a údaj „stroje hnací, pomocné, obráběcí, pracovní“ údajem „stroje a zařízení stabilní“. V případě, kdy zdrojem úrazu byla jiná, než zde uvedená činnost, označí se křížkem jiný blíže nespecifikovaný zdroj. Účelem zde vyjmenovaných zdrojů úrazů je podchytit zásadní rizikové faktory, které mohou vést k pracovním úrazům.

Bod 7 pak sleduje příčiny úrazu a i zde je možno označit více příčin úrazu a značení se opět provádí křížkem. Je důležité, aby i tento údaj byl vyplněn pravdivě, již např. z důvodu případné kontroly orgánem inspekce práce. Změnou tu je, že byl vypuštěn dotaz na již nepoužívaný pojem „porušení pracovní kázně“ a byl nahrazen údajem „porušení předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci“.  Vyplní-li zaměstnavatel kolonku „pro závady na pracovišti“ musí při následné kontrole orgánům státního odborného dozoru sdělit, jaká přijal na základě tohoto úrazu opatření v prevenci rizik. Údaj o nedostatečném osobním zajištění zaměstnance OOPP a o porušení předpisů vztahujících se k práci nebo pokynů zaměstnavatelem úrazem postiženého zaměstnance může mít též určitý význam pro jednání o případném částečném zproštění se odpovědnosti zaměstnavatele za škodu z titulu pracovního úrazu. Pod údaj o selhání lidského činitele lze zařadit situace, kdy k úrazu dojde následkem zaměstnancovy obecné choroby nebo predisposice či následkem selhání spoluzaměstnance či jiné osoby v místě úrazu, tj. následkem jejich nepozornosti nebo neopatrnosti. V případě, kdy příčinou úrazu byla jiná, než zde uvedená příčina, označí se křížkem jiný blíže nespecifikovaný důvod.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail