Součástí bezpečného cestování je také bezpečná jízda tunelem. Na území České republiky jsou v provozu desítky kilometrů silničních a železničních tunelů. Při projíždění silničním tunelem si musíme uvědomit možná nebezpečí spojená třeba s dopravní nehodou v tunelu a následným požárem.
Každá stavba tunelu je charakteristická svým urbanistickým, dispozičním a konstrukčním řešením, na základě kterých jsou navrženy konkrétní stavební, technická, technologická a provozní opatření ke snížení míry možného ohrožení života a zdraví účastníků dopravy. Snížit pravděpodobnost vzniku dopravní nehody můžeme respektováním obecných pravidel při projíždění tunelem jako je dodržet předepsanou rychlost, odložit sluneční brýle, nepředjíždět, pokud je v jednom směru pouze jeden jízdní pruh, neotáčet se, necouvat, nezastavovat, pokud nejsme v nebezpečí.
Většina tragédií v tunelech byla způsobena selháním lidského faktoru. Již samotný vjezd do tunelu může u řidičů vyvolávat určité problémy: pocit uvěznění a klaustrofobie, strach z chycení do pasti nebo léčky, problémy s viditelností díky šeru v tunelu, monotónnost vjemu okolí, ztráta orientace a představy, kde se nachází. Díky těmto problémům jedou řidiči v tunelu opatrněji, ale i křečovitěji a snáze podléhají panice a zkratovému jednání. Problémem v oblasti bezpečnosti spíš než samotné tunely nebo přepravovaný náklad je chování řidičů v nich, protože reakce řidičů v podzemí jsou odlišné a často nečekané.
A co dělat stane-li se dopravní nehoda a následný požár v tunelu?
V 90 letech minulého století došlo v evropských tunelech k řadě požárů s tragickými následky a vysokými materiálními škodami
24. března 1999 Francie, Itálie: v tunelu pod Mont Blancem se oheň rozšířil z nákladního auta na další vozy - uhořelo 39 lidí.
11. listopadu 2000 Rakousko: požár, který zachvátil podzemní lanovou dráhu v lyžařském středisku Kaprun -155 obětí.
24. října 2001 Švýcarsko: v Gotthardského tunelu zahynulo při čelní srážce dvou kamiónů a následném požáru několik desítek lidí.
Smrtí řidiče skončila srážka dvou osobních aut v červnu loňského roku v brněnském Husovickém tunelu. Viník nehody najel do tunelu v protisměru a došlo ke střetu s protijedoucím automobilem. Auta po srážce začala hořet. Viník nehody z místa utekl, nepomohl druhému řidiči a ten ve voze uhořel.
Letos v srpnu došlo k požáru osobního automobilu ve Strahovském tunelu, při tom byla zraněna jedna osoba. V listopadu roku 1998 tři jednotky požární ochrany zachránily asi 8000 osob, když došlo k požáru elektrických kabelových rozvodů v prostorách tunelu pražského metra - stanice Můstek.
Požár v tunelu může vzniknout jako následek dopravní nehody nebo požárem v dopravním prostředku způsobeným technickou závadou, ale také v souvislosti s provozem tunelové stavby - požárem v technologických částech tunelu. Kouř se může dostat do tunelu také z požáru, který vznikne v jeho okolí. Kouř může způsobit zvýšení teploty v tunelu, nebezpečná je toxicita zplodin hoření a snížená viditelnost.
Požární bezpečnost se proto stala v podzemních objektech předmětem zvýšeného zájmu nejen hasičů. V listopadu 2009 se v Praze koná mezinárodní konference s názvem Bezpečná dopravní infrastruktura, její odolnost v mimořádných situacích a řízení rizik. Se svým příspěvkem o požární bezpečnosti tunelů na konferenci vystoupí odborník z Ministerstva vnitra - generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky kpt. Ing. Lukáš Fousek.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.