Bezpečnost při provozu plynových spotřebičů a otravy oxidem uhelnatým

Zdroj: 

V tomto článku odpovídá Ing. Jiří Buchta, CSc., předseda sekce Plyn z Českého sdružení pro technická zařízení a soudní znalec, na časté dotazy spojené s provozem plynových spotřebičů.

Část 2.

Část 2.

Jaké jsou povinnosti při provozu plynových spotřebičů a kdo za jejich plnění odpovídá?

Pro provozu spotřebiče platí návod pro instalaci a užívání spotřebiče, který výrobce dodává společně s výrobkem.

Provádění servisu a údržby spotřebiče se realizuje podle požadavku výrobce. Jde o jeden z významných vlivů na provozní bezpečnost, neboť má přímý vliv na tvorbu oxidu uhelnatého ve spalinách.

Výrobci v návodech pro instalaci a užívání spotřebičů kategorie „B“ uvádí požadavek na servis spotřebičů ve lhůtě nejméně 1x za rok, který má právě takovýto stav znečištění výměníku odstranit a znovu zajistit bezpečný provoz spotřebiče. Za běžných podmínek je tedy postačující doba pro servisní kontrolu plynových spotřebičů 1x za rok, v prašnějším prostředí a ve velmi vysokém provozním nasazení doporučuji 2x ročně.

V této souvislosti je třeba poukázat na ustanovení zákona č. 158/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a o změně některých zákonů § 62 odst. 2 písm. f), které ukládá zákazníkovi (tj. subjektu, který je smluvně vázán s dodavatelem plynu a má odběrné místo s plynoměrem) povinnost udržovat odběrné plynové zařízení v takovém stavu, aby se nestalo příčinou ohrožení života, zdraví či majetku osob, a v případě zjištění závady tuto bez zbytečného odkladu odstranit.

Z uvedeného lze dovodit, že v těch případech (zejména v případě provádění pravidelného servisu zařízení), kdy je nájemní smlouvou vlastníkem upravena povinnost, resp. kdy si vlastník vymíní zajišťování příslušných stanovených úkonů ve vlastní režii, pak se uvedená povinnost § 62 odst. 2 písm. f) na zákazníka nevztahuje a povinnosti zabezpečuje vlastník zařízení, v opačném případě má tuto povinnost ve smyslu výše uvedených předpisů zákazník. Důležité je pak v těchto případech, aby zákazník resp. nájemník obdržel od nájemce i příslušné podklady související s provozem technického zařízení, které je předmětem nájmu, tj. zejména návod k obsluze zařízení.

Povinnost provádění provozních revizí a kontrol ve smyslu vyhlášky č. 85/1978 Sb., o kontrolách, revizích a zkouškách plynových zařízení, se vztahuje pouze na právnické osoby a podnikající fyzické osoby. Fyzické osoby jsou povinny postupovat podle § 62 odst. 2 písm. f) zákona č. 458/2000 Sb.: „Zákazník je povinen udržovat odběrné plynové zařízení v takovém stavu, aby se nestalo příčinou ohrožení života, zdraví či majetku osob, a v případě zjištění závady tuto bez zbytečného odkladu odstranit.“ Poněkud složitější je situace v případech nájemních bytů a provozu plynových zařízení v těchto prostorách. Rozhodujícím aspektem vždy je vlastnictví tohoto zařízení.

V těchto případech pak mohou nastat následující případy:

1) Vlastníkem plynového zařízení je vlastník nemovitosti

Tento případ může být řešen dvěma způsoby:

a) Bezpečnost provozu zařízení zajišťuje vlastník nemovitosti provedením revizí a kontrol;

b) Bezpečnost provozu zařízení je upravena nájemní smlouvou tak, že tato povinnost je svěřena jasnou specifikací jak zařízení, tak činností nájemníkovi a pak musí nájemník zajišťovat plnění podmínek podle platných předpisů.

2) Vlastníkem plynového zařízení je nájemník resp. uživatel bytu

V tomto případě jsou veškeré povinnosti se zajištěním bezpečného provozu na straně nájemníka bytu.

V daném případě se musí při zajištění bezpečnosti provozu plynového zařízení řídit návodem výrobce dodaným se spotřebičem, tj. zejména v otázkách obsluhy spotřebiče a ve lhůtách pro zajištění servisu a čištění spotřebiče. Může samozřejmě využít i institut provedení revize plynového zařízení, který musí zajišťovat fyzické podnikající a právnické osoby, který však v daném případě občanů nelze vyžadovat. V případě, že nebude fyzická osoba, občan, schopen doložit naplnění podmínek podle § 62 odst.2 písm. f), tj. udržovat odběrné plynové zařízení v takovém stavu, aby se nestalo příčinou ohrožení života, zdraví či majetku osob, může v případě nějaké mimořádné události např. otrava spalinami, provoz plynového zařízení naplňovat znaky obecného ohrožení a tím odpovědnost fyzické osoby občana za tento stav.

Záleží tyto kontroly na stáří kotle?

Spíše než na stáří spotřebiče, např. kotle, záleží na podmínkách, za jakých je spotřebič provozován. Tyto podmínky je možno stručně charakterizovat takto:

a) celková doba provozu

doba provozu ovlivňuje stav zanesení výměníku a tím zhoršování resp. nárůst jedovatého oxidu uhelnatého ve spalinách

b) prašnost prostředí 

má velmi významný vliv na zanášení výměníku a tím vliv na bezpečnostní režim provozu, neboť čím více se zanáší výměník, tím více dochází k nedokonalému spalování a tvorbě jedovatého oxidu uhelnatého. Je třeba si uvědomit, že plynový spotřebič napojený na komín v podstatě funguje jako vysavač.

servis spotřebičů je nutný

Detailní pohled na zanesený výměník

Za běžných podmínek je tedy postačující doba pro servisní kontrolu plynových spotřebičů 1 x za rok, v prašnějším prostředí a ve velmi vysokém provozním nasazení doporučuji 2 x ročně.

Autor článku: 

Komentáře

Velký dík panu inženýru

17.11.2014 - 13:19 Norbert Chalupa
Velký dík panu inženýru Buchtovi za tato fakta! Je smutné, že ani jeden sdělovací prostředek nepřijal nabídku na informace o prevenci otravy CO z plynových spotřebičů!? To, že každý řidič musí zpravidla 1x za 2 roky na technickou kontrolu s vozidlem, vnímá každý jaksi samozřejmě, ale v daném případě? Alespoň my, osoby odborně způsobilé v prevenci rizik, revizní a servisní technici, bychom měli stále a více zdůrazňovat v průběhu bezpečnostních a odborných školení důležitost návodů výrobců. Můj poznatek je takový, že mnoho lidí zejména v občanském životě nevěnuje požadavkům stanoveným výrobci pozornost, ať už se jedná o jakýkoli výrobek, nejen plynový spotřebič.

Připojení k poděkování od pana Chalupy.

18.11.2014 - 07:04 Václav Syrový
Připojuji se k poděkování pana Chalupy ing. Buchtovi, za článek, který mě přišel velmi vhod jak se říká jako na zavolanou, dělám pro jednu organizaci předpis o zajištění bezpečnosti při provozu strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, a zrovna jsem u plynových zařízení a vyhlášky 85/78. A asi celý článek stáhnu vytisknu a všem střediskům kde používají plyn předáme vedoucím, nebo možná zajistíme i školení pro vedoucí z tohoto článku. Jako "seznámení s riziky" podle §§101 a102 ZP. Jinak revize PZ a servis provádíme pravidelně a kažý rok kontroluji jejich provedení při prověrce BOZP, obsluhy kotlů jsou také proškoleny, ale nikdy nemůže něco navíc škodit. Občanský život bohužel nemohu nijak ovlivnit, většina sousedů topí plynem, ale revizního technika jsem u nich za 15 let nikdy nezaregistroval. Možná ten článek namnožím a hodím jim to do schránky s podpisem a razítkem. Víc asi neudělám.

Re: Připojení k poděkování od pana Chalupy.

18.11.2014 - 15:35 Radovan Holy
Líbí se mi Váš přístup, pane Syrový. Za přínosný článek rovněž děkuji.

Kvalitní informace

18.11.2014 - 13:35 Eduard Šimánek
Děkuji za velmi kvalitní a odborný článek.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail