Opatření na řešení problému řízení pod vlivem alkoholu, jako jsou zámky zapalování s detektorem alkoholu, tzv. alkoholové zámky, policejní dohled, povolená hladina alkoholu v krvi. Taková byla témata semináře „Bezpečná a střízlivá doprava“, který se konal 26.9.2012 na Ministerstvu dopravy. Včetně praktické ukázky, jak funguje alkoholový zámek.
Seminář moderoval Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu, které spolu s Evropskou radou bezpečnosti v dopravě tuto akci pořádalo. Na semináři vystoupili naši i zahraniční odborníci z oblasti dopravy.
Ročně umírá na silnicích v Evropské unii kolem 30 tisíc osob. Nejčastějšími příčinou dopravních nehod je rychlá jízda, nezapnuté bezpečností pásy, ztráta pozornosti a alkohol. V České republice je zavedena nulová tolerance alkoholu při řízení, přesto se v roce 2011 stalo v ČR 5 242 dopravních nehod s požitím alkoholu, při kterých bylo 89 osob usmrceno a 2 701 osob zraněno. „Ani v souvislosti s prohibicí nedošlo k poklesu nehodovosti,“ řekl Leoš Tržil, ředitel služby Dopravní policie, který informoval o silničních kontrolách a dopravních nehodách pod vlivem alkoholu.
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na léta 2011 – 2020 se zaměřuje se na devět rizikových oblastí – děti, chodci, cyklisté, motocyklisté, mladí řidiči, senioři, nepřiměřená rychlost jízdy, agresivní způsob jízdy, alkohol a návykové látky. Mezi opatření navrhovaná národní strategií patří dopravně bezpečnostní kampaně, dohledová činnost dopravní policie, důsledné vymáhání postihu deliktů.
Se statistikou dopravních nehod pod vlivem alkoholu a návykových látek a s činností oddělení Besip Ministerstva dopravy seznámil účastníky semináře Roman Budský, ředitel Besip. Letos pořádali okolo 600 akcí, jmenujme například spoty v ČT, tzv. Besipky (tři z nich budou zaměřeny na problematiku drog, alkoholu a léčiv), uskuteční se besedy se středoškoláky na téma bezpečnost silničního provozu, kampaň Nemyslíš zaplatíš 2012, multimediální představení pro mladé (zvláštní důraz je kladen na problematiku diskonehod neboli nehod sobotní noci). V brzké době bude spuštěn dopravně bezpečnostní portál nebo jako „dárek k Vánocům“ Alkoholová kalkulačka – program do chytrých telefonů, který podle zadaných parametrů dokáže vypočítat, po jakou dobu bude konzument alkoholu pod vlivem a nebude moci řídit automobil, popřípadě jízdní kolo.
Alkoholové zámky
„Je to už 25 let od uvedení na trh prvního alkoholového zámku,“ řekl Bill Burger, z firmy Alcohol Countermeasures Systems, která se jejich výrobou zabývá. A dodal, že v Americe a Austrálii jsou spíše používané pro nápravné účely, zatímco v Evropě pro komerční účely. Při použití alkoholového zámku může firma zaručit, že její dopravní služby provádí pouze střízliví řidiči. V případě, že chce řidič nastartovat vozidlo, tak musí nejprve fouknout do náústku. Pokud obsahuje dech řidiče stopy po alkoholu, vozidlo se nedá nastartovat.
Se svými zkušenostmi s používáním alkozámků se podělily Desiree Schaap z Ministerstva dopravy v Nizozemí a Marita Löytty z Finského úřadu bezpečnosti dopravy, kde používají tyto zámky jako nápravné opatření pro pachatele přestupků jízdy pod vlivem alkoholu. Instalují se také do školních autobusů a vozů taxislužby. Firmu Volvo Trucks, která se v roce 2005 stala první automobilkou, která nabízí do nákladních vozů alcolock ve volitelné výbavě, zastupoval Lennart Pilskog, ředitel pro veřejné záležitosti, který zdůraznil, že zámek představuje cenově zanedbatelnou položku a na cenu vozu nemá vliv.
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na léta 2011 – 2020 si dala za cíl snížit o 60 % oproti r. 2009 počet usmrcených na silnicích a o 40 % počet těžce zraněných. Jedním z opatření by mělo být i postupné zavádění alkoholových zámků.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.