Nařízení vlády o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu (NV č. 201/2010 Sb.), které vstoupilo v platnost 1. 1. 2011, stanovilo v oblasti hlášení pracovních úrazů několik významných změn. Kromě úprav v obsahu přineslo také formální změnu, která je v souladu s dnešní dobou elektronizace úkonů a týká se způsobu zasílání záznamu o úrazu. Zaměstnavatelé, jejichž zaměstnanci se stal pracovní úraz, nyní mohou také využít možnost vyplnit elektronický vzor záznamu o úrazu na webové adrese Ministerstva práce a sociálních věcí ČR (www.mpsv.cz/cs/9907) a vyplněný záznam odeslat elektronickou cestou příslušným institucím. Dle výsledků ankety však nově zavedenou, výše uvedenou možnost využívá pouze 25 % respondentů, kteří se ankety zúčastnili. Jen o jednoho respondenta méně se přihlásilo k možnosti, že používá elektronický vzor záznamu o úrazu zveřejněný na výše uvedené webové adrese, avšak vyplněný jej vytiskne a odesílá poštou. Nejčastěji účastníci ankety odpověděli, že používají vzor z nařízení vlády č. 201/2010 Sb. a vyplněný jej zasílají poštou.
Celkem 3 090 pracovních úrazů nahlásili zaměstnavatelé orgánům inspekce práce v srpnu 2011. V 16 případech se přitom jednalo o pracovní úrazy smrtelné. Hospitalizaci delší než 5 dnů si vyžádalo 136 pracovních úrazů z uvedeného celkového počtu. Rovná stovka zaměstnanců, kteří utrpěli pracovní úraz v srpnu 2011, byli cizí státní příslušníci. Dva z nich svým zraněním podlehli a léčba u pěti z nich trvala či bude trvat déle než 5 dnů.
Jak správně vyhodnotit rizika, která hrozí jejich zaměstnancům při výkonu pracovní činnosti, a jaká podniknout vhodná opatření k eliminaci těchto rizik tak, aby v co největší možné míře pracovním úrazům svých zaměstnanců zabránili, se mohou zaměstnavatelé přijít poradit na jednotlivá pracoviště orgánů inspekce práce v době poskytování poradenství (kontakty a doba viz www.suip.cz nebo leták „Orgány inspekce práce“, který je v elektronické podobě rovněž
k dispozici na uvedených webových stránkách v rubrice „Informační materiály“).
V srpnu 2011 poradili zaměstnanci orgánů inspekce práce celkem v 5 401 případě. Poradenství je určeno jak zaměstnavatelům, tak zaměstnancům a týká se nejen problematiky bezpečnosti práce, ale také široké oblasti pracovních vztahů (pracovní smlouva, odměňování,
ukončení pracovního poměru atd.).
V srpnu 2011 přijali zaměstnanci Státního úřadu inspekce práce celkem 533 podnětů ke kontrole, přičemž 515 z nich spadalo do oblasti porušování právních předpisů v pracovněprávní oblasti a 54 se týkalo porušování právních předpisů v oblasti bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci.
Inspektoři Státního úřadu inspekce práce uskutečnili v srpnu 2011 celkem 2 362 kontrol u zaměstnavatelů. Za zjištěná porušení právních předpisů uložily oblastní inspektoráty práce celkem 245 pokut v celkové výši 6.703.000,- Kč.
Jako dotčené orgány státní správy se oblastní inspektoráty práce také vyjadřují k projektovým dokumentacím staveb, k jejich změnám a změnám v užívání staveb, a to staveb určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob. V srpnu 2011 tak posoudily celkem 132 vybraných projektových staveb.
Ve svých vyjádřeních orgány inspekce práce upozornily předkladatele projektových dokumentací staveb na nedostatky v naplňování právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení a touto činností tak přispěly k prevenci možných pracovních úrazů a havárií.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.