Trendy měnícího se světa práce a jejich důsledky pro BOZP v EU

Současný svět práce se rychle mění, zavádí se nové technologie, zvyšují se požadavky podnikání, a proto se tento článek zabývá identifikací potenciálních problémů a opatření.

2. Změny v charakteru organizací a v sektorech zaměstnání

2. Změny v charakteru organizací a v sektorech zaměstnání

Malé a střední podniky

Podíl malých a středních podniků se zvyšuje. Evropské statistiky podle Eurostatu ukazují, že v malých podnicích je mnohem větší nehodovost. Malé a střední podniky mohou postrádat zdroje a poznatky pro řízení BOZP, přičemž si nemusí uvědomovat, že je potřebují. V malých a středních podnicích, zejména v těch nejmenších, rovněž nemusí existovat formální řídicí struktura, která by proces managementu BOZP ovlivňovala. Růst počtu malých a středních podniků zvyšuje nároky na inspektoráty práce a další orgány při jejich snaze ovlivňovat a podporovat větší počet pracovišť, a to takových, která zpravidla mají méně zdrojů a znalostí, aby mohla otázky bezpečnosti práce řešit. Některé náměty a iniciativy k působení na malé a střední podniky jsou uvedeny v publikacích Agentury týkající se probíhajících kampaní – Getting the message across (Výklad poselství) a How to reduce workplace accidents (Jak omezit nehody na pracovištích).

Fragmentace a redukce řídicích struktur ve větších organizacích

Četné větší společnosti nyní fungují mnohem složitějším způsobem. Dochází k fragmentaci tradičních velkých podniků. Části organizací mohou pracovat jako poloautonomní jednotky, přičemž úkoly managementu jsou delegovány na nižší úroveň řízení. Řada společností nyní pracuje na bázi frančízy. Tradiční společnost měla silnou centralizovanou řídicí strukturu, zahrnující i vytyčování politiky bezpečnosti a ochrany zdraví a zaměstnávání příslušných odborníků. Fragmentace a delegování pravomoci na úroveň managementu provozů, spojené s omezováním managementu na střední úrovni řízení, může vytvářet nejasnosti, pokud se týká jak odpovědnosti za bezpečnost a ochranu zdraví, tak odpovědnosti za rozhodování. Na management může doléhat více souběžných úkolů, zejména jsou-li odpovědnosti delegovány na nižší úroveň řízení, a v důsledku toho nemusí být pro plnění úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví k dispozici dostatek času. Ve zredukovaných řídicích strukturách organizací zbývá málo kapacity pro řešení mimořádných událostí v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Zeštíhlené firmy rovněž již nemusí zaměstnávat odborníky pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví.

Změny a reorganizace

Změny a reorganizace se staly charakteristickými znaky moderního života průmyslu. Reorganizace byla identifikována jako činitel, který přispívá k počtu vážných nehod a který může mít negativní účinek na schopnost zaměstnavatele udržet si kontrolu nad smluvními vztahy. Změny se ukazují být činitelem, který přispívá ke vzniku stresu v souvislosti s prací. Dosahované výsledky v péči o bezpečnost a ochranu zdraví se však mohou zlepšit, bude-li způsob reorganizace dobře naplánován a podepřen příslušnými zdroji (R. Clifton, Agency Magazine 2).

Dodavatelé a zajišťování prací formou subdodávek

Jiným významným trendem je u větších organizací zajišťování prací formou subdodávek, například údržby nebo výroby součástí k vlastnímu výrobku. Tím mohou vznikat nejasnosti a nedorozumění, pokud se týká odpovědnosti za bezpečnost a ochranu zdraví. Situaci dále komplikuje, jestliže dodavatelé pracují společně nebo jeden pracuje pro druhého. Například mohou vznikat nejasnosti o tom, kdo je povinen poskytovat informace a školení o BOZP nebo zajišťovat zařízení či ochranné oděvy, anebo kdo odpovídá za takové činnosti managementu, jako je hodnocení rizika. Právní předpisy Evropské unie týkající se BOZP sice zaměstnavatelům nedovolují, aby svou odpovědnost za bezpečnost a ochranu zdraví přesouvali na své dodavatele, přesto může v těchto případech docházet k nedorozuměním. Tam, kde působí dodavatelé, musí se důraz managementu soustředit na účinnou spolupráci a koordinaci mezi zúčastněnými stranami. Některé příklady práce s dodavateli, pokud se týká BOZP, jsou obsaženy v publikaci Agentury „Prevence nehod v praxi“ (Accident prevention in practice).

Zlepšování spolupráce na úseku BOZP mezi zákazníkem a dodavateli
(Závěry z projektu Gesina, viz zpráva Agentury o smluvních vztazích)

Projekt Gesina se soustřeďuje na spolupráci mezi různými společnostmi a zabývá se možnostmi této spolupráce na úseku BOZP. V rámci projektu Gesina byl navržen koncept „okruhu spolupráce“, zaměřený na součinnost, jehož účelem je zlepšit vzájemné vztahy mezi dodavateli (údržbářskou firmou a průmyslovou čistírnou) a zákazníkem, výrobcem automobilů. Podstatou okruhu jsou jednak tradiční schůzky zaměstnanců dodavatele a nadřízených pracovníků a jednak řídicí komise složená z nadřízených pracovníků a pracovníků BOZP, v níž se projednávají pracovní problémy, které se v rámci okruhu projeví.
K novým změnám patří:

  • centrální nákup osobních ochranných prostředků;
  • podpora dodavatelům při provádění analýzy rizika;
  • zintenzivnění součinnosti a komunikace mezi zaměstnanci dodavatele a zaměstnanci podniku (účast na programech ochrany zdraví, zvýšení sociální podpory);
  • zavádění moderních konceptů snížení námahy (rotace pracovních úkolů, rozšiřování pracovní specializace);
  • zvyšování bezpečnosti zdokonalováním bezpečného počínání.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail