V Praze na Novotného lávce probíhala 11. června 2008 konference na téma Prevence rizik, úrazů a negativních projevů chování dětí a mládeže. V rámci projektu Mediální a osvětové nástroje kultivace lidských zdrojů ji pořádal Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. Zkrácenou verzi přednášek a hlavní postřehy najdete v tomto Tématu týdne.
V Praze na Novotného lávce probíhala 11. června 2008 konference na téma Prevence rizik, úrazů a negativních projevů chování dětí a mládeže. V rámci projektu Mediální a osvětové nástroje kultivace lidských zdrojů ji pořádal Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. (VÚBP). Konference byla určena pro lektory, učitele, metodické a řídící pracovníky, pracovníky veřejné správy a vzdělávací instituce.
Úvodem přivítal všechny účastníky a představil přednášejí JUDr. Pavel Kučina z VÚBP.
Poté se slova ujal JUDr. Petr Šimerka, státní tajemník a náměstek ministra MPSV ČR. Ocenil účast a organizaci konference. Státní tajemník dále zdůraznil, jak je důležité motivovat děti a mladé lidi, aby si sami chránili zdraví. Měla by se tomu věnovat především rodina a škola. Dospělí by jim měli jít v bezpečném chování příkladem, což nebývá. Podle statistik se ve světě ročně stane 270 mil. pracovních úrazů, objeví se 160 mil. nemocí z povolání, náklady na pracovní úraz vystoupají na cca 30 miliard. V České republice je to 77 tis. pracovních úrazů, ekonomické ztráty dosahují 29,4 miliardy Kč, denně chybí v práci 10 tis. lidí. Úrazy u nás mají na svědomí každoročně 300 dětských životů. Společnost tak přijde každoročně o deset plných školních tříd. U mladých zaměstnanců je o 50 % větší riziko pracovního úrazu, než u ostatních zaměstnanců. Výchova k bezpečné práci by měla začít přiměřenými způsoby už v mateřské škole. Informace k BOZP poskytují různé instituce, tvoří vzdělávací programy, vydávají brožury. Jsou to například VÚBP, v. v. i., IVBP v Brně, SÚIP, Institut technické inspekce.
Ing. Lenka Svobodová z VÚBP seznámila přítomné s projektem výzkumného záměru Mediální a osvětové nástroje kultivace lidských zdrojů. Je to o rizicích a jejich zvládání, o vytváření psychické, fyzické a sociální pohody, o pracovních podmínkách a o kultuře bezpečnosti. Projekt je orientován na komunikaci s veřejností. Od r. 2007 se zaměřuje na mládež. Sleduje, jakou formou je poučení pro mladé lidi přijatelné. Překvapivé bylo zjištění, že největší autoritu pro ně znamená učitel, dále to jsou různé akce a ukázky a třetí místo zaujímá rodina. Samozřejmě velký vliv má také internet. V letošním roce proběhlo zpracovávání a hodnocení studií, byl sestaven konzultační sbor, workshop, konference, výstava dětské kresby, byly zřízeny webové stránky http://skoly.vubp.cz/. V září proběhne soutěž pro žáky a studenty ve věku 6 až 20 let – Hitparáda sloganů. Výsledky budou vyhlášeny na předávání ocenění Bezpečný podnik 21.10. V Kaiserštejnském paláci. O pravidlech soutěže Vás budeme na BOZPinfo.cz informovat.
Prof. MUDr. Miloš Velemínský, CSc., děkan Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity (ZSF JU) v Českých Budějovicích, se ve své přednášce zaměřil na vývoj prevence úrazů na ZSF JU. V roce 1998/1999 se objevily první ročníkové a diplomové práce, které se zabývaly prevencí úrazů. V dalších letech se problematika rozšířila na úrazy seniorů. Pořádali různé kurzy, školení, řešili projekty vypsané Ministerstvem zdravotnictví ČR. Ve 3. tisíciletí se studenti zúčastnili projektových soutěží, rozšiřovaly se přednášky, vzniklo Krizové centrum pro děti a rodinu. V roce 2005/2006 byla napsána disertační práce týkající se problematiky úrazů souvisejících s vodou v ČR, začal se vydávat odborný časopis Prevence úrazů, otrav a násilí. Při ZSF JU vzniklo Středisko prevence úrazů v Jihočeském kraji. Začal se vyučovat předmět Prevence úrazů a otrav.
MUDr. Jarmila Rážová, Ph.D. ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) přednášela na téma Bezpečný a zdravý životní styl dětí a mládeže – význam a důležitost pro budoucí život a pracovní uplatnění. Představila studii HBSC (The Health Behaviour in School-aged Children), která je mezinárodním projektem se čtyřletou periodicitou. Je zaměřena na sledování chování a postojů, které u dětí a dospívajících determinují tělesné a psychické zdraví a ovlivňují sociální adaptaci. Děti vyplňují dotazník za přítomnosti vyškoleného tazatele. Dotazník se zabývá výživou (konzumace ovoce, zeleniny, sladkostí, slazených nápojů), trávením volného času (pohybová aktivita, sledování televize, počítač), kouřením, šikanou. Zjistilo se například, že dochází k pozitivnímu trendu – snížení kouření u dětí mezi 13. a 15. rokem věku. Ubylo denních kuřáků. Ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR SZÚ vydal brožuru o výživě, která má sloužit jako metodická pomůcka o výživě na základních školách. Vzhledem k tomu, že na následky úrazů každý rok zemře 300 dětí a počet dětí s trvalými následky je přibližně 10 x vyšší, vláda schválila Národní akční plán prevence dětských úrazů na r. 2007 – 2017.
JUDr. Petr Novák z České školní inspekce (ČŠI) nás informoval, že na základě zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, ČŠI zjišťuje a hodnotí podmínky BOZP ve školách. V kompetenci školní inspekce je rovněž šetření podnětů a stížností. Usilují o novelizaci vyhl. č. 64/2005, o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, kterou se nyní zabývá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Podle této vyhlášky je ČŠI jedním z míst, kam se posílá záznam o úrazu žáků. Zpracovává statistické údaje a vyhodnocuje úrazovost v rámci ČR. Ze zprávy, kterou můžete nalézt na http://www.csicr.cz/. vyplývá, že největší úrazovost je na základních školách, nejmenší v mateřských školách. Zraňují se častěji chlapci, žáci 8. ročníku jsou nejrizikovější skupinou. Nejvíce v hodinách tělesné výchovy, mezi 10. a 12. hod.
O právních askektech BOZP ve školách informovala JUDr. Eva Dandová, specialistka na otázky BOZP. Podle článku 32 Listiny základních práv a svobod rodiče mají být osobním příkladem a chováním příkladem svým dětem. Rodina musí děti od nejútlejšího věku až k dospělosti vést k péči o vlastní bezpečnost a ochranu zdraví, ke kázni, pořádku a dodržování pravidel vůči sobě i vůči ostatním. Právní základ zajištění BOZP při výchově a vzdělávání žáků je především v obecně závazných právních předpisech. Jsou to předpisy vycházející ze školského zákona, ze zákona o ochraně veřejného zdraví, ze zákoníku práce a z. č. 309/2006 Sb., o zajišťování dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Seznam předpisů najdete zde.
Dále vystoupil Ing. Michal Ronin, vedoucí inspektor z Oblastního inspektorátu pro hl. m. Prahu. Příčiny úrazovosti mladých pracovníků vidí v nedostatečných učebních osnovách, malých pracovních návycích, formální přípravě k výkonu pracovní činnosti při nástupu do zaměstnání, absenci vnitřní kontroly v prvních měsících výkonu pracovní činnosti, přeceňování svých schopností. Ale také příčinou mohou být nemístné žerty a vtípky, šikana. Neustále stoupají úrazy v prvním měsíci výkonu práce. Možnosti nápravy mohou být ve školství - rozšíření osnov teoretické výuky o BOZP a pracovněprávních vztazích, praktická cvičení a povinná výrobní praxe, zvýšení nároků na pracoviště praktické výuky, odpovídající zaškolení před zahájením praxe, dohled nad průběhem praktické výuky. U zaměstnavatele je nutné odstranit formalismus u vstupního a opakovaného školení, zajistit u složitějších pracovních činností zacvičení k výkonu dané práce, provádět u nových zaměstnanců zvýšený dohled v prvních měsících výkonu práce, přijímat opatření k zjištěným nedostatkům.
Lenka Charvátová z L + M Conzulting zhodnotila situaci ve školách z pohledu osoby odborně způsobilé v prevenci rizik. „Vždy a za každých okolností je bezpečnost dětí nadřazena nad bezpečnost zaměstnanců“, řekla. Upozornila na negativní jevy spojené s bezpečností práce na školách mateřských, základních i středních. Je důležité, aby žáci kromě nároků, měli také povinnosti. Aby byla stanovena pevná pravidla, které žáci musí dodržovat. Na některých školách to vypadá tak, že pravidla dodržují jen učitelé a další personál. Například zákaz kouření.
PhDr. Alexandra Fraňková je z Dětského krizového centra (DKC), o jehož činnosti nás informovala. Toto nestátní zařízení se zabývá problematikou týraných, zneužívaných a zanedbaných dětí (syndrom CAN). Pracují tam psychologové, sociální pracovníci a terapeuti. Poskytují linku důvěry, která je specializovaná na problematiku syndromu CAN. Je využívána spíše dospělými - rodiči, pedagogy, policisty atd. Funguje bezplatná právní poradna. Pořádají přednášky pro děti 1. stupně, spolupracují s výchovnými poradci, s kterými děti do centra většinou přicházejí, se školami. Vydávají publikace zacílené nejen na děti, ale i na širokou veřejnost a spolupracující odborníky. Služby pro všechny klienty jsou bezplatné. Informace o činnosti DKC najdete na adrese www.ditekrize.cz.
MUDr. Sylva Gilbertová, CSc. z firmy R.M.A. Centrum, s. r. o., nás ve svém příspěvku Ergonomie školního věku a prevence vadného držení těla upozornila, že zejména u dětí školního věku se často objevuje vadné držení těla. Příčiny mohou být vnitřní – opožděný vývoj, vrozené anomálie, dlouhodobá onemocnění, úrazy, vady zraku, chronická onemocnění dýchacích cest atd. a vnější – nedostatek pohybu (hypokinéza), přetížení (sed v nucený polohách, nošení školních brašen - neměly by přesahovat 10 – 12 procent hmotnosti dítěte, nevhodná tělesná výchova, ergonomie -nevhodný školní nábytek, není řešena výška sedací a pracovní plochy, nedostatek prostoru, nevhodné uspořádání lavic, nevhodné uspořádání monitorů). Prevencí může být úprava a výška sedací a pracovní plochy, vhodný nábytek, správné zajištění podpory pánve a páteře; rehabilitační aspekty – školy zad, rehabilitační pomůcky (míče, stojánek na čtení, zlepšení zádové opěry). Prostorové požadavky řeší vyhl. č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých.
Své zkušenosti se seznamováním s riziky u dětí předškolního věku nám předala Milada Fišerová, učitelka ze soukromé Mateřské školy V Úvalu. Pracují tam metodami RVCT – čtením a psaní ke kritickému myšlení. Vše se převádí na obrázky. Děti jsou nuceny přemýšlet, dávat věci do souvislostí. Jedním z témat, které s nimi paní učitelky probírají, je bezpečnost. Děti například samy vymýšlely, jaká rizika jim mohou hrozit ve třídě, doma a na zahradě (vypadnout z okna, říznout se, uklouznout po hračce, spadnou se židličky atd.). Pracovaly ve skupinách, které se střídaly, zapisovaly se jejich nápady. Také prevenci drogové závislosti mají v programu. Čtou si příběhy, kde je znázorněno, jak působí droga. Měly namalovat na jednu strany čtvrtky euforii a na druhou depresi. Potom si děti vzaly lentilky (jako drogu) a s paní učitelkou si názorně předváděly, co by se stalo, kdyby si vzaly opravdovou drogu. Jako prevence šikany slouží obrázková pravidla, umístěná na viditelném místě, která musí všichni dodržovat. Děti si stanoví samy i sankce za jejich porušení. V této mateřské škole pracují i se zvířaty, která pomáhají odhalovat skrytou agresivitu u dětí. Školka se řídí zásadou Hlavně dětem naslouchat.
Prezentovat svou školu a její aktivity přijel i RNDr. Václav Sedláček, ředitel Základní školy v Březnici. „Vliv prostředí na vývoj dítěte je nezanedbatelný“, říká. Před školou je vzorně upravené prostředí, které děti považují za své a samy si o něj pečují. Děti ve 3., 5. a 6. třídě jezdí na týdenní pobyty tříd s výukou, v 7. a 9. třídě na lyžařské zájezdy, na vodácké soustředění na Vltavě. O prázdninách dvakrát na vodu. Pořádají i zahraniční zájezdy do Anglie, letní tábory. Z akcí je zajímavý olympijský den dětí pro 1. stupeň, kulturní pořad Děti dětem (je nejnavštěvovanější v Březnici). V rámci různých programů se děti učí poznávat přírodu, okolí Březnice i vzdálenější místa. Na Mezinárodní den dětí menší děti hrají v zámeckém parku hry, starší připravují projekty na téma Historické stavby ve městě, Dopravní výchova, Životní prostředí ve městě a výsledek dostane městské zastupitelstvo. Děti si zjišťují veškeré informace k tomuto tématu samy. Jedním z projektů této školy je zachraňování a návrat poškozených zvířat do přírody. Ve škole si mohou žáci vybrat z 28 zájmových kroužků.
Mgr. Martin Sekerka, zástupce ředitelky, stručně pohovořil o výuce BOZP na VOŠ se sídlem v Chotěboři. Jmenoval vzdělávací programy: řízení bezpečnosti práce – denní, dálkové a distanční studium, řízení a zabezpečování jakosti - denní a dálkové studium, pojišťovnictví - denní studium. Získali certifikát ISO 9001. Součástí učebních plánů jsou dlouhodobé praxe. Poděkoval VÚBP za pomoc při realizaci těchto vzdělávacích programů.
Prof. Ing. Zuzana Dvořáková, CSc. z Vysoké školy ekonomické v Praze zde zastupovala vysoké školství. Pokud student úspěšně ukončí bakalářské studium, přechází na magisterské, kde si musí zvolit vedlejší specializaci. Na fakultě podnikohospodářské je cílem vedlejší specializace BOZP připravit absolventa na funkci manažera BOZP junior, při získání potřebné praxe i pro výkon poradce BOZP, specialisty BOZP, auditora systému managementu BOZP. Na začátku vytvořili ve spolupráci s VÚBP profil absolventa, který získá dovednosti a znalosti, které mu pomohou rozvíjet systém řízení bezpečnosti, prevenci rizik, řešit problémy v organizacích v souvislosti s BOZP atd.
Doc. MUDr. Bohumil Stejskal, CSc., vedoucí katedry sociálních studií a speciální pedagogiky Pedagogické fakulty na Technické univerzitě v Liberci je toho názoru, že stále ještě mnozí učitelé žijí v přesvědčení, že u nich na škole k násilí a šikaně nedochází. Naopak tento negativní jev narůstá. Hranice mezi škádlením a šikanou je často velmi tenká. Mnohé školy šikanu nepřiznávají z důvodu dobrého jména školy. Často neznají řešení situace a nedokážou jednat. Je nesmysl řešit šikanu konfrontací postiženého s agresorem. Školili inspektory, pracovníky pedagogicko-psychologických poraden. Cílem je, aby na každé škole byl alespoň jeden proškolený učitel, který by dokázal kolegům radit a pomáhat. Bylo by chybou spojovat agresivitu a šikanu pouze se školou. Děti jsou vždy zrcadlem společnosti.
Blok zajímavých přednášek ukončil Mgr. Jaroslav Uzel z VÚBP s tématem Výchova a rozvoj osobností mladých jako prevence rizikového chování. Základy struktury osobnosti jsou vybudovány v předškolním věku. Abychom mohli dobře poznávat druhé musíme se dobře znát sami. Existují různé nástroje k poznávání osobnosti. Například tzv. Velká pětka, kde pomocí 240 otázek zjišťujeme 5 vlastností – přívětivost, svědomitost, otevřenost, extraverze, neuroticismus. Často zapomínáme na důležitost hodnotové orientace a že její utváření je permanentní proces. Tento proces začíná u rodinného stolu, kde se rodina schází. Děti by zde měly poznat, co je důležité a co není až tak důležité. Zde by měly poznat, že život není jen zábava. Měly by rozumět příčinám a následkům, které určují výsledný životní běh. Osvojit si hygienické a preventivní návyky. Dítě se musí naučit správně chovat ne proto, že si to dospělý přeje, ale proto, aby se vyhnulo nepříjemným následkům nesprávného jednání a chování. Je nutné, aby děti věděly i prožily, že svoboda jde ruku v ruce se zodpovědností.
Konference jako celek přinesla řadu nových informací o problematice mládeže z hlediska jejich výchovy k prevenci rizik, úrazů i negativních projevů chování. Vyznačovala se velmi kladným klimatem, k čemuž přispěla dobrá organizace akce, výběr přednášejících – kapacit ve svém oboru a vysoká kvalita všech příspěvků, pěkné prostředí i uspořádání výstavky kreseb dětí, kterou si všichni se zájmem prohlédli a mohli tak příjemně vyplnit například čas přestávek na občerstvení.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.