A přináší nové povinnosti odborně způsobilým osobám k zajišťování úkolů v prevenci rizik a koordinátorům BOZP na staveništi, nové požadavky na kvalifikaci koordinátorů. Zpřesněním a doplněním některých ustanovení se klade důraz na větší profesionalitu při zajišťování BOZP na stavbách. Jaké další změny přináší dlouho avízovaná novela z. č. 309/2006 Sb., čtěte v tomto článku.
Paragraf 3 odst. 1 se rozšiřuje, místo zaměstnavatel se v odst. 2 užívá pojem zhotovitel.
Mění se § 9 odst. 3 písm. c) více než 500 zaměstnanců, zajišťuje úkoly v prevenci rizik vždy jednou nebo více odborně způsobilými osobami s přihlédnutím k výsledku vyhodnocení rizik na pracovištích tohoto zaměstnavatele.
V odst. 4 se přidávají nová písmena - d) o povinnosti zaměstnavatele zajistit OZO při pravidelném hodnocení stavu a úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
e) zajistit součinnost v oblasti BOZP a požární ochrany OZO s ostatními zaměstnanci zaměstnavatele, zejména se zástupci odborové organizace, s radou zaměstnanců, se zástupci pro oblast BOZP, pokud byli u zaměstnavatele zvoleni, a s OZO jiného zaměstnavatele, jehož zaměstnanci plní své úkoly na pracovišti zaměstnavatele,
f) zajistit součinnost OZO s osobami podle § 12 a s poskytovatelem pracovnělékařských služeb, se kterým má zaměstnavatel uzavřenou smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb.
V odst. 7 tohoto § se doplňuje, že koordinace činnosti více OZO se má určit písemně.
V § 10 se objevuje pojem periodická zkouška (opakovaná zkouška po 5 letech), v odst. 1 se doplňuje písm. d), kde se hovoří o osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem, bude-li OZO zajišťovat úkoly v prevenci rizik při hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem.
V odst. 2 jsou stanoveny předpoklady odborné způsobilosti fyzické osoby k činnostem koordinátora:
a) alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání technického zaměření nebo vysokoškolské vzdělání technického zaměření,
b) odborná praxe v délce alespoň 3 let, jestliže fyzická osoba získala vzdělání uvedené v písmenu a), nebo v délce alespoň 1 rok, jestliže fyzická osoba získala vysokoškolské vzdělání stavebního zaměření; za odbornou praxi se považuje doba činnosti vykonávané při přípravě nebo realizaci staveb,
c) osvědčení o úspěšně vykonané zkoušce z odborné způsobilosti nebo periodické zkoušce a
d) osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem, bude-li vykonávat činnost koordinátora při hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem.
V odst. 4 jsou stanoveny již výše zmiňované povinnosti pro OZO i koordinátora -
a) vede písemně chronologický seznam smluvních vztahů o výkonu své činnosti jako odborně způsobilé fyzické osoby k zajišťování úkolů v prevenci rizik a koordinátora, který opatřuje svým jménem a vlastnoručním podpisem,
b) opatřuje zpracované dokumenty související s výkonem své činnosti, jako odborně způsobilé fyzické osoby k zajišťování úkolů v prevenci rizik a koordinátora, svým jménem a vlastnoručním podpisem a
c) oznamuje Ministerstvu práce a sociálních věcí změny údajů uváděných v evidenci odborně způsobilých fyzických osob k zajišťování úkolů v prevenci rizik a koordinátorů do 15 dnů od jejich vzniku.
V § 10a a § 10b se hovoří o povinnostech MPSV vést evidenci ohledně OZO a koordinátorů, o obsahu a uchovávání této evidence.
V § 12 se přidává nové písm. e), které rozšiřuje výčet osob, na které se vztahují příslušné paragrafy tohoto zákona a zákoníku práce. Kromě osob zde vyjmenovaných se vztahuje na další členy rodiny, kteří jsou zúčastněni na provozu rodinného závodu podle občanského zákoníku. Ve výčtu ustanovení, která se na tyto osoby vztahují, se přidává § 101 odst. 5 zákoníku práce.
Mění se § 14 odst. 1, kde se zpřesňuje, kdy má být koordinátor určen a v odst. 2, že koordinátor nemůže být nejen osoba, která odborně vede realizaci stavby, ale ani zhotovitel nebo jeho zaměstnanec.
V odst. 3 se doplňuje, že vzájemná spolupráce koordinátorů má být vymezena písemně a podle odst. 4 má zadavatel stavby povinnost předat koordinátorovi veškeré podklady a informace pro jeho činnost a (nově) zejména pro zpracování plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi.
Paragraf 15 odst. 2 stanovuje povinnost koordinátorovi zpracovávat plán BOZP, více upřesňuje, jak má plán vypadat a uvádí se zde, že má být při realizaci stavby aktualizován. Zásady pro zpracování plánu a minimální požadavky na plán by se měly objevit v nové Příloze č. 6 novely nařízení vlády č. 591/2006 Sb. (podle informací z MPSV by tato novela měla vyjít v nejbližší době – pozn. redakce).
V § 15 se přidává nový odst. 3, podle kterého musí zadavatelé stavby zajistit, aby do ceny za zhotovení stavby pro potřeby výběru zhotovitele byly zahrnuty náklady na splnění požadavků stanovených odstavcem 2 a náklady na zajištění BOZP na zhotovované stavbě.
Paragraf 16 písm. a), který pojednává o povinnosti zhotovitele vůči koordinátorovi, se rozšiřuje - zhotovitel musí koordinátora informovat kromě technologických postupů i o řešení rizik vznikajících při těchto postupech, včetně opatření přijatých k jejich odstranění.
V § 18 odst. 1 písm. a) bylo uvedeno, že koordinátor je při přípravě stavby povinen v dostatečném časovém předstihu před zadáním díla zhotoviteli stavby předat zadavateli stavby přehled právních předpisů vztahujících se ke stavbě, informace o rizicích, která se mohou při realizaci stavby vyskytnout. Nyní je toto písm. upraveno, koordinátor musí v dostatečném časovém předstihu před výběrem zhotovitelů předat zadavateli stavby plán obsahující kromě náležitostí uvedených v § 15 odst. 2 také přehled právních předpisů vztahujících se ke stavbě, informace o rizicích, které se mohou při realizaci stavby vyskytnout.
Podle odst. 2 písm. a) bod 2. musí koordinátor upozorňovat kromě jiného i na nedodržení plánu.
Podle odst. 2 písm. a) bodu 3. má zadavatel stavby nově povinnost přijmout opatření k odstranění nedostatků vytýkaných koordinátorem, přidává se bod 4., podle kterého je koordinátor povinen bez zbytečného odkladu postupovat při výkonu své činnosti v součinnosti s dalšími odborně způsobilými fyzickými osobami vykonávajícími svoji působnost podle zvláštních právních předpisů.
Paragraf 20 se týká udělení akreditace fyzické nebo právnické osoby k provádění zkoušek z odborné způsobilosti, periodických zkoušek nebo zkoušek ze zvláštní odborné způsobilosti. Odst. 2 a 3 se rozšiřuje, mění se odst. 7, ze kterého vyplývá, že náklady spojené s provedením zkoušky uhradí uchazeč o vykonání zkoušky držiteli akreditace nejpozději v den konání zkoušky před jejím zahájením. (Dříve bylo 7 kalendářních dnů před konáním zkoušky.)
Z § 21 v písm. b) vypadává bod 2. a 3. a dochází k drobným změnám.
1. Odborná způsobilost fyzické osoby k zajištění plnění úkolů v prevenci rizik a odborná způsobilost fyzické osoby k činnosti koordinátora získaná podle dosavadních právních předpisů se považuje za splněnou po dobu platnosti osvědčení vydaného podle dosavadních právních předpisů, nejdéle však po dobu 5 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Řízení o udělení akreditace k provádění zkoušek z odborné způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti, změnu akreditace a prodloužení akreditace zahájené a pravomocně neskončené do dne nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posuzují podle dosavadních právních předpisů.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Dotazy k novele zákona č. 309/2006 Sb.
osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu hornické činnosti
Re: osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu hornické činnosti
Re: osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu hornické činnosti
Doklady k opakované zkoušce
Re: Doklady k opakované zkoušce
Re: Doklady k opakované zkoušce
Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Zavádějící
Re: Zavádějící
Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Re: Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Re: Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Re: Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Re: Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Zkouška z dovednosti vedení seznamu smluvních vztahů
Jasně - a taky fungovaly tzv.
Dobrý den. Nemám problém vést
Re:
Re:
Re:
Re:
Re:
Re:
Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR