A přináší nové povinnosti odborně způsobilým osobám k zajišťování úkolů v prevenci rizik a koordinátorům BOZP na staveništi, nové požadavky na kvalifikaci koordinátorů. Zpřesněním a doplněním některých ustanovení se klade důraz na větší profesionalitu při zajišťování BOZP na stavbách. Jaké další změny přináší dlouho avízovaná novela z. č. 309/2006 Sb., čtěte v tomto článku.
Dne 31. března 2016 vyšel ve Sbírce předpisů ČR zákon č. 88/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 1. května 2016.
Tuto novelu zákona připravovala pracovní skupina složená ze zástupců Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) a několika dalších institucí, například Hospodářské komory České republiky, Svazu podnikatelů ve stavebnictví, Státního úřadu inspekce práce, České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, Českého vysokého učení technického, stavební fakulty v Praze, odborného sdružení Společná VIZE – bezpečnost na staveništi o. s. Čtenáři BOZPinfo byli s chystanými změnami postupně seznamováni a mohli k nim také poslat své připomínky.
Doposud se zjišťovalo, že činnost koordinátora BOZP na staveništi (dále jen koordinátor) vykonávají lidé různých původních profesí, bez technického vzdělání, kteří často nemají potřebné znalosti z oblasti stavebnictví, tuto činnost provádějí formálně, neodborným způsobem, vyskytují se na stavbě občas bez ohledu na potřeby BOZP a v zákoně chybí stanovená možnost sankcí ze strany inspekce práce.
Nyní se změnily se požadavky na kvalifikaci u osoby ucházející se o osvědčení odborné způsobilosti k činnostem koordinátora, původně stačilo stejně jako u odborně způsobilých osob k zajišťování úkolů v prevenci rizik (dále OZO) střední vzdělání s maturitou, praxe v délce alespoň 3 let nebo v délce alespoň 1 roku, jestliže fyzická osoba získala vysokoškolské vzdělání v bakalářském nebo magisterském studijním programu v BOZP; za odbornou praxi se považovala doba činnosti vykonávané v oboru, ve kterém fyzická osoba bude zajišťovat úkoly v prevenci rizik nebo činnost v oblasti BOZP. Nyní bude koordinátor muset mít střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání technického zaměření nebo vysokoškolské vzdělání technického zaměření a odbornou praxi vykonávanou při přípravě nebo realizaci staveb.
Řada OZO i koordinátorů uzavírá smlouvy s příliš vysokým počtem zaměstnavatelů současně, potom nestíhají činnost řádně vykonávat, a tím péče o BOZP ztrácí na kvalitě. Od data účinnosti této novely OZO a koordinátoři budou muset vést písemně chronologický seznam smluvních vztahů o výkonu své činnosti opatřený svým jménem a vlastnoručním podpisem a opatřit svým jménem a vlastnoručním podpisem také zpracované dokumenty související s výkonem této činnosti.
Dalším problematickým bodem byl plán BOZP na staveništi (dále jen plán). Na základě ustanovení § 15 zákona č. 309/2006 Sb. má zadavatel stavby povinnost zajistit jeho zpracování a koordinátor měl zabezpečit, aby plán obsahoval, přiměřeně povaze a rozsahu stavby a místním a provozním podmínkám staveniště, údaje, informace a postupy zpracované v podrobnostech nezbytných pro zajištění bezpečné a zdraví neohrožující práce, a aby byl odsouhlasen a podepsán všemi zhotoviteli, pokud jsou v době zpracování plánu známi (§ 7 písm. c) nařízení vlády č. 591/2006 Sb.), ale nebyla jasně určena osoba, která má plán zpracovávat. Bylo tedy na rozhodnutí zadavatele stavby, koho tím pověří. Nyní novela z. č. 309/2006 Sb. jasně určuje koordinátora jako zpracovatele plánu.
V 2. části článku se podívejme podrobněji, jaké změny tato novela přináší, i když většina „bezpečáků“ je jistě zná už nazpaměť, a v 3. části článku, jak se změny promítly do zákona o inspekci práce a do živnostenského zákona.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Re: smluvní vztah
Dotazy k novele zákona č. 309/2006 Sb.
osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu hornické činnosti
Re: osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu hornické činnosti
Re: osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu hornické činnosti
Doklady k opakované zkoušce
Re: Doklady k opakované zkoušce
Re: Doklady k opakované zkoušce
Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Re: Smluvní vztahy
Zavádějící
Re: Zavádějící
Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Re: Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Re: Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Re: Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Re: Ještě trochu radosti aktivním vedoucím.
Zkouška z dovednosti vedení seznamu smluvních vztahů
Jasně - a taky fungovaly tzv.
Dobrý den. Nemám problém vést
Re:
Re:
Re:
Re:
Re:
Re:
Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR
Re: Otevřený dopis Předsedovi vlády ČR