Rozjíždím se na zelenou a těšně před mi přebíhá opozdilý
chodec. Jedu městem něco málo přes povolenou padesátku a na plné čáře mě
předjíždí "pospíchálek", který mne pozdraví zdviženým prostředníčkem. Upaluju
stotřicítkou po dálnici, v kufru mám "zaparkovaného" neurotika, který se
snaží blikáním a troubením z mého auta udělat formuli a uspíšit tak mé
předjíždění řady kamiónů. Asi by nebyl problém vypsat zde dalších X příhod, ale
co mají tyto společné? Dospěláka v roli rodiče a dítko v roli
pozorovatele. Poprvé matka s děckem v kočárku, podruhé borec
v SUV a dítětem v autosedačce a potřetí "taťulda" s puberťákem,
který s vypláznutým jazykem ťuká sobě na čelo, vedle sebe. Přijedu do
práce, a na stole pozvánka na seminář pořádaný naším významným klientem o
bezpečnosti práce.
Pracuju v montážní společnosti a mám možnost účastnit
se podobných setkání velmi často. Když si vyposlechnu všechny úspěchy, které
tato společnost za poslední rok získala, dozvím se, že analýzou kořenových
příčin se jako hlavní viník všeho ukazuje pracovník nezbeda a nespecifikovaná nezodpovědná
dodavatelská firma. Nezodpovědná dodavatelská firma přitom nabízí nejvýhodnější
cenu a mnozí z nás se bojí nahlas zeptat, kde asi tu "úsporu, pardon
nejvýhodnější cenu" doženou. Pracovník nezbeda se tak automaticky dostává na
špici. S ním si, ale poradit umíme. Dodáme mu dostatek informací, dokumentace,
školení a zavedeme motivační systém fotbalových karet a zaměstnavateli smluvní
pokutičku a necháme to všechno řádně podepsat a archivovat. Nechci se nikoho
dotknout, ale dokumentace BOZP zmiňovaného zákazníka, čítá 147 stran A4 plných
textu. Mám problém si v tom udělat jasno, natož si to zapamatovat sám a
při pohledu na některé pracovníky (většinou pomocné profese) pochybuju, že si
pamatovali alespoň to, že se školení a seznamování zúčastnili.
Pracovník je v podstatě hotový člověk. Návyky a
znalosti, které má, využíváme a zároveň je přetváříme k obrazu svému. Ale
zkusili jste kolegu odnaučit např. mlaskat? Byl to oříšek a běh na dlouhou
trať? Z mých zkušeností říkám ano.
A zkusili jste změnit jeho rutinní návyky? Jako profesionál říkám, dělám to den
co den a jde to velmi, ale velmi pomalu. Jak mohu nahradit bezpečáka, kterého
každý z nás poznal jako prvního a který nás naučil, chodit, mluvit,
poznávat svět s té i druhé strany. Jam mám nahradit mámu a tátu, když i
malé děti na mne vyplazují jazyk. Každý z nás, je denně vystavován vlivu
okolí, které utváří naše podvědomé chování a návyky. Živě vidím, jak se do mne
pustí maminka, které se budu snažit vysvětlit, že přebíhání na červenou není
dobré pro nikoho z nás, zcela jasná je mi situace, kdy řidičům promlouvám
do duše, protože sám jsem chlap a vím, že chlap nepřizná dvě věci. Že je špatný
milenec a řidič. Nedávno jsem v dětském koutku obchodního centra
vyposlechl maminku, jak své ratolesti (max. 2,5 roku) říká, aby se šlo zamyslet
nad svým chováním. Nenapadá mne nic, co se asi dítku honilo v hlavě, ale
když se mateřsky pokusím pokrývači na střeše říct, aby se zamyslel a přišel na to,
co dělá blbě, vím na sto procent, co ho jako první napadne a kam mě pošle. Možná
proto se hledají způsoby jak předávat informace. Na internetu se pak bavíme nad
tím, jak se stevardi leteckých společností mnohdy až pitvoří při základní instruktáži.
I my se snažíme zaujmout a co nejúčinněji vštípit informaci, která zabrání
úrazu, ochrání zdraví a mnohdy i život. Bohužel mám často pocit, že oproti mne
sedí pubescent a slyší právě tak každé stopadesáté slovo. Prevence se tak stále
více představuje ve formě programů. Program ale vyžaduje vyšší nároky na
personál ale i na finance a čas. Čas a vše co s tím souvisí, vynaložený do
prezentací, se ovšem musí někde "vyšetřit". Není-li i ta sebelepší prezentace ztrácí
na efektu. Potom se lehce může stát, že dokumentace, respektive její obsah
zůstává nevysvětlen a nepochopen. Samotný podpis, respektive jeho získání pak spíše
dokládá jeho formálnost.
Vzpomínám si na svoji matku, tedy prvního bezpečáka
v mém životě. Když jsem se choval způsobem, který upoutal její pozornost,
rázně jsem byl seznámen s jejím pohledem na věc a pak mi bylo vysvětleno,
co dělám blbě, co se mohlo stát a co musím udělat příště, abych dostal "po
hubě" od ní a ne od života, což bývá horší. Vysvětlení bylo přímo úměrné
situaci, mému věku a míře provinění.
Většina firem se snaží investovat nemalé prostředky do
zajištění bezpečnosti a do její prezentace. Byl jsem na několika prezentačních
akcích v několika firmách a v podstatě všechny mělo jedno společné.
Věnovali se zaměstnancům a pracovnímu prostředí. Jsou zde časté zmínky a
negativním dopadu nekázně a úrazovosti na rodinu, ale zatím nikde, respektive
ale jako šafránu se využívá zapojení rodiny do výchovného procesu BOZP. A stačí
se zamyslet co asi tak vědí moje děti o mé práci? Běžnou součástí předškolní,
školní i mimoškolní výchovy by měla být znalost základních bezpečných postupů a
chování. Určitě by stouply "virtuální akcie" společnostem, které by investovali
do prezentace dobré praxe pro širokou veřejnost. Byl bych hrdej a "svoji firmu",
kdyby do naší zeddéešky dodala rukavice, brýle a helmy a vtipnou formou
zapojila její studenty do programu "co a jak dělají moje rodiče". Viděl jsem
reklamu na energetický nápoj, který zakončil rozjařený hošík skokem do mořského
zálivu. Viděl jsem chlapce na vozíku, který po skoku do vody doživotně ochrnul.
Skočili oba, dopadli, ač do vody každý jinak. Viděl jsem famózní skoky na
motorce a kole, a díky pamlsku mu to skáče výš a dál. Potkal jsem vola, který
pamlsek požíral, co na schodech srazil babičku a ta si už půl roku léčí
zlomeninu krčku. Můj syn viděl reklamu na zimní pneu a pod jejím dojmem hnal
své auto tak, že zastavil až v poli. Znám firmy co investují nemalé prostředky do
extrémních sportů, ale ani zmínka o tom, jak jsou sportovci vytrénovaní,
vybavení a jak do detailů své "triky a kousky" připravují, plánují, zkouší a
realizují. Znám prezentace, které jako vedlejší produkt vytvářejí pocit "pseudobezpečí".
Co se pamatuje lépe? Každopádně to, co je příjemné a více se opakující. Jak vysvětlím
klukovi (puberťák, co má nejdebilnějšího otce na světě a všichni, hlavně
v bedně mají pravdu), že je nutné vzít si helmu, chrániče atd. než naskočí
na skateboard, že se musím naučit věc ovládat a její ovládání si zpříjemním
technickými prvky atd. Kolik z firem, jejichž loga vidím na našich prvoligových
stadionech, investuje do výchovy dětí např. svých zaměstnanců v problematice
BOZP? Já osobně znám jen pojišťovny a jejich reflexní prvky pro školáky. Nevím,
jak bych se cítil, ale asi nepříjemně, kdyby mne synátor peskoval, že si domu
z práce přináším novou tržnou ránu nebo bouli na hlavě. Asi bych se
styděl, kdyby se mě dcera tázala, proč nenosím helmu a dlouho bych hledal
výmluvu, nebo alespoň uspokojivou odpověď. A není toto jeden ze způsobů
pozitivní motivace? Není zde prostor ukázat světu "koukej co dělám".
Společnost se od dob mého mládí změnila. Nebezpečí a rizika
jsou tu stále a přibývají i díky našemu podvědomí. Bohužel život přináší
častěji "game over" než "repeat" a možnost "restart". Měli bychom si připustit,
že se učíme celý život už od prvních krůčků a že zlozvyky mládí, se transformují
do problémů stáří. Sdílení cizích zážitků převýšilo touhu prožít jej.
Zkušenosti a znalosti sdílením nezískáme. Vzbuďme touhu prožít a naučme se sdílet
"na živo", tváří v tvář.