V únoru letošního roku vydanou ČSN 73 1901 Navrhování střech – Základní ustanovení lze bez nadsázky charakterizovat jako průlomovou pro bezpečnost a ochranu zdraví pracovníků, kteří budou na střeše provádět údržbu střechy i zařízení na ní umístěných. Tato norma významně určuje povinnosti projektanta i realizátora střechy v oblasti bezpečnosti práce při údržbě střechy a zařízení na ní umístěných.
Norma definuje údržbu jako: udržovací práce vedoucí k obnovení nebo prodloužení funkce volně přístupných prvků a vrstev střech (údržba, případně výměna poškozených částí krytin, obnovovací nátěry, výměny tmelových výplní spár apod.).
Zavádí dva typy střech:
střechy bez provozu plní základní funkci: u těchto střech se počítá jen s pohybem poučených osob po střešní ploše zajišťujících kontrolu a údržbu samotné střechy a jejich doplňkových funkcí.
střechy s provozem, které plní i další funkce: např. neveřejný provoz na vegetačních střechách, střechách s technologickými zařízeními, konstrukcemi vyžadujícími pravidelnou kontrolu a údržbu, nebo s požární únikovou cestou. Mezi střechy s veřejným provozem patří střešní terasy, střešní zahrady, pojížděné střechy, heliporty a další.
V poznámce normy je uvedeno, že střechy s provozem se také nazývají pochůzné, popř. pojížděné, střechy bez provozu se nazývají nepochůzné (poznámka autora - viz také § 25 vyhl. č. 268/2009 Sb., o technických náležitostech staveb).
I tato norma již přijímá pojem bezpečnost při užívání jako obecný požadavek na stavbu (viz také stavební zákon a vyhl. č. 268/2009 Sb.).
Norma mimo jiné požaduje:
V části týkající se dokumentace vymezuje povinnosti, resp. odpovědnosti zpracovatele návrhu střechy (pojem návrh střechy je zde používán jako ekvivalent pojmu projektová dokumentace střechy) a povinnosti, resp. odpovědnosti zhotovitele střechy.
Aby se zajistila dostatečná znalost návrhu střechy všech stran účastněných na výstavbě střechy, je nutné všechny skutečnosti konzultovat mezi stranami zapojenými do projektu, včetně subdodavatelů a dodavatelů materiálů před zahájením realizace střechy.
Norma také velmi správně zdůrazňuje, že trvanlivost střechy stanovuje investor. Jistě tím autoři normy chtěli omezit nepříznivou současnou situaci, kdy často největší naději ve vypsaném výběrovém řízení má ten, kdo použije nejlevnější, rozuměj nejméně kvalitní materiály. Domnívám se, že zpracovaný projekt vychází z dohody mezi projektantem a investorem, že projekt je investorem schválen a že dodavatel nebo subdodavatel nemá právo měnit bez jejich souhlasu zásady uvedené v projektu.
Nově je také definován vztah autora návrhu (projektu) střechy k realizaci. Návrh střechy má být graficky zaznamenán, grafický a verbální záznam musí umožnit jednoznačné pochopení technického, vzhledového a provozního řešení střechy. Pro každou střechu musí být autorem návrhu zpracován režim prohlídek, kontrol, údržby a obnovy. Za zdůraznění stojí také požadavek, aby autor návrhu střechy v průběhu realizace kontroloval soulad návrhu s realizací.
Stavební zákon č. 183/2006 Sb. v § 111 odst. 1 uvádí, že stavební úřad přezkoumá podanou žádost a připojené podklady z toho hlediska, zda stavbu lze podle nich provést, a ověří zejména, zda:
Z toho lze dovodit, že bez v projektové dokumentaci vyřešeného bezpečného užívání stavby stavební úřad nemá právo vydat stavební povolení na stavbu, která nesplňuje obecné požadavky na výstavbu. Na takovou stavbu následně nemůže být vydán ani kolaudační souhlas.
Je žádoucí, aby také koordinátoři BOZP se s touto novou normou seznámili a zajišťovali v rozsahu své působnosti její naplňování.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.