Národní politika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

Zdroj: 

Dokument "Národní politika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci" projednala a schválila vláda ČR na svém zasedání dne 19.5.2003 (usnesení vlády ČR č. 475/2003)

3.2 Nedostatky českého systému BOZP

3.2 Nedostatky českého systému BOZP

Nedostatkem českého systému BOZP je - vedle rozptýlenosti právní úpravy v této oblasti -především absence účinných ekonomických a jiných nástrojů (včetně trestněprávních), podněcujících zaměstnavatele k lepšímu uplatňování BOZP v praxi, nedostatečné ekonomické i lidské zdroje, které omezují mimo jiné i dosažení žádoucí úrovně rozvoje osvěty a propagace v otázkách BOZP, neexistence právních podmínek a stimulů pro vznik a rozvoj placených služeb na tomto úseku a ne vždy dostatečné ocenění společenského významu oblasti BOZP. Významnou skutečností pro vlastní provádění BOZP v praxi je i odlišné pojetí nové právní úpravy povinností zaměstnavatelů na úseku prevence rizik od dříve platných právních předpisů. Dokladem toho, že se jedná o nové skutečnosti, na které si musí zaměstnavatelé postupně zvyknout, jsou počty vzniklých pracovních úrazů či nemocí z povolání, popř. nárůst počtu zjištěných případů porušení platných právních předpisů v této oblasti. V roce 2002 bylo hlášeno 90 867 pracovních úrazů, z toho 206 smrtelných, což sice představuje ve srovnání s rokem 2001 mírný pokles, ale naopak se zvýšila průměrná doba trvání pracovní neschopnosti v důsledku pracovního úrazu. Odhaduje se, že až 10% nádorových onemocnění má původ v pracovních podmínkách, více než 11% pracující populace je při práci exponováno stresogenními faktory a dvě třetiny těchto osob trpí různými zdravotními poruchami. Přibližně 25% populace pracuje na směny a u těchto osob jsou prokazatelné zdravotní potíže gastrointestinální poruchy, poruchy spánku a srdečně cévní onemocnění. Ovlivnění tohoto nepříznivého stavu vyžaduje jak legislativní opatření, tak rozvíjení programů podpory zdraví v nejširším smyslu. Zkušenosti s jejich uplatněním jsou pozitivní jak z hlediska příznivého ovlivnění zdraví zaměstnanců, tak i po stránce zlepšení společenského klimatu a produktivity práce. Tyto skutečnosti ukazují i na to, že se bude nutno v dalším období více věnovat také osvětě a propagaci v této oblasti a hledat finanční prostředky na prevenci v BOZP, zejména u malých a středních podniků, které nemají vždy rezervy, které by mohly pro tento účel využít.  

Z výsledků výkonu dozoru orgánů státního odborného dozoru nad bezpečností práce v posledních několika letech vyplývá, že jsou zjišťovány nedostatky především v oblasti péče o bezpečný stav výrobních a provozních budov, v organizaci a řízení bezpečnosti práce, v poskytování a používání osobních ochranných pracovních prostředků a v péči o provozované stroje a zařízení. Přes uvedené nepříznivé skutečnosti je třeba konstatovat i to, že klesá počet uložených pokut organizacím a podnikajícím fyzickým osobám i pracovníkům organizací a podnikajících fyzických osob a současně i výše uložených pokut. Kromě toho orgány státního odborného dozoru v oblasti bezpečnosti práce a bezpečnosti technických zařízení využívají vedle pokut i svých zákonných oprávnění na vyřazení strojů a zařízení z provozu, na zákaz užívání výrobních a provozních prostorů, na zákaz technologií, a další oprávnění. Kromě toho však orgány státního odborného dozoru v oblasti bezpečnosti práce a bezpečnosti technických zařízení využívají dalších svých zákonných oprávnění, např. vyřazení strojů a zařízení z provozu, zákaz užívání výrobních a provozních prostředků, zákaz používání výrobních technologií nebo činností, a další. Neuspokojivá situace je také v zabezpečování závodní preventivní péče, která je poskytována podle dostupných výsledků provedených šetření cca u 30% zaměstnavatelů, a která má zahrnovat nejen různé druhy lékařských prohlídek, ale podle Úmluvy MOP č. 161 a směrnice Rady 391/89 ES i další činnosti. Především by měl tento druh péče zahrnovat poradenské a konzultační služby zaměstnavatelům i zaměstnancům v oblasti podpory a ochrany zdraví na pracovištích.

2.2.1  Právní oblast
Právo Evropské unie o ochraně zdraví při práci se promítá do zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a do dalších navazujících právních předpisů. Právní úprava Evropské unie, týkající se bezpečnosti práce a bezpečnosti technických zařízení je obsažena v zákoníku práce a v dalších právních předpisech a vztahuje se na pracovně právní vztahy. Na ostatní formy pracovních činností se vztahuje v souladu s § 137 zákoníku práce přiměřeně, nebo vůbec. Další právní předpisy upravují problematiku pracovního, popřípadě životního prostředí, jako např. otázku prevence závažných havárií. Uvedené právní úpravy vedou v některých případech k mezerám či naopak k překrývání jednotlivých právních předpisů, což se promítá i do oblasti jejich vynucování. Nedostatkem právní úpravy BOZP je, že dosud nebyla schválena zákonná právní úprava úrazového pojištění, neboť platná vyhláška č.125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání, nebyla přijata za účelem motivování zaměstnanců i zaměstnavatelů v oblasti BOZP, ale řeší pouze otázku financování náhrad vyplácených zaměstnancům v uvedených případech (tj. pouze odškodnění).

2.2.2  Ekonomická oblast
Příznačné pro český systém BOZP je nedocenění významu bezpečnosti práce, ochrany zdraví a pracovního prostředí, preferování okamžitých ekonomických a obchodních priorit před péčí o zaměstnance, o pracovní a životní prostředí, nízká úroveň technologické disciplíny a nedostatečná péče o technická zařízení a provozní objekty ve snaze snížit nutné náklady, což jsou skutečnosti potvrzované výsledky výkonu státního odborného dozoru. Některé uplatňované ekonomické nástroje jsou dokonce v rozporu s požadavky na BOZP, nevytváří dostatečně efektivní, pozitivní ekonomickou motivaci zaměstnavatelů k odstraňování provozů s vysokým rizikem poškození zdraví zaměstnanců a k omezování ochoty zaměstnanců v takových podmínkách pracovat a pobírat za to příplatky. Nedostatkem rovněž je, že v České republice chybí systém úrazového pojištění, které by ekonomicky motivovalo aktéry trhu práce ke zvyšování úrovně zajištění BOZP, případně další ekonomické nástroje ke zvýšení zainteresovanosti a podpoře prevence i ze strany zaměstnavatelů v oblasti BOZP (např. daňová zvýhodnění, trestní sankce aj.). Kromě toho nejsou stávající ekonomické nástroje dostatečným způsobem využívány (např. náhrada nákladů, popřípadě jejich části, nutně vynaložených zdravotními pojišťovnami). Oproti jiným zemím nejsou rovněž systémově vytvářeny ekonomické i lidské zdroje pro využití v oblasti BOZP na národní úrovni.

2.2.3  Osvěta a poradenství
Propagaci a osvětě problematiky BOZP není věnována odpovídající pozornost ani finanční prostředky. Přestože orgány státního odborného dozoru poskytují na základě zákonem uložené povinnosti bezplatné poradenství na úseku BOZP, dosažený stav není uspokojivý. Charakterizuje jej nedostatečné právní vědomí zaměstnavatelů, zaměstnanců a samostatně výdělečně činných osob, i ostatních občanů o právech a povinnostech ve vztahu k BOZP. Příčiny tohoto stavu vyplývají zejména z nedostatečného systému výchovy a vzdělávání o problematice BOZP ve školách všech stupňů, včetně odborného školství. Přitom praxe i výzkum v mnoha zemích prokázaly výrazný vliv výchovy právě v tomto období na budoucí postoje k BOZP. Ve srovnání s členskými zeměmi EU není ani odpovídající společenské ocenění osob zajišťujících úkoly  v prevenci rizik - "bezpečnostních techniků" - a jejich postavení v podnicích. Příčinou neuspokojivého stavu je dále nedostatečné seznamování a informování zaměstnanců o právních a ostatních předpisech, které se týkají výkonu jejich práce, a které doplňují jejich kvalifikační požadavky pro výkon práce, nedostatečné seznamování zaměstnanců s riziky daného pracovního místa a pracovního zařazení a neposkytování informací  o provedených opatřeních k vyloučení, nebo minimalizaci rizik, nedostatečné zajištění kvalitní činnosti poradenských a konzultačních služeb oprávněných organizací poskytujících odborné služby v oblasti BOZP, včetně stále nedostatečně poskytované závodní preventivní péče, a to i přes zvyšující se počet zaměstnavatelů, kteří uzavírají se zdravotnickými zařízení smlouvy o poskytování těchto služeb.

2.1.4  Prosazování a vynucování povinností
Kontrola, vyžadování a vynucování povinností v oblasti BOZP je v České republice rozdělena mezi příslušné orgány státního odborného dozoru a vyplývá z působnosti jednotlivých ministerstev upravených v zákonu č. 2/1969 Sb. (kompetenční zákon), mezi nimiž prakticky nedochází ke konzultacím o přístupech k výkonu dozoru, k jeho plánování a řízení. Rozdílnost přístupů a zájmů jednotlivých orgánů státního odborného dozoru při výkonu dozoru i v oblasti poradenství snižuje úspěšnost prosazování a vynucování dodržování právních předpisů v této oblasti, což negativně ovlivňuje vztah účastníků trhu práce k dané problematice. Nedostatkem také je, že často není prováděna kontrola dodržování předpisů a pokynů zaměstnavateli přímo při výkonu práce na pracovišti a nejsou také dostatečně využívány stávající možnosti v oblasti trestního práva.

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail