Další část našeho seriálu, zaměřeného na změny, které s sebou nese nařízení vlády 201/2010 Sb. Formou otázek a odpovědí se dnes blíže podíváme na část jednolitvých paragrafů.
V § 1 nařízení vlády č. 201/2010 Sb. se pojednává o příslušných předpisech Evropské unie. Co se tím rozumí?
Úvodem nařízení vlády odkazuje na směrnici Rady 89/391/EHS ze dne 12. června 1989 o zavádění opatření pro zlepšení BOZP. Ta totiž ve svém článku 10 stanoví, že:
„1. Zaměstnavatel musí
2. S ohledem na povahu činností a velikost podniku vymezí členské státy povinnosti týkající se vypracovávání dokumentů stanovených odst. 1 písm. a) a b) a přípravy dokumentů stanovených odst. 1 písm. c) a d), které musí být plněny různými kategoriemi podniků.“
a nový přímo použitelný předpis Evropského společenství – Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1338/2008 ze dne 16. prosince o statistice Společenství v oblasti veřejného zdraví a BOZP. Podle článku 2 tohoto Nařízení poskytují členské státy Komisi (Eurostatu) statistické údaje týkající se
Nařízení vlády č 201/2010 Sb., tedy realizuje statistiku pracovních úrazů podle přílohy č. IV. Nařízení ES. Kromě odkazu na relevantní předpisy Evropské unie vymezuje předmětné ustanovení předmět právní úpravy nařízení vlády v souladu se zmocněním obsaženém v ustanovení § 105 odst. 7 zákoníku práce, které je zde citováno v plném rozsahu (na rozdíl od názvu nařízení vlády).
Vysvětlete, prosím, ustanovení § 2 odst. 1 nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o knize úrazů.
Z ustanovení § 105 zákoníku práce vyplývá, že zaměstnavatel vyhotovuje záznamy a vede dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo k poškození zdraví zaměstnance s pracovní neschopností delší než tři kalendářní dny nebo k úmrtí zaměstnance, to znamená, že záznam o úrazu se vypisuje pouze u tohoto okruhu pracovních úrazů.
To však neznačí, že by u pracovních úrazů s neschopností kratší než tři kalendářní dny nebo s žádnou pracovní neschopností zaměstnavatel neměl povinnost okamžitě přistupovat k účinným preventivním opatřením a neměl úraz vyšetřit.
Zaměstnavatel proto musí evidovat všechny úrazy, i ty, které se zpočátku jeví jako úrazy s krátkodobou pracovní neschopností nebo úrazy, jejichž následkem nebude zaměstnanci vůbec vystavena neschopenka k práci, neboť nikdy neví dopředu se stoprocentní jistotou, zda se zdravotní stav zaměstnance nezhorší a dodatečně mu nebude vystavena neschopenka na dobu delší tři kalendářní dny. To by pak mělo pro něho následek, že by musel vyhotovit záznam o úrazu podle přílohy uvedené k nařízení vlády č. 201/2010 Sb.
Jak bylo též zdůrazněno, je zákonnou povinností zaměstnance ve smyslu ustanovení § 106 odst. 4 písm. h) zákoníku práce bezodkladně oznamovat svému nadřízenému svůj pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí a spolupracovat při vyšetřování jeho příčin. Proto bude též i v zájmu samotného zaměstnance, aby úraz byl řádně zaevidován v knize úrazů, neboť to bude mít zásadní význam pro pozdější uplatňování jeho nároků na náhradu škody.
Zápisy obsažené v knize úrazů se nehlásí orgánům dozoru, nebudou mít tedy vliv na údaje v národní statistice pracovních úrazů ani v EUROSTATU. Mají však dva hlavní úkoly. Jednak zaevidovanou prvotní informaci o každém – byť sebemenším – pracovním úrazu, která bude dostatečným podkladem pro odškodnění pracovního úrazu, zejména v takových mezních situacích, kdy z na první pohled zanedbatelného úrazu (např. bolest v zádech po zvednutí břemena) se časem vyvine dlouhodobá pracovní neschopnost, vedoucí třeba i k invaliditě zaměstnance (např. výhřez meziobratlové ploténky). Druhým úkolem knihy úrazů je pak objektivní informace pro zaměstnavatele samotného, k jakým úrazům na pracovištích dochází, jak často, co je jejich příčinou a v čem je tedy hlavní rizikovost pracovního prostředí, aby v souladu s ustanovením § 102 zákoníku práce mohl přijímat opatření k prevenci rizik.
Povinnost evidence všech úrazů v knize úrazů má tedy význam jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele. Evidence – jak vyplývá z ustanovení § 105 odst. 2 zákoníku práce, se vede v tzv. knize úrazů a vede se zásadně o všech pracovních úrazech, tedy i o těch, jimiž nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující tři kalendářní dny. Vzhledem k tomu, že evidence práce neschopných zaměstnanců pro nemoc a úraz (pro účely statistiky) obsahuje jen úrazy, které zanechaly pracovní neschopnost delší než 3 kalendářní dny, ukazuje se, že je nezbytné, aby si zaměstnavatel vedl centrální knihu úrazů, z které bude vycházet při stanovení nápravných opatření i odškodnění pracovních úrazů včetně jednání s příslušnými pojišťovnami. Praxe ukazuje, že někteří zaměstnavatelé používají v knize úrazů nečíslované formuláře záznamu o úrazu, které se nebudou statisticky vykazovat. S ohledem na možné budoucí povinnosti spojené s odškodněním pracovního úrazu toto však nedoporučujeme.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.