S kolegyní se dlouho přeme, zda se nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky, vztahuje například na zaměstnavatele, jehož zaměstnanci používají firemní osobní automobily k osobní přepravě na jednání k zákazníkovi, nebo na zaměstnavatele, který používá vlastní vysokozdvižné vozíky k manipulaci s vlastním zbožím na vlastním pozemku, a podobné další případy, kdy neinkasuje za poskytnutí dopravního prostředku ani za přepravu žádné peníze.
Nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se upravuje způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky bylo vydáno na základě zmocnění v ustanovení § 134e starého zákoníku práce. V současné době se jeho obsah vztahuje k ustanovení § 5 zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, a také podle § 23 citovaného zákona bude platit do vydání nového nařízení vlády.
Obsah nařízení vlády nahrazuje vyhláška č. 213/1991 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při provozu, údržbě a opravách vozidel, a vyhlášky č. 56/1991 Sb., o zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení ve vnitrozemské plavbě. Kromě toho nařízení vlády upravuje v přílohách 3. a 4. i další požadavky na způsob organizace práce a pracovních postupů při provozování letecké dopravy a drážní dopravy.
Vzhledem k tomu, že toto nařízení vlády je velice obecné, používá pojmy „provozování silniční dopravy“ a „silniční doprava“ apod., platí pro veškerou dopravu provozovanou zaměstnavatelem, nemůžeme rozlišovat dopravu mimo prostory zaměstnavatele a dopravu v prostorách zaměstnavatele. Podle § 3 nařízení vlády platí, že zaměstnavatel při provozování dopravy dopravními prostředky organizuje práci zaměstnanců v souladu:
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování silniční dopravy jsou uvedeny v příloze č. 1 citovaného nařízení vlády a zde jsou uvedeny další požadavky, které neobsahuje zákon č. 361/2000 Sb. nebo zákon č. 56/2001 Sb.
V případě, kdy zaměstnavatel používá dopravních prostředků k osobní přepravě vlastních zaměstnanců po veřejných komunikacích, musí řidiče dostatečně proškolit nejen z nařízení vlády č. 168/2002 Sb., ale i z ostatních zákonů a obecně závazných právních předpisů vztahujících k silniční dopravě. V případě kdy zaměstnavatel používá dopravní prostředek především k vnitrozávodové dopravě, musí mít zpracován místní provozní bezpečnostní předpis vydaný zaměstnavatelem, kterým se stanoví pracovní a technologické postupy pro bezpečné provozování dopravy, bezpečnost provádění jednotlivých pracovních operací s ohledem na zvláštnosti pracoviště a pracovní prostředí, na možné ohrožení zaměstnanců povětrnostní situací a na pravidla dorozumívání mezi zaměstnanci při pracovních operacích.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
K Nař.vl. 168/02 Sb.