Část III.
Část III.
Pravidla silničního provozu
Pravidla, jak se chovat na pozemních komunikacích, stanoví zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V následující části je provedeno upozornění pouze na dvě poslední novelizace tohoto zákona z roku 2011.
Nejdůležitější úpravy provedené zákonem. č. 133/2011 Sb.:
-
povinnosti řidiče užít oděvní doplňky z retroreflexního materiálu,
-
kontrola technického stavu nařízená Policií ČR,
-
některé nové povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům,
-
provoz vozidel v zimním období,
-
zákaz účasti na některých akcích v provozu na pozemních komunikacích,
-
speciální označení vozidel a osob,
-
měření rychlosti vozidel,
-
započítávání bodů a podstatně upravená příloha obsahující přehled jednání spočívající v porušení vybraných povinností stanovených předpisy o provozu na pozemních komunikacích a počet bodů za tato jednání.
Novelizace zákonem č. 297/2011 Sb. přinese (jak již bylo řečeno, nejdříve v lednu roku 2012) následující nejdůležitější změny:
-
odstranění možnosti vymlouvat se na „osobu blízkou“ , tj. jednoznačná povinnost provozovatele vozidla,
-
nové podmínky pro udělení řidičského oprávnění (např. pro některé skupiny vozidel zvýšení minimálního věku a nové vymezení obvyklého bydliště),
-
zrušení podskupin řidičských oprávnění, nové vymezení skupin vozidel,
-
výměna některých výcvikových vozidel v autoškolách,
-
opatření k zabránění „řidičákové turistice“,
-
opatření k vzájemnému uznávání vydaných řidičských průkazů mezi jednotlivými členskými státy EU,
-
přísnější požadavky na zkušební komisaře v autoškolách (odborná způsobilost, pravidelné školení).
Bezpečnost práce
Od ledna 2007 upravují problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zákoník práce a zákon č. 309/2006 Sb., též již novelizovaný. K oběma předpisům jsou vydávány prováděcí předpisy, a to ve formě nařízení vlády. Jak již bylo řečeno v úvodu příspěvku, pro všechny řidiče jsou závazná ustanovení předpisů dopravních.
„Ryze bezpečnostní předpis“ pro silniční dopravu je nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky.
Pro oblast silniční dopravy stanoví následující povinnosti pro zaměstnavatele:
-
určit prostory pro nakládku a vykládku,
-
určit zaměstnance, který řídí a koordinuje činnost při nakládce a vykládce,
-
vydat organizační pokyny pro vykládku a nakládku zvláště těžkých a rozměrných nákladů a pro připojování a odpojování dopravních prostředků a zajistit dostatečný počet zaměstnanců pro tyto činnosti; před zahájením prací musí být určen způsob jejich dorozumívání,
-
zajistit, aby v případech potřeby byly prostory mimo pozemní komunikace vyznačeny,
-
seznámit zaměstnance při pohybu mimo pozemní komunikace s místními provozními podmínkami,
-
zajistit, aby jeho řidiči byli poučeni, že se dopravní prostředek nemá odstavovat z hlediska bezpečnosti práce na nevhodných místech, zejména v ochranném pásmu inženýrských sítí (viz příslušná ustanovení zákona č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů),
-
zajistit, aby jeho zaměstnanci používali pro výstup nebo sestup z ložné plochy nebo při plachtování žebřík nebo jiné vhodné zařízení (viz příloha bod III. nařízení vlády č. 362/2005 Sb.),
-
vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný rozhled nebo terén, aby bylo zabezpečeno otáčení nebo couvání za pomoci dalšího zaměstnance,
-
zajistit, aby byla prováděna kontrola spojení a zajištění závěsného zařízení dopravního prostředku při jeho připojování a po odpojení kontrola rozpojení; dále aby byly rozpojené dopravní prostředky zajištěny proti samovolnému pohybu,
-
zajistit vypracování místního provozního bezpečnostního předpisu, který upravuje pracovní a technologické postupy při provozování dopravy. (Poznámka: tento předpis by měl mít vypracovaný každý zaměstnavatel.)