V dnešním Tématu týdne se podíváme na kontrolní činnost Oblastních inspektorátů práce v roce 2010 v oblasti vyhrazených tlakových zařízení a související legislativu.
Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce jsou orgány státní správy, které zajišťují kontrolní činnost nad bezpečností práce a technickými zařízeními, nad dodržováním stanovených pracovních podmínek včetně pracovněprávních vztahů a mzdových podmínek dle platných právních předpisů. Základními právními předpisy, jimiž se výkon kontrolní činnosti řídí, je zejména zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, dále zákonem č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů, a v neposlední řadě rovněž v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce v § 3, odst. 1, písm. d) uvádí kontrolní pravomoci orgánů inspekce práce v oblasti právních předpisů k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení. Činnost orgánů inspekce práce se řídí Programem činnosti pro příslušný kalendářní rok. Program činnosti obsahuje úkoly plošného charakteru vytyčené pro příslušný rok, tj. úkoly zajišťované všemi Oblastními inspektoráty práce. Úkoly jsou stanoveny na podkladě provedené analýzy stavu a vývoje úrovně bezpečnosti práce, úrazovosti a dalších ukazatelů.
Pro rok 2010 byl kromě jiných kontrolních úkolů stanoven kontrolní úkol: Dodržování předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení při provozu vyhrazených technických zařízení - parních a kapalinových kotlů. Provozování vyhrazených tlakových zařízení je i v současné době zdrojem potencionálního rizika ohrožení zdraví a životů osob a majetku jejich provozovatelů či majetku ostatních osob. I přesto, že mnoho tlakových zařízení bylo v poslédních dvaceti letech rekonstruováno nebo modernizováno, jsou stále v provozu zařízení starší a ne vždy v potřebném technickém stavu, který zajišťuje dostatečnou úroveň bezpečnosti provozu.
Nehody a havárie související s provozováním vyhrazených tlakových zařízení nejsou naštěstí časté, bohužel k nim však dochází a jejich následky jsou většinou tragické s dopadem na zdraví a životy osob a škody na majetku. Proto v rámci tohoto kontrolního úkolu budou kontroly prováděny s cílem na dodržování povinností vyplývajících z předpisů k zajištění bezpečnosti práce a bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení -kotelních zařízení se středotlakými a vysokotlakými kotli včetně kotelen a provozu zařízení pro úpravu vody.
Kontroly budou rozděleny na dvě části:
a) Cílem kontroly bude posoudit bezpečnost provozu uvedených kotelních zařízení s ohledem na jejich stáří i stav a zjistit, zda jsou provozovatelem vytvářeny podmínky pro minimalizaci rizik.
b) Při zjištěných nedostatcích, které mohou mít vliv na zvýšení rizikovosti provozu, se kontrolní činnost zaměří na způsob provádění preventivní údržby, a to revizí a zkoušek VTZ. Dle zjištění by měla být provedena kontrola činnosti revizních techniků při konkrétní vybrané revizi s možností posouzení nejen způsobu provedení revize, revizní zprávy, ale stanovení potřebných opatření, jakož i plnění požadavků bezpečnosti práce při samotném způsobu provádění revize. Kontrola činnosti revizního technika vykonávajícího činnost ve smyslu § 12, písm. a), b) nebo c) zákona č. 309/2006 Sb., bude zaměřena také jak jsou plněny jednotlivé povinnosti dle § 101, odst. 1 a 2, § 102, 104, 105 Zákoníku práce č. 262/2006 Sb. s přihlédnutím k podmínkám vykonávané činnosti.
a) u provozovatele kotelního zařízení:
b) u revizního technika vyhrazených technických zařízení:
Povinnosti revizních techniků jako podnikajících fyzických osob ve vazbě na Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, Zákoník práce č. 262/2006 Sb. a Zákon č. 309/2006 Sb. o zajištění dalších podmínek BOZP:
1. Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce v § 6, odst. 1, uvádí na koho se vztahují kontrolní kompetence orgánů inspekce práce. Kromě jiného je zde uvedeno, že působnost úřadu a inspektorátů se vztahuje na fyzické nebo právnické osoby podnikající podle zvláštního právního předpisu a nikoho nezaměstnávají ( podnikající fyzické osoby podle živnostenského zákona).
2. Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek BOZP v § 12 uvádí, že na právní vztahy týkající se zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy, jde-li o fyzickou osobou, která provozuje samostatně výdělečnou činnost podle zvláštního právního předpisu (živnostenského zákona) se vztahuje § 101 odst. 1 a 2, § 102, 104 a 105 zákoníku práce a § 2 až 11 s přihlédnutím k podmínkám vykonávané činnosti nebo poskytování služeb a jejich rozsahu.
3. Zákoník práce č. 262/2006 Sb.:
4. Zákon č. 309/2006 Sb.:
Závěr:
Dodržování základních požadavků bezpečnosti práce ze strany podnikajících fyzických osob – revizních techniků není důležité pouze z důvodu, že je to stanoveno ve výše uvedených právních předpisech. Zajištění bezpečnosti práce je důležité především proto, že zdraví občanů – zaměstnanců a samostatně výdělečných osob ( živnostníků ) je jednou z nejvyšších priorit v žebříčku lidských hodnot a zdraví je to nejcennější co člověk má.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.