Dva příklady, na nichž lze ukázat, kolik předpisů se vztahuje na vybrané pracoviště nebo činnost a kolik povinností z toho vyplývá. Případové ministudie byly vypracovány pro kancelář a pro značení komunikací.
Dva konkrétní příklady mohou poskytnout představu o rozsahu povinností
Kolik předpisů se vztahuje na moji firmu? A kolik povinností mi z nich vyplývá? Na moji firmu s poradenskou činností se snad ani žádné předpisy nevztahují – vždyť mám jen kancelář a práce je především duševního charakteru.
Systém, který by si firma měla vytvořit, by měl být i tak přehledný, aby dokázal odpovědět na tyto otázky. Společně se soudním znalcem v oblasti bezpečnosti práce Miroslavem Šeinerem jsme připravili dvě „případové ministudie“.
Bezpečná kancelář
Za vzor jsme si vzali konkrétní firmu vykonávající výlučně administrativní činnost. Velikost této firmy (obrat, počet zaměstnanců) není pro náš příklad podstatná. Je třeba ale zmínit, že budova, v níž sídlí, je v jejím majetku. Této firmy se celkem týká 111 problematik. (Pod pojmem problematika se myslí jednotlivé činnosti či skupiny movitého či nemovitého vybavení; například jedna z problematik je profese/činnosti; další prostory, zařízení/stroje – drobné předměty, elektrospotřebiče a elektrické nářadí, ale také regály; hygienická problematika např. zahrnuje šatny, umývárny apod.).
Z uvedeného počtu se oblasti všeobecné bezpečnosti týká 29 problematik, technické bezpečnosti 37 problematik, hygieny práce 20 a požární ochrany 25 problematik. V průměru se k jedné problematice vztahují dva předpisy – naší příkladové firmy se tedy v BOZP nějakým způsobem týká zhruba 220 právních a ostatních předpisů.
S uvedenými 111 problematikami souvisí 98 různých tiskopisů a písemností, které je třeba vést – například různé deníky, kniha úrazů, pověření obsluh technických zařízení, zprávy o výsledcích šetření atd. Z předpisů, které se nějakým způsobem týkají naší firmy, vyplývá zhruba 160 termínů, kdy je třeba něco udělat – všechny se samozřejmě naší firmy netýkají, záleží na vybavení apod. Všechny z uvedeného počtu termínů ale není třeba sledovat každý měsíc či každý rok. Některé termíny mají měsíční lhůty, jiné roční či několikaroční. V zásadě lze říci, že prohlídky, které předpisy ukládají, se konají v měsíčních intervalech (například za čtyři či šest měsíců), revize bývají v ročních termínech (například jednou ročně, za dva či tři roky) a nejdelší lhůty jsou u revizních zkoušek, které jsou většinou dvojnásobkem lhůt uvedených u revizí – má-li se tedy například revize dělat jednou za dva roky, pak revizní zkouška by se měla konat jednou za čtyři roky. I laik si asi uvědomuje, že existují termíny pro prohlídky či zkoušky takových zařízení, jako jsou výtahy či třeba protipožární prostředky. Snadněji ale již může zapomenout třeba na elektrický dvojvařič či rychlovarnou konev – přitom i ony jako elektrospotřebiče spadají pod pravidelné prohlídky a revize.
Značení komunikací
Druhá případová firma má pozemek, na němž je přízemní budova s kancelářemi a vzorkovnou, dále hala s uskladněným materiálem, materiál je rovněž na rozlehlém dvoře, do něhož mají přístup i zákazníci. V jejím případě se věnujeme hlavním povinnostem pro BOZP ve skladech, přičemž především se zabýváme místy, kudy se chodí. Z mnohastránkového dokumentu vybíráme jen v bodech základní povinnosti:
Komunikace pro pěší jsou obecně přístupné a užívané cesty, chodníky a schodiště, které slouží k chůzi a jsou zařazeny do sítě místních komunikací nebo jsou užívány ve výrobních závodech, budovách apod.
Revize, zkoušky, prohlídky:
Kontrola komunikací pro pěší v rámci prověrek BOZ.
Termín: 1x za rok (u venkovních komunikací se doporučuje kratší termín).
ZDROJ:
Kubín, Zdeněk. Jak snadno se na něco zapomene… Dva konkrétní příklady mohou poskytnout představu o rozsahu povinností. Profit, č. 33 (2003), s. III.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.