Výhody a důvody integrace kvality, životního prostředí a zdraví pracovníků do jediného systému.
V roce 1996 vydala mezinárodní Organizace pro standardizaci konečnou verzi ISO 14001 – mezinárodní standard pro environmentální systémy řízení.
Některé organizace říkají: „My už v tomto směru máme splněno. Na životní prostředí jsme nikdy nezapomínali.“ Jiné organizace tvrdí: „Tento standard naší organizaci skoro nic nepřináší. Životní prostředí totiž prakticky neovlivňujeme.“ Jsou ale jiné organizace, které považují tento standard za objev století.
Každý z těchto postojů má svoje racionální jádro, ale zůstává faktem, že ISO 14001 se mezi organizacemi, které chtějí zvládat své působení na životní prostředí , rychle šíří. V polovině roku 2002 bylo na celém světě vydáno už více než 40 000 registrací.
Přístup k problematice životního prostředí se tím podstatně změnil, i když ne všechny organizace si to uvědomují či s tím souhlasí.
Proč zavádět standardy?
Mnoho organizací, které ISO 14001 zavádějí, už používá systém QMS (systém řízení kvality), který odpovídá normě ISO 9001. Navíc mnoho společností, které dosud žádaly, aby – stejně jako ony – i jejich dodavatelé měli certifikáty kvality, nyní zřejmě bude požadovat, aby dodavatelé získali také certifikát ISO 14001.
Existuje ale ještě jeden další systém řízení, podobný ISO 14001. Zaměřuje se na bezpečnost a zdraví pracovníků (OHS). Pro tuto oblast neexistuje žádný mezinárodní standard. Je tu však specifikace OHSAS 18001, která je výsledkem dobrovolné spolupráce třinácti zainteresovaných organizací, a kterou přejímají další organizace. Tyto organizace mají několik důvodů, proč nešetří časem a penězi na zavádění i tohoto systému řízení. Jsou to:
Proč integrovat?
Často dostáváme otázky typu: „Proč bychom měli integrovat kvalitu, životní prostředí a zdraví pracovníků do jednoho systému? Na každém úseku pracují jiní lidé…“ Přesto může integrovaný systém přinést velký prospěch. Důvody jsou následující:
Proč neintegrovat?
Mohou se objevit následující problémy:
Potenciál integrovaných procesů
Stupeň, na němž organizace integruje svůj manažerský systém, se bude lišit v závislosti na jeho specifických potřebách. Každá organizace by měla ohodnotit řídící systémy, které odpovídají jejímu odvětví a hledět na to, jak procesy uvnitř tohoto systému nejlépe integrovat tak, aby to odpovídalo potřebě podnikových cílů.
Následující procesy jsou běžné v systémech kvality, životního prostředí a zdraví a mohou být pravděpodobně integrovány do jediného procesu.
• Správa dokumentů,
• Správa záznamů,
• Hodnocení řízení,
• Výcvik zaměstnanců,
• Řízení projekce a vývoje,
• Provozní řízení,
• Měření a monitorování zařízení,
• Údržba vybavení.
Hodnocení řízení
Hlavním účelem procesu hodnocení řízení je posoudit prosperitu podniku a pokud data naznačují potřebu, přijmout odpovídající opatření. Dobré hodnocení řídícího procesu může obsahovat:
• Stav organizačních cílů.
• Výsledky vnitřních a vnějších auditů.
• Souhrn zákaznických stížností.
• Statistiky o prodeji a zisku.
• Příležitosti ke zlepšení, atd.
Každá s těchto položek je zásadně důležitá pro podnikové zdraví a měla by být periodicky prověřována. Nastane-li potřeba, management by měl reagovat přiměřeným jednáním.
Organizace, která se rozhodne, že bude integrovat proces řízení, by měla:
Integrované hodnocení řízení umožňují manažerskému týmu komplexně hodnotit životaschopnost organizace. Největším úskalím je zde podle zkušenosti mnoha podniků tzv. „kontrolorská mentalita“. Hodnocení řízení se totiž může rychle zvrhnout na suchý přehled položek, který se provádí jen kvůli auditorovi.
Organizace, které se rozhodnou neintegrovat tento proces, tak obvykle činí, protože management nemůže věnovat dostatek času na prověření všech aspektů podniku. V takové situaci je lépe zachovat tři oddělené procesy – systém řízení kvality, životního prostředí a bezpečnosti práce.
ZDROJ:
Integrovaný systém řízení. Moderní řízení, č. 7 (2004), s. 30 - 31.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.